Nyheter

Biskopen: ”En gnostisk tavla hör inte hemma i Svenska kyrkan”

Biskopen Johan Tyrberg vill inte lägga sig i kyrkoherdens beslut om den kontroversiella hbtq-tavlan som väckt reaktioner sedan den hängdes upp i S:t Pauli kyrka.

Elisabeth Ohlsons htbq-tavla inspirerad från Bibelns berättelse om Edens lustgård har blivit hett omdiskuterad sedan den hängts upp i S:t Pauli kyrka i Malmö. Dagens ledarskribent Joel Halldorf menade att motivet går att tolkas som gnostiskt och därmed går budskapet emot Svenska kyrkans teologi.

Biskopens reaktion

Johan Tyrberg är biskop i Lunds stift. När Dagen når honom har han nyligen kommit hem från en resa till Tanzania.

Vad tycker du om att tavlan finns i en kyrka i Malmö?

– Än så länge har jag bara sett tavlan i min mobil, som ett litet frimärke, så någon djupare analys vill jag vänta med, säger Johan Tyrberg.

Han tillägger att frågan primärt ligger på den berörde kyrkoherdens bord. Som biskop kan i efterhand göra en tillsyn, men Johan Tyrberg säger att han i nuläget litar på sina medarbetare i stiftet.

Tidningen Dagens ledarskribent Joel Halldorf säger att tavlan har ett gnostiskt budskap, håller du med?

– Jag har läst rubriken men ännu inte satt mig ner och läst artikeln. Men jag har pratat med kyrkoherden i Malmö, han har läst artikeln och sagt att han måste tänka igenom detta.

– Men en gnostisk tavla hör så klart inte hemma i Svenska kyrkan, men jag har ännu inte gjort en analys. Jag ska heller inte gå i vägen för kyrkoherden, utan låter honom sköta sitt arbete.

Läs mer Joel Halldorf: Hbtq-tavlan i Malmö går emot kyrkans teologi

 

Beslut inom kort

Johan Tyrberg menar att det är rimligt att inom de närmaste dagarna ta beslut om tavlans framtid, inte minst bör analysen om tavlans teologiska innebörd har retts ut innan julen med alla dess gudstjänster.

Han vill också lägga till att rent generellt när det gäller bildkonst i kyrkor ska man skilja mellan altartavlan och den övriga konsten.

– Altartavlans uppgift är att vara en teologisk markering, det är en del av kyrkans förkunnelse. Där måste det teologiska värdet vara högt.

Den övriga konsten i en kyrka har inte samma teologiska krav på sig, snarare brukar det konstnärliga perspektivet väga tyngre där.

Läs också Prästerna som hängde upp tavlan: Den är en hyllning till sexualitet och omsorg
 

Är den omtalade tavlan just nu en altartavla?

– Den har inte ersatt altartavlan, men har framställts som en extra altartavla, säger Johan Tyrberg.

Mer specifik än så vill han inte vara, utan vill först avvakta och se var kyrkoherden landar.

"Intressant och märkligt"

Per Svensson, som är den berörde kyrkoherden, säger till Dagen att;

– Detta är en intressant och märklig situation.

Å ena sidan tycker han att det är bra att hbtq-frågorna lyfts fram på ett positivt sätt och att många delar kyrkans budskap om människors lika värde oavsett hur man lever sitt liv.

Å andra sidan har det påpekats flera saker kring denna tavla, bland annat Joel Halldorfs kritik att budskapet är gnostiskt.

– Vi håller på att undersöka detta. Mer kan jag inte säga i detta läge, säger Per Svensson.

Är det här en altartavla?

– En altartavla hängs längst fram och är det som fångar blicken. Det ska beskriva det kristna budskapet med Jesus i centrum. I så måtto är det ingen altartavla.

Läs också Tas bort eller hänga kvar? Nu är beslut fattat om kontroversiella hbtq-tavlan

 

Tar kritiken på allvar

Men Per Svensson vill vara sparsam med sina kommentarer om tavlan innan hans egen analys är färdig. Han säger att det kommit in såväl underbyggd kritik om tavlans teologi, samt nättrollskritik som ibland varit nästintill hot.

– Vi tar kritiken på allvar, säger Per Svensson, som inom den närmaste tiden ska fatta ett beslut om tavlan hör hemma i S:t Pauli kyrka och var den i så fall ska placeras.

Konstnären Elisabeth Ohlson är känd som fotografen bakom den kontroversiella Ecce homo-utställningen som orsakade en hätsk debatt i hbtq-frågan på 90-talet.

Läs också Vad var Ecce homo-utställningen?

Fler artiklar för dig