Det var mitt första år på festivalen och jag tog in allt stora ögon. Det var som ett slags minisamhälle. En värld i världen, där tro och kultur giftes samman och berikade varandra.
Någonstans pågick improvisationsteater, någon annanstans pumpade basen från blytung dödsmetall. På en bänk utanför ett bönetält satt några tonåringar med taco-tallrikar i knäna och fick förbön medan Emil Svanängen sjöng om att golvas av Jesu kärlek lite längre bort på festivalområdet.
Läs mer: ”Frizons nedläggning ett tecken på hur unga hanterats i EFK”
Jag återkom många gånger till Frizon. Både under tonåren och senare i rollen som redaktör för ungdomstidningen IKON1931, där vi under flera år hade nära samarbete med festivalen.
Läs mer: Tio Frizon-minnen vi aldrig glömmer
Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det hela känns abrupt och märkligt. För mindre än två veckor sedan lämnade projektledarna Edvard Wiberg och Rebecka Werner sina uppdrag och nu står det alltså klart att den tjugonde festivalen också blir den sista.
EFK vill söka nya former för unga människors engagemang. Gott så. Men risken finns att den kultur av att öppna nya världar och bemyndiga unga människor som odlades på Frizon går förlorad. Att askan inte blir till livskraftig jord utan förblir just aska.
Jag hoppas att jag har fel.
Läs mer: Frizon lägger ner – därför blir 2018 års festival den sista