Nyheter

Når miljontals araber genom sociala medier

På några månader har korta filmer på arabiska om den kristna tron fått över fem miljoner visningar via sociala medier. Bakom projektet står centret Global gemenskap, som är en del av Centrumkyrkan i Sundbyberg. – Det är mycket spännande, det här är en unik tid, säger pastor Merzek Botros.

I 25 år har Global gemenskap använt satellit-tv som ett redskap för att nå ut i arabvärlden, men under några dagar av bön och fasta i början av 2018 kom tanken på att göra kortare program och använda sig av sociala medier som Facebook och Youtube som plattform.

– Nu är det många som inte sitter vid tv:n och ser på långa program, och dem kan vi nå genom sociala medier, säger Merzek Botros.

Snabb succé

Satsningen, som går under namnet ”Vägen till paradiset”, lanserades i maj och blev snabbt en succé.

– Nästan 2,2 miljoner människor såg programmet i maj, vi blev så glada och chockade. Och i juni var det över tre miljoner.

Programmen är på arabiska, med textning till engelska, och har fått tittare i många länder i Nordafrika och Mellanöstern.

– På Facebook är det mest tittare i Algeriet, följt av Libyen, Irak, Marocko och Tunisien. På Youtube har vi flest tittare i Israel, följt av Algeriet, Egypten, Sverige och Tunisien.

Sociala medier viktiga

Sociala medier blir alltmer ett viktigt verktyg i missionsarbete, tror Merzek Botros. Inte minst för att så många nu har tillgång till dem i sina mobiltelefoner.

– Vi är jätteglada att man kan nå så många människor på ett enkelt sätt, med ett fokuserat budskap. Det blir också mycket billigare än satellit-tv.

Jämfört med vanliga tv-sändningar finns det också en till fördel med att använda sociala medier, förklarar Merzek Botros.

– Alla som är nyfikna på det kristna budskapet kanske inte vill visa det för familjen genom att se ett program på tv:n, men med mobilen kan de se våra program utan att någon märker det, och alla har en telefon i handen.

Unga tittare

På Facebook får man detaljerad statistisk över vilka som sett filmerna, och Merzek Botros är förvånad över att det är så unga tittare.

– De flesta är 24–35 år gamla och jag trodde det mest skulle vara äldre som var intresserade. Det är spännande med så många unga som vill veta sanningen.

Förutom att lägga upp program på Facebook och Youtube har man skapat en arabisk hemsida och en app för att kunna hålla kontakt med tittarna. Och det är många som hör av sig.

– Vi får både positiva och negativa reaktioner. De som är intresserade håller vi kontakten med och hjälper dem få kontakt med lokala församlingar.

Drama om paradiset

Merzek Botros förklarar att de valt paradiset som tema för att det är något som nästan alla tänker på.

– Det är så många som undrar vad de ska göra för att komma till paradiset. Många tror att bön och fasta, offer och att besöka heliga platser ska leda dem till paradiset. Så jag fick tanken att göra ett drama på två minuter om något som människor gör för att nå paradiset, och sen förklara i tre minuter vad Bibeln och Jesus säger om det.

Fler artiklar för dig