Nyheter

Lärare: Evolutionsteorin är ibland kontroversiell

Det finns fyra olika inriktningar när det gäller innehållet i biologiundervisningen på gymnasiet. Och vissa lärare anser att ifrågasättandet av evolutionsteorin är ett problem. Det visar Maria Peterssons avhandling från Karlstads universitet.

Syftet med avhandlingen har varit att ta reda på vad svenska biologilärare tar upp i sin undervisning samt vilka värderingar det förmedlar. 21 gymnasielärare från hela landet, dock inte några från kristna friskolor, har djupintervjuats och avhandlingen visar bland annat att många biologilärare tycker att evolutionsteorin är kontroversiell.

”Inte enkelt att undervisa om”

– Så gott som alla la fram det så, att det inte är helt enkelt att undervisa om. Dessutom fanns det enstaka lärare som i sin undervisning faktiskt valde att poängtera att det finns alternativa skapelseberättelser, som hade ett samarbete med religionsläraren och tyckte att det var bra om eleverna fick möjlighet att ifrågasätta naturvetenskapen, säger Maria Petersson till Lärarnas Nyheter.

Blev väldigt förvånad

Maria Petersson, som själv är biologi- och kemilärare, blev först väldigt förvånad när hon sammanställde materialet.

– Det finns anledning att diskutera innehållet i undervisningen och hur man inom naturvetenskaplig undervisning bör och kan förhålla sig till sådana frågor som starkt berör elever på ett känslomässigt andligt plan. Vetenskapen har, sedan hundra år tillbaka, varit ense om att evolutionen är den enda teorin medan samhället ständigt har varit tudelat. Det är väl det som avspeglar sig i skolan.

Naturvetenskap och tro

Till Dagen säger hon att flera intervjuade lärare efterfrågade mer diskussioner kring de här känsliga frågorna på arbetsplatserna. Dessutom menar hon att man behöver prata mer på lärarutbildningarna om vad som skiljer naturvetenskap och tro.

I en intervju med Skolporten säger Maria Petersson att många lärare tar hänsyn till mycket som har med tro och kreationism att göra när de planerar undervisningen.

– Antingen lägger lärarna upp undervisningen för att kunna bemöta kreationism, eller så utesluter de dessa frågor helt och hållet, för att visa att de bör hållas utanför biologin.

Fyra olika grupper

Avhandlingen kom också att dela in biologilärarna i fyra olika grupper:

De som har inriktning mot naturvetenskap.

De som har inriktning mot skolbiologi.

De som lägger fokus på fält-ekologi.

De som tycker att ämnets viktigaste del handlar om ifrågasättande och debatt.

– En ständigt närvarande fråga är hur lärarna hanterar konflikten mellan religion och naturvetenskap, det vill säga frågorna om livsåskådning. En del lärare undviker frågeställningen på grund av den här konflikten, de tycker också de saknar tid att gå in i det hela. Eleverna är dock ofta intresserade av frågor kring tro och vetande, säger Maria Petersson enligt ett pressmeddelande.

– Alla biologilärarna som jag har intervjuat är rutinerade och flera har berättat att frågan om evolutionsteorin har blivit allt mer känslig på senare år, säger hon till Dagen.

Vilka reaktioner har du fått på avhandlingen?

– Många intresserade har hört av sig, också från forskarvärlden. Att många biologilärare tycker att evolutionsteorin är kontroversiell har överraskat.

Fler artiklar för dig