Nyheter

Magazinet ökar upplagan efter Muhammedbilderna

Intresset för den norska Magazinet har ökat markant sedan tidningen lät publicera de kontroversiella Muhammedbilderna tidigare i år. Över tusen nya prenumeranter har tillkommit.

Den 10 januari i år publicerade Magazinet, som en av flera tidningar, de tolv karikatyrbilderna föreställande profeten Muhammed.
Reaktionerna lät inte vänta på sig. Runt om i världen demonstrerande muslimer, norska flaggor brändes och Magazinets redaktör Vebjörn Selbekk hotades ett flertal gånger till livet.

Blivit nyfikna

Men konflikten har på intet sätt bidragit till att intresset för tidningen minskat. Snarare tvärtom.
- Många har fått upp ögonen för oss. En del har också blivit nyfikna; är tidningen så extrem som många ville få det till? säger Vebjörn Selbekk till tidningen Vårt Land.
Kort efter publiceringen strömmade e-post från hela världen in till Magazinet. Och på hemsidan ökade antalet besökare kraftigt. I januari och februari hade tidningen mer än en miljon besökare på hemsidan.

Dubbelt så många

I dag är det drygt 400 000 i månaden som surfar in på Magazinets webbsida - dubbelt så många som tidigare.
Också intresset för papperstidningen har ökat. Upplagan har stigit med 20 procent, enligt Vebjörn Selbekk. Sifforna är tidningens egna och först när den officiella upplagestatistiken blir färdig kan siffrorna fastställas.
Inte heller annonsörerna verkade skrämmas av konflikten.
- Det var väl någon som var lite nervös, då det brann som värst i ambassader och flaggor, men det har inte haft någon märkbar effekt. De flesta kunder vi har, har vi ett långsiktigt förhållande med, förklarar Selbekk för Vårt Land.

Bredare läsekrets

Uppmärksamheten har också medfört att tidningen har en bredare läsarkrets och Selbekk förklarar att man därför försöker nå ut på ett sätt som också passar de nyvunna läsarna.
- Vi har varit tongivande på områden som islam och yttrandefrihet. Det är inte något som har blivit mindre viktigt för oss. Vår målsättning är fortfarande att vara ledande.
Norska Magazinet ägs av Stiftelsen Livets Ord i Sverige och Ulf Ekman är styrelseordförande.
Fler artiklar för dig