Nyheter

I dag börjar Oas stora sommarkonferens i Jönköping

Jönköping. Oasrörelsen samlas i dag till sitt stora sommar­möte i Jönköping. Målet är att föra människor samman till en andlig förnyelse i Sverige.

1 av 2

1983 bildades Oasrörelsen under namnet ”Referensgrupp för andlig förnyelse i Svenska kyrkan” vid en luthersk ledarkonferens om förnyelse på Åh Stiftsgård i Bohuslän. Sedan dess har ”förnyelse” varit ett ledord för rörelsen, men samtidigt ett ord som kan vara lite svårt att sätta fingret på vad det innebär.

– Oas står för en karismatisk förnyelse, där en av milstolparna var den pentekostala väckelsen med betoning på Bibeln som Guds ord, betoning på mission, och betoning på den helige Andes gåvor till varje kristen. Alla förnyelserörelser genom historien har egentligen pekat både framåt och bakåt, för att påminna om urkyrkan och deras tro på att Jesus är enda vägen till Gud. Det är vad vi vill förmedla inom Oasrörelsen, säger Hans Weichbrodt, en av rörelsens inspiratörer.

Fristående rörelse

Även om Oasrörelsen vill verka inom Svenska kyrkan så är det samtidigt en egen fristående rörelse, utan officiella band till kyrkan. Men det är ändå med riktning åt det hållet som rörelsen i första hand arbetar.

– Både styrelsen och ledarskapet inom Oas är medlemmar i Svenska kyrkan, både som aktiva lekmän och anställda. Så på det sättet ser vi oss i allra högsta grad som en del av Svenska kyrkan, och vi bekänner oss till samma evangelisk-lutherska tradition, säger Hans Weichbrodt.

Rörelsen har dock inte några medlemmar, utan ser det som viktigt att de får påverka på olika håll genom sina deltagare på andra sätt.

– Alla inom Oas är samtidigt delar av lokala församlingar, och vi hoppas att de får med sig inspiration från oss som de sedan kan ta med sig ut i sina församlingar, säger Hans Weichbrodt.

Öppen mot många samfund

Oas lägger även stor vikt vid att vara öppen mot andra samfund, och på deras sommar­möten brukar det vara både talare och deltagare från andra sammanhang. Hans Weichbrodt förklarar det genom att hänvisa till en av initiativtagarna till rörelsen, Bertil Gärtner, och hur han beskrev dess kallelse.

– Han sa att vi ska erbjuda en mötesplats på samma sätt som templet var på Jesu tid. Det var inte en plats där man möttes varje vecka eller varje dag men dit Guds folk kunde komma samman med fokus på att möta Gud och manifestera att man var ett och samma folk. Vi vill att kristna ska få se att vi är många tillsammans, säger Hans Weichbrodt.

Från Svenska kyrkans håll ser man Oasrörelsens betydelse genom att de är en röst som talar om andlig förnyelse.

– Oasrörelsen spelar roll i kyrkligheten i stort i Sverige med sitt sätt att söka andlig förnyelse och öppna samtal om vad det kan innebära. Jag tycker att det är viktigt att samtala med Oasrörelsen om betydelsen av andlig förnyelse och utveckling av kristen tro i luthersk tradition, säger Ann-Katrin Bosbach, chef för teologiska utvecklingsenheten på Svenska kyrkan.

Andlig förnyelse

Även Svenska kyrkan behöver ständigt föra samtal om andlig förnyelse, menar Ann-Katrin Bosbach.

– När det gäller att föra dialog så har Oasrörelsen en betydelse. Andlig förnyelse behövs och jag tror att det kan visa sig på många sätt, dels genom det som Oas­rörelsen gör. Eftersom många av våra medlemmar är med i Oas så är det viktigt att vi arbetar vidare med det som de lyfter fram som andlig förnyelse, säger hon.

Fler artiklar för dig