Nyheter

”Kristna festivaler sköter sig generellt sett väldigt bra”

Överlag upplever inte Stim något problem med kristna festivaler och arrangörer, tvärtom sköter de sig väldigt bra. Men det är inte ovanligt med åsikter kring summor, och ett antal festivaler har exempelvis gjort gemensam sak för att kunna förhandla bättre med Stim.

Stim har avtal med alla samfund och kyrkoorganisationer, så de regelbundna aktiviteterna regleras däri.

– Men speciella arrangemang som konserter och festivaler kan gå därutöver, och då behövs en licens från oss som är gratis. Om man sedan berättar förutsättningarna för oss, antal beräknade besökare och eventuell entréavgift, så kan vi hjälpa till att beräkna kostnaden så att den inte behöver bli en överraskning efteråt, säger Peo Thyrén.

Något större problem med kristna arrangörer har inte Stim enligt Thyrén, i allmänhet sköter de sig bra och har god kunskap kring vad som gäller. Han nämner Gullbrannafestivalen och ungdomsfestivalen Frizon som goda exempel.

– Och för återväxten inom den kristna musikbranschen är det här jätteviktigt. Det är tajta marginaler över lag och kanske i synnerhet på den kristna marknaden, så det är viktigt att kompositörerna får ersättning, säger Peo Thyrén som förutom att vara informatör på Stim även är musiker och bland annat en del av den kristna gruppen Big.

Frizon betalar drygt hundratusen kronor per festival till Stim. David Gelinder, Frizonfestival 2006 och 2007, säger att man gärna skulle se en lägre kostnad men att man självklart vill betala till upphovsmännen. Men han säger att det finns viss problematik förknippad med Stim: det borde bli enklare att förhandla med dem.

”Stim sätter priserna”

– Som arrangör har man inte mycket att säga till om. Det är Stim som sätter priset och de har rätten på sin sida. Principiellt skulle vara bra med en oberoende instans som är en aktiv del i processen när marknad och Stim möts och diskuterar prisnivåer. Det skulle göra det hela både rättvisare och enklare.

För att göra det bästa av situationen tills en sådan instans möjligen inrättas är Frizon en av tjugotalet festivaler som är medlemmar i Festivalsektionen, som är en del av riksorganisationen ”Folkets hus och parker”. Tillsammans för man samtal och förhandlar med Stim för att nivåerna ska bli rimliga. Projektledare Lasse Redin:

– Stim sätter sina tariffer utifrån samtal med branschen och då är det naturligt att vi finns med tydligt och ger uttryck för våra åsikter. Men vår inställning är inte att komma undan att betala till Stim. Vår hållning är att en leverantör som självklart ska ha betalt, precis som exempelvis en ljudfirma. Det är en kund som man träffar avtal med. Problemet är att det står i lagen att låtskrivaren har rätt till rimlig ersättning, och det kan och bör ju diskuteras vad som då är rimligt.

Ökat tryck

Lasse Redin säger att Stims tryck på festivaler och liknande arrangemang har ökat de senaste åren, parallellt med att skivförsäljningen minskat.

– I samband med det har man vänt sig mot andra marknader och eftersom festival- och konsertscenerna vuxit kraftigt har man riktat i sig mycket på att få ersättning därifrån. Ren överlevnadsstrategi, och jag förstår dem. Det är deras rättighet att få en rimlig betalning, och speciellt när deras musik används i kommersiellt syfte. Men lika självklart är att vi som betalar kan ha åsikter om priset.

Fler artiklar för dig