Nyheter

”Kristna elever en tillgång i religionsundervisningen”

Att ateism är norm i religionsundervisningen är något som många kristna studenter känner igen sig i. Det menar Kristian Hartman, generalsekreterare för den kristna skolrörelsen Credo.

1 av 2

I fredags berättade Dagen om en avhandling som tog tempen på religionsundervisningen i svenska skolor. Slutsatsen var att eleverna ofta fick med sig en negativ bild om religion, och att icke-tro var normen i klassrumsdiskussionerna.

Kristian Hartman är generalsekreterare för Credo, en kristen organisation som jobbar i skolor, bland annat genom att organisera kristna skolgrupper.

Att religion presenteras som något förlegat i skolor, är det en bild du känner igen dig i?

– Ja, det gör jag. Man tänker att religion inte är relevant i dag för ungdomar, och det är lätt att man som lärare förmedlar den bilden, vilket är en rätt ensidig bild, säger Kristian Hartman.

Han menar att det är vanligt att kristna elevernas tro tas inte tas på allvar, att deras trossuppfattningar inte är relevanta, samt att det finns många förutfattade meningar där man utgår från att kristen tro inte är sann.

Är det läraren eller andra elever du syftar på då?

– Framför allt är det från lärare. Men givetvis påverkar andra elever också. Men i skolan är det främst vuxna som sätter agendan och ramar för en diskussion.

Hur allvarligt är det om ateism blir norm i religionsundervisningen?

– Vi går mot ett samhälle med mer mångfald och pluralism, och då bör vi möta olika trosuppfattningar. Samhället blir mer mångkulturellt, inte minst via invandringen, då är rätt väg att gå att lyfta in fler perspektiv.

Håller du med om att kristna elever ofta hamnar i försvarsställning på religionslektionerna?

– Absolut. Det kan vara att som troende måste du ha starka argument för din tro, och du ska försvara den på ett sätt som en icke-troende elev aldrig behöver göra, säger Kristian Hartman.

Samtidigt ses tron ofta som något negativt, något som ska försvaras, inte som ett perspektiv som tillför något.

– Ofta är det de negativa sakerna i religionen en elev måste stå till svars för, inte allt positivt som sker.

Hur ska man presentera kristen tro i svensk skola?

– Det viktiga är att respektera varandras trosuppfattningar, att man kan se kristna elever som en tillgång i undervisningen. Det är också viktigt att eleverna själva får bilda sin egen uppfattning.

Hur ska man som kristen elev agera i skolan?

– Det är viktigt att elever får ha den trosuppfattningen de har. Det är lätt att känna att en elev kan bli åsidosatt eller omyndigförklarad i sin tro, och vi ser att många mår dåligt i det. Vi vill peppa och uppmuntra dem som vill stå upp för sin tro, att de ska ha rätt att ha de här åsikterna och att man ska se sig själv som en tillgång i debatten. Om det läggs fram en negativ bild om kristen tro, ska man komplettera den, man har rätt att ha de åsikter man har.

Fler artiklar för dig