Nyheter

Så kontrollerar mormonerna sina missionärer

Uppgifter om hur missionärer får använda sociala medier har läckt ut.

Det är ett 32-sidigt dokument från kyrkan som ska ha kommit ut i offentligheten och som handlar om hur en missionär som är utsänd av Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, eller mormonkyrkan som rörelsen ofta kallas, får förhålla sig till sociala medier. Enligt en artikel i Vocativ är det här första gången som kyrkans strategi för sina missionärers användande av sociala medier läckt ut.

De skriver i en artikel att den enda sociala media som en mormonmissionär får använda är Facebook, och förhållningsreglerna är tydliga med att det inte handlar om en personlig användning. Snarare handlar det om att kontrollera varandra. För bland annat lyder reglerna:

– Sitt alltid så att du kan se din medarbetares skärm.

– Var medveten om din medarbetares kontakter, meddelanden och kommunikation.

– Skriv aldrig ett meddelande eller en kommentar utan att någon medarbetare får läsa den först.

Utöver det uppmanas missionärerna att undvika dataspel som kan dyka upp i Facebook, att hela tiden påminna sig om att kyrkan är politiskt neutrala och att inte engagera sig i diskussioner med människor som kan "förstöra ditt vittnesbörd".

Mission är en viktig ingrediens i mormonkyrkan, som har omkring 74 000 utsända missionärer runtom på jorden. I regel åker man ut som missionär i övre tonåren, eller strax därefter, och ungdomarna sänds ut dit kyrkan sänder dem.

Enligt Vocativ har de en del strikta regler att förhålla sig till, som att vårda sitt språk, inga sexuella utsvävningar samt att de bara får ringa sin familj två gånger per år.

Mormonkyrkan har sitt huvudsäte i USA, och vid sidan av Bibeln använder sig kyrkan också av Mormons bok som helig skrift, vilket gör att de av många inte betraktas som en kristen kyrka.

Fler artiklar för dig