Nyheter

Alexander Christiansson – SD-politikern som vuxit upp med Jerusalem

Hans pappa är en av frikyrkans stora rebeller som släpade in den ovårdade och ”syndiga” hårdrocken innanför kyrkdörren. Men även Alexander Christiansson har valt en väg som provocerar många kristna, på ett helt annat sätt.

Vi träffas i riksdagen, numera Alexander Christianssons arbetsplats. Han är en av många nya sverigedemokrater som tagit plats här efter valet, men det som gör honom speciell i många frikyrkligas ögon är hans bakgrund.

Han är son till Ulf Christiansson som med långt hår och distad gitarr gick emot den äldre frikyrkokulturen som frontman i hårdrocksbandet Jerusalem. Sonen Alexander berättar att han vuxit upp med turnéer och att han senare under lång tid fungerat som bandets manager. Jerusalem har varit en viktig del av hans liv, och relationen till pappa Ulf är stabil. De är med i samma husförsamling och Alexander Christianssons väg in i politiken har skett med stöd av hans far.

Spelade på SD:s sommarfestival

En hel del trådar tvinnas numera ihop mellan Jerusalem och Sverigedemokraterna. För två år sedan spelade bandet på SD:s sommarfestival i Sölvesborg. Alexander Christiansson var själv på plats och hörde hur Jimmie Åkessons sambo lyriskt berättade om partiledarens fascination för Jerusalem.

– Precis innan han skulle upp på scenen med sitt band kom Jimmie springande och frågade om jag hade någon Jerusalem t-shirt.

SD-ledaren bytte sedan om omedelbart. Senare, på semestern i Thailand, postade Jimmie Åkesson en bild i sociala med sina barn i knät, klädd i samma Jerusalem-t-shirt. Ulf Christiansson har sedan varit med och hjälpt sin son då han spelade in vallåten ”Vi är SD”, och kvällen innan valet uppträder han på Runar Sögaards ”väckelsemöte” med Jimmie Åkesson.

Läs mer: Runar Sögaard gjorde snäll valintervju med SD-ledaren

Ja, hur mycket SD är egentligen Jerusalem?

– Det där väckelsemötet var inte SD, det var Runars grej, börjar Alexander Christiansson.

– Man måste förstå att Jerusalem har spelat på de mest knäppa platser, på satanistklubbar och strippklubbar.

Målet har alltid varit att nå ut med budskapet om Jesus utanför kyrkan.

– Så när frågan kom inför SD:s sommarfestival var det ingen fråga. Bandet hade tackat ja även om det var Fi, C eller S som frågat, säger Alexander Christiansson.

Men Jerusalem som band ska inte förknippas med Sverigedemokraterna. De följer bara miss­ionsbefallningen, bandet tar de chanser de får att sprida evangeliet, betonar han.

– Fast det blev väl inte enklare av att jag engagerade mig i SD. Men det är helt separat från bandet, jag har ingen aning om var bandets medlemmar står rent politiskt, säger Alexander Christiansson.

Han menar att det handlar om att jämföra äpplen och päron, bandet står för sig.

Att han därutöver får stöd av sin far har inget med Jerusalem som band att göra.

– Jag är hans son och han skulle stå bakom mig oavsett vilken väg jag valde i livet. Sedan tror jag inte att han har några problem med SD.

Läs även: Jerusalem: Fantastiskt att spela på SD:s festival

Sitter i både kyrkomötet och riksdagen

Alexander Christiansson beskriver sig som något av en mångsysslare och hade helt andra planer i livet än att bli politiker. Men inför kyrkovalet förra året lät han sig övertalas, och två val senare sitter han i såväl kyrkomöte som i riksdagen. Han säger sig vilja föra en värdekonservativ politik, och nämner abort, familjen och Israel som viktiga frågor.

Men vägen in i politiken började med att han följde partiet på avstånd.

– Alla hade då en negativ bild av partiet, jag också. Men ju mer jag läste på, desto mer frågade jag mig vad det var som var så farligt.

Framför allt såg han inte till den där rasismen som alla pratade om.

– Då tänkte jag att de måste ha en hemlig agenda, som många resonerar.

Inte heller det lyckades han hitta. Omvärldens bild av partiet stämde inte överens med vad partiet stod för, tycker han. Och med tiden lärde han känna flera sverigedemokrater och såg att flera var troende kristna, vilket också påverkade.

Men resan in i partiet var tuff, säger han, både för ”ande, kropp och själ”. Det krävdes mycket bön och många samtal innan han till slut efter många om och men tackade ja.

Din pappa är den stora rebellen i frikyrkan, du är också en rebell på ett sätt eftersom de flesta kristna tar starkt avstånd från SD?

– Ha ha, den jämförelsen har jag fått höra många gånger, säger Alexander Christiansson, som till skillnad från sin långhåriga hårdrocksfar i så fall är rebell i kavaj och slips.

– Men jag tänker faktiskt inte så, att jag ska gå i pappas fotspår. Däremot är min tro viktig för mig och när jag läser Bibeln möter jag inte människor som är omtyckta och som går vägen som ”kyrkan” alltid tycker är rätt, utan människor som vågar gå emot strömmen för vad de tror på.

– Jag kan heller inte låta mig styras av vad andra människor tycker, min egen bestämda väg är viktigare.

Läs också: Debatt: vangelium enligt Åkesson håller inte

Hur ser du på SD:s nazistiska förflutna som ofta kommer på tal?

– Jag ser det som ett svepskäl att kritisera partiet, säger Alexander Christiansson.

Virrpannorna ett problem för partiet

Han säger att partiets första principprogram var alltför hårddraget nationalistiskt, en viss radikalisering fanns för att positionera sig mot Ny demokrati. Men nazism har partiet aldrig stått för, möjligtvis vissa företrädare i den tidiga historien.

– Men det har rensats ut.

Problemet tycker han snarare är ”vissa virrpannor”, inte partiet i sig. Dessutom, menar Alexander Christiansson, har alla partier sina mörka historiska fläckar.

– Vi måste släppa det här och gå vidare.

SD kallas också för högerextremt, populistiskt och rasistiskt, vad tänker du om det?

– Att man måste förstå att vi är ett hot mot den ordning som funnits i Sverige i hundra år. Därför angrips vi.

”Björn Söders uttalande om judar misstolkas”

Alexander Christiansson beskriver det som att människor letar efter varje halmstrå de kan för att svärta ned partiet. Till slut blir det en stor halmgubbe. Men mycket handlar om rena lögner.

– Ta bara Björn Söders uttalade om judar som misstolkas hela tiden.

Han syftar då på partikollegans Facebookinlägg att judar har minoritetsställning i Sverige ”eftersom de inte är svenskar”.

Detta har av kritikerna tolkats som att man inte kan vara jude och svensk på samma gång.

Alexander Christiansson säger att han själv är engagerad i frågan och pekar ut islamister och vänsterextrema som ansvariga för den ökade antisemitismen i Sverige.

– Judar som lämnar Sverige på grund av förföljelse gör det inte på grund av Sverigedemokraternas politik. Tvärtom.

Läs mer: Debatt: Nationen först – religionen sedan

Kristen tro och nationalism, hur går det ihop?

– Nationsgränser finns väldigt tydligt i Bibeln. Jag ser inga konstigheter med att tro på nationen och samtidigt tro på Gud.

Vad säger du till alla flyktingvänliga kristna?

– Jag förstår hur ni tänker och jag säger inte att ni tänker fel. Men jag anser att vi har en ohållbar situation i vårt land, säger han.

– När våra grannars hus brann ned för några år sedan var de helt förstörda. Vi tog med dem hem, de fick mat, kläder och vi erbjöd dem tak över huvudet, ett kristet beteende, så behandlar man sina grannar och medmänniskor. Men det betydde inte att de skulle bo hos oss och bli försörjda i all framtid.

Med den anekdoten försvarar Alexander Christiansson SD:s politik att hjälp i närområdet är viktigare än flyktingmottagande.

Nu väntar fyra år i riksdagen, och tro det eller ej, Alexander Christiansson har redan hunnit lyfta in Jerusalem i sitt politiska arbete. Men då handlar det inte om bandet, utan om en motion att Sverige bör flytta sin ambassad från Tel Aviv.

Läs även: KD om att regera med SD - detta gälle

Fler artiklar för dig