Livsstilskrönika

Använd inte våra barn som försökskaniner i skolans pedagogiska experiment

Alf B Svensson: Trots att man under många år utsatt våra barn för oetiska pedagogiska experiment i skolan har ännu ingen ansvarig minister fått avgå.

I dagarna fick vi det senaste beviset på att våra barn används som försökskaniner i skolan. Enligt skolminister Lotta Edholm visar den senaste PIRLS – undersökningen att vi fått ”en generation av funktionella analfabeter.” Vi har helt utan vetenskapligt stöd ersatt många skolböcker med skärmar.

För ett par månader sedan fick vi två andra exempel. På en skola i Sjöbo kunde inte 40–50 vuxna stoppa 5–6 elever från att skapa totalt kaos. Eleverna hade då hotat lärarna, gjort bokbål av sina skolböcker och skjutit raketer inne i skolan. När de sprängde en bomb fylld med starkt frätande kaustiksoda stängde skyddsombuden skolan, eftersom man inte kunde garantera elevernas säkerhet.

Ungefär samtidigt fick en lärare i Göteborg sparken, för att han tog en elev i armen och visade ut honom. Läraren skulle använt ett lågaffektivt bemötande. Enligt Bo Hejlskov som lanserar metoden, skulle han i stället kört ut alla de andra eleverna.

Ska man lyckas som lärare måste man vara en skicklig ledare. När jag föreläst om ledarskap för blivande lärare visade det sig de inte fått någon utbildning alls i ledarskap.

—  Alf B Svensson

När Paolo Macciarini använde patienter som försökskaniner i medicinska experiment med konstgjorda luftstrupar på Karolinska institutet, delgavs han misstanke för vållande till annans död. Trots att man under många år utsatt våra barn för oetiska pedagogiska experiment i skolan har ännu ingen ansvarig minister fått avgå.

Under en period skulle läraren inte vara ledare, utan en handledare. Någon som eleverna vid behov kunde vända sig till. Detta kände de mest skoltrötta eleverna sällan något behov av och ballade ur fullständigt. Ska man lyckas som lärare måste man vara en skicklig ledare. När jag föreläst om ledarskap för blivande lärare visade det sig att de inte fått någon utbildning alls i ledarskap. Undervisning i helkass har också varit förbjuden. Eleverna skulle själva ta ansvar för sitt lärande, arbeta individuellt och göra upp sitt eget schema. Barn med grava beteendestörningar skulle integreras i vanlig klass. Att hjälpa dem i en resursskola där de varken kunde förstöra för sig själv eller andra var inte politiskt korrekt.

Som skolpsykolog har jag försökt hjälpa hundratals aggressiva och utagerande elever. Om de skulle ta ansvar för sitt eget lärande, om lärarna inte varit tydliga ledare och om vi inte placerat vissa elever i en resursskola, hade det kanske slutat lika illa som i Sjöbo. Därför är det på tiden att våra politiker sätter ned foten och säger att det måste vara slut med pedagogiska experiment i skolan. Barn är inga försökskaniner. De är vår framtid.

Fler artiklar för dig