Nyheter

Vad händer när fångar i Colombia möter Gud?

Varför slutar Colombias fångar med kriminalitet när de blir kristna? Den frågan kan få ett svar i en kommande uppsats vid Högskolan i Gävle. – Vi hoppas kunna hitta svar på om religiös omvändelse kan förhindra brott, säger kriminologen Jerzy Sarnecki till Dagen.

1 av 3

I 25 år har den kristna hjälp­organisationen Ankarstiftelsen arbetat i Colombia. Genom ett samarbete med organisationen Prison Fellowship hjälper man fångar i några av landets beryktade fängelser

– Vi ser mördare bli omvända och sluta med kriminella handlingar. Som ett resultat av att de frivilligt gått igenom en åtta veckors bibelkurs och kommit till tro på Jesus Kristus, säger Börje Erdtman till Dagen.

Han är grundare och eldsjäl bakom Ankarstiftelsen och har försökt få politiker i riksdagen att förstå att metoden kan vara gångbar även i Sverige. Dock utan att få gehör.

Tusentals omvändelser

I somras tog Erdtman kontakt med Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi på Stockholms universitet. Sarnecki tyckte det lät intressant.

– Jag berättade att bara under de två senaste åren har 55 000 fångar i Colombia kommit till tro på Gud genom detta arbete. Sarnecki sa då att "jag är ateist, men jag tror på frälsningen."

Läs mer: Börje Erdtman förankrar hjälparbetet i tron

Nu planerar två av Sarneckis studenter vid Högskolan i Gävle att skriva en uppsats där tanken är att djupintervjua fångar i Colombia som tagit emot Jesus.

– Än så länge är vi i ett tidigt skede och det finns flera faktorer som gör att vi inte vet att det verkligen blir av, berättar Jerzy Sarnecki och säger att projektets finansiering är en sådan faktor.

Om detta går att lösa, varför är det som händer i colombianska fängelser intressant att studera?

– Vi vill undersöka hur och i så fall på vilket sätt Ankarstiftelsens verksamhet kan ge brottsförebyggande resultat, säger han och låter lite försiktig.

Vill ni ta reda på vad som händer när en människa blir kristen?

– Nej, det är nog mer en teologisk fråga, sådant sysslar vi inom kriminologin inte med, säger Jerzy Sarnecki, som är studenternas handledare.

Han nämner att en forskningsstudie om vad religiös omvändelse betyder för brottsligheten inom den klosterverksamhet som finns på svenska fängelser, tidigare gjorts. Och antyder att sådana studier ger signaler som gör ämnet värt att studera vidare.

– Om Ankarstiftelsens verksamhet förhindrar fortsatt brottslighet så är det intressant. Det är något vi vill försöka titta närmare på.

Läs mer: Missionären Börje Erdtman vill sommarprata i P1

Stora skillnader

Möjligheten göra liknande studier i Sverige är för tidigt att uttala sig om, enligt Sarnecki.

– Skillnaderna mellan länderna är stora. De problem som finns där gäller inte på samma sätt i vårt land. Det gäller såväl karaktären som omfattningen av sociala problem i samhället.

Colombia är ett kristet land med en annan jordmån för religiositet och med en större kunskap om kristen tro, menar han.

Börje Erdtman är glad över det akademiska intresset och låter hoppfull. Kanske är det som händer i fängelser i Colombia trots allt möjligt också i det sekulariserade Sverige.

– Jag undrar själv ibland om tusentals colombianska fångars livsförvandling i mötet med Jesus är sant eller bara ett påhitt. 4 000 fångar sitter inlåsta på svenska fängelser och de är nog intresserade av svaret på frågorna.

---

Fakta: Ny studie

  • C-uppsats i kriminologi vid Högskolan i Gävle.
  • Görs av studenterna Helena Johansson och Joacim Jernberg.
  • De ska djupintervjua fångar i Medellin, Colombia.
  • Kontakter förmedlas av Ankarstiftelsen som gör insatser för behövande i Colombia.
  • Kristen människosyn och värdegrund är basen för Ankarstiftelsens arbete.

---

Fler artiklar för dig