Nyheter

Här sjungs hinduiska mantran i Markuskyrkan: "Händer det här verkligen?"

Markuskyrkan i Stockholm har i sex år haft yoga i sina lokaler där de bland annat sjungit sånger till den hinduiska guden Shiva och använt det heliga mantrat aum. Två kristna kvinnor såg vad som hände och gick in och protesterade med bön.

"Shiva, shiva shambho", sjunger de församlade om och om igen till en suggestiv trumrytm och en melodi man lätt sugs in i. Det är en sång om den hinduiska guden Shiva och texten handlar om hans storhet. Det här är ett känt mantra och sången används i olika sammanhang. Men just nu befinner vi oss i en kyrka. Sången om Shivas storhet sjungs framför ett altare med kors och tända ljus.

"Värre än jag kunde föreställa mig"

Filmen är inspelad i smyg i december förra året då två personer kom till Markuskyrkans yoga för att se vad som hände.

– Jag kände att jag ville gå dit ifall jag hade haft några fördomar om yoga. Jag tog även med en vän, berättar en av kvinnorna.

– Men när vi väl var där var det värre än jag kunde föreställa mig. Vi hörde hur de sjöng och tillbad Shiva. Vi tänkte, är det sant, händer det här verkligen i kyrkan?

Videon som de spelade in har de delat med sig av till Dagen, samt filmer på flera andra sånger som innehöll olika mantran.
(I klippet nedan har Dagen klippt ihop kvinnornas filmer, samt klipp från sociala medier)

Aum i kyrkan

Fast egentligen hade de inte behövt smygfilma för att få reda på det här. På sociala medier finns andra filmer upplagda från yogan i Markuskyrkan, exempelvis en film där de församlade är djupt insjunka i mantrat "aum", enligt hinduismen det heligaste ordet som symboliserar världssjälen. Även inom buddhismen används "aum" i rituella sammanhang.

Efter att klippet lagts ut på Facebook är det någon som undrar varför man använder detta mantra i en kyrka.

"Fast jag är mer buddhist än kristen tycker jag det känns mycket märkligt att ljuda aum i kyrkan. Men tiden är kanske kommen då alla religioner ska lösas upp och sammanblandas", skriver personen.

"Jag förstår att det kan kännas märkligt. Vi gör detta för att bygga broar av samhörighet mellan oss", svarar yogaledaren Johan Hedström på sin Facebook-sida.

Läs också Ansvariga biskopen: Yoga i kyrkan är okej - men inte Shivasång

Kyrkoherden: De skrek och uppträdde hotfullt

Att yogan i Markuskyrkan använt religiösa begrepp och riter hämtade från österländska religioner är tydligt. Det är också anledningen till att två kvinnor reagerade.

När de sedan kom tillbaka en andra gång till yogan kunde de inte hålla tillbaka sina känslor utan började protestera mer högljutt. Det är dessa två kvinnor, båda i 45-årsåldern, som via sitt agerande har fått kyrkan att stänga ned yogaverksamhet i kyrkolokalen efter sex års verksamhet.

– Det blir inte särskilt vilsamt att utöva yoga när personer kommer in i kyrkorummet och skriker och uppträder hotfullt, säger kyrkoherden Maria Berg till Kyrkans Tidning när hon kommenterar händelsen.

När Dagen hör av sig vill hon inte svara på våra frågor utan hänvisar till den intervju hon gjorde i Kyrkans tidning. Där berättar hon att anledningen till att yogan flyttas handlar om människors säkerhet.

Läs också Efter yogaprotesten - kyrkoherden: "Säkerheten kan inte garanteras"

"De bad för att det onda skulle försvinna"

Yogaledaren Johan Hedström var på plats i kyrkan och berättar till Dagen:

– Det var två personer som kom in och försökte driva ut yogan med bön. De var längst bak i kyrkan och det var omkring femhundra personer mellan dem och mig.

Johan Hedström säger att han därmed inte kunde iaktta allt som hände.

– Jag hörde dem bara från avstånd, de bad för att det onda skulle försvinna och de sa en massa elaka saker, det var riktigt hårt.

Själv kallar han dem för fundamentalister.

Kvinnan till Dagen: "Vi blev jätteupprörda"

Dagen har varit i kontakt med en av kvinnorna som kom in och störde, som berättar sin version med löfte om att få vara anonym. Hon säger att hon själv studerar teologi med funderingar på att bli präst i Svenska kyrkan, där hon i dag är aktiv. Hon har dock bakgrund i en ortodox kyrka.

– Jag och min kompis gick dit, och vi blev jätteupprörda, säger hon.

– Jag satt mest och observerade, men hon blev arg, det blev för mycket för henne. Hon gick fram till prästen och undrade hur de kunde tillåta det här. Hon blev ganska högljudd och sedan kom vaktmästaren och sa att hon inte fick skrika, berättar kvinnan för Dagen.

Väninnan och vaktmästaren hamnade i ordbråk.

– Hon undrade hur man kunde tillåta avgudadyrkan i en kyrka. Han pratade om fred och att man inte ska vara fientlig och splittrande.

Läs också Yogaledaren i Skarpnäck: Mycket inom yoga går hand i hand med kristendom

Var ni hotfulla?

– Jag var lugn och hade en dialog med prästen. Men min väninna och vaktmästaren kom i konflikt, hon skrek bland annat att det här är satans verk. Hon var inte hotfull men hon skrek. Vaktmästaren sa att han måste dra ut henne från kyrkan för att hon störde.

Yogaledaren kallar er för fundamentalister?

– Nej, det håller jag absolut inte med om. Men när man ser att kyrkan gör bort sig på det här viset ...

"Ta inte bort kyrkans egna budskap"

Kvinnan säger att hon självklart inte har något emot att människor träffas över religionsgränser och har dialog. Men det får inte ske genom att ta bort det egna budskapet. Hon säger att hon som kristen inte kan gå in i en moské och kräva att kvinnorna ska ta av sig sina slöjor. På samma sätt tycker hon att hinduism eller buddhism inte bör utövas inne i en kyrka.

– Om folk vill ha yoga, då kan man väl gå till ett yogacenter. Varför ska vi tillåta att Shiva tillbeds i kyrkorummet?

Ville säga ifrån

Hon lägger till att i Bibeln, främst i Gamla testamentet, går det att läsa om hur Gud tillrättavisar det judiska folket då de började kompromissa med sin tro och tillbad andra gudar som fanns hos grannfolken. På samma sätt tycker hon att någon måste träda fram och ärligt och rakt säga ifrån när något liknande ser ut att hända i dag.

Nu slutar de med yoga i kyrkorummet, är ni nöjda?

– Jag är jättenöjd och jag tror inte att det handlar om säkerheten, som kyrkoherden påstår. Jag tror att de känner sig träffade av kritiken.

Läs också Elisabeth Sandlund: Yoga och österländsk religion hör inte hemma i kyrkan

Fler artiklar för dig