Nyheter

Kristen bussreklam stoppas

Religiös reklam får inte förekomma på Köpenhamns bussar. Men ateistisk sådan går utmärkt.

Köpenhamns bussbolag Movia har sagt nej till Hillsong Churchs församling att annonsera på bussarna. Företaget har en reklampolicy mot diskriminering utifrån kön, religion med mera. Där sägs uttryckligen att reklamen varken direkt eller indirekt får gälla religiösa övertygelser eller rörelser.

Men detta beslut hindrar inte att Ateistiskt Selskab nu får klartecken att annonserna på bussarna, berättar Kristeligt Dagblad.

”Hvorfor tro på en gud?” och ”Hvorfor koster det noget at tro?” (Varför kostar det något att tro?) är några av deras budskap.

– Ateistiskt Selskab är enligt Movias uppfattning inte en religiös rörelse. Bestämmelsen i våra regler, att inte tillåta reklam för religiösa rörelser eller övertygelser, gäller således inte dem. Det säger Camilla Struckmann, talesperson för Movia till tidningen.

Thomas Hansen är pastor i Hillsong Church Köpenhamn och han är både kritisk och undrande inför Movias beslut. Han berättar för Kristeligt Dagblad att församlingen först fått klartecken för kampanjen men dagen före publicering kom det ett motsatt besked. Budskapet i församlingens reklam skulle ha varit "Korset är lika med kärlek".

– När du går in på Ateistiskt Selskabs hemsida har de också ett religiöst budskap, för hela sidan är ett argument mot Guds existens. Vad är logiken i att en ateistisk förening kan ge ett budskap som handlar om religion, men att en kyrka inte kan det?, säger han till tidningen.

Anders Stjernholm, talesperson för Ateistisk Selskab, säger till Dagen att han också tycker att Movias beslut är lite märkligt. Dock menar han, i replik till Thomas Hansen, att föreningens budskap inte är religiöst:

- Vi ställer bara frågor om religiösa påståenden. Vi har inget att sälja, bara en kritisk tankegång med hänsyn till påståenden om gudar och profeter.

Det fanns en reklamdevis som även Ateistisk Selskab fick nej på av Movia: "Talade Jesus och Muhammed med en gud?". Fast i en ny busskampanj som föreningen nyligen lanserat i Århus godkändes även detta budskap.

Fler artiklar för dig