Nyheter

Vad var Ecce homo-utställningen?

Svenska konstnären Elisabeth Ohlson-Wallin rörde upp starka känslor i slutet av 1990-talet med sin fotoutställning Ecce homo.

Den omdiskuterade fotoutställningen med samma namn bestod av tolv fotografier tagna av fotografen Elisabeth Ohlson-Wallin. På bilderna poserade manliga modeller som Jesus och lärjungarna, vilka var klädda och sminkade som transvetstiter och hbtq-personer. Fotografierna föreställde bibliska berättelser, så som korsfästelsen, Judas kyss i Getsemane och den sista måltiden.

Reaktionerna var kraftiga och många. Det förekom krav på att utställningarna skulle stoppas på grund av sitt innehåll, som många kristna, framför allt inom ortodoxa kyrkor och frikyrkor, upplevde som provocerande och kränkande. Främst eftersom Jesus framställdes som homosexuell, och att relationerna mellan Jesus och lärjungarna framställdes som sexuellt laddade.

En av de tolv fotografierna från utställningen Ecce homo, av kostnären Elisabeth Olsson.

Kyrkan bomhotades

Utställningen visades under 1998 och 1999, bland annat i Uppsala domkyrka. När utställningen började blev kyrkan bombhotad. Fotografierna visades senare även i bergrummet under Sofia kyrka i Stockholm och därefter i Stadsmuseet i Norrköping, även den gången under bombhot.

Det förekom flera attentat mot utställningen, och försök att förstöra bilderna, med blandat resultat.

Debatten i medierna var hätsk, bland annat mot de kyrkliga företrädare som godkänt att utställningen skulle visas i deras kyrkor. Den infekterade frågan ledde även till att dåvarande påven ställde in den svenska ärkebiskopens audiens i Vatikanen 1998.

Läs också Ecce homo-konstnären till Dagen: Mitt syfte var inte att kränka

Fler artiklar för dig