Livsstil

Tusen medlemmar lämnade när Word of life bytte riktning

Stort reportage med Brian Zahnd: Församlingen inom trosrörelsen började kombinera både ikoner och liturgi med lovsångsband

Han skulle kunna beskrivas som USA:s Ulf Ekman. En trosrörelse-pastor som upptäckte kyrkans historia och ändrade sin teologi. Men i stället för att konvertera till katolicismen valde Brian Zahnd att ta sin församling i en ny riktning. I dag ryms både ikoner och lovsångsband i gudstjänsten.

1981 startar den 22-årige Brian Zahnd Word of life i St. Joseph, Missouri, USA. Han gör det tillsammans med en liten grupp kristna som fötts ur Jesusrörelsen och nu är redo att ta nästa steg. Ett och ett halvt år senare slår Ulf Ekman upp portarna till Livets ord i Uppsala. De båda församlingarna är en del av den framväxande trosrörelsen.

Nu har över 40 år passerat, Ulf Ekman är numera katolik och Brian Zahnd har sedan länge tagit sin församling i en ny riktning. Det svarta, lite yviga håret har fått gråa inslag men hans engagerade svar visar att han fortfarande brinner för det han gör.

Finns det någon koppling mellan din församling och Livets ord i Uppsala?

– Nej, det gör det inte. Jag kände inte Ulf men vi befann oss i samma sammanhang. Hans resa och min har varit lika och olika.

Så du känner till att han blev katolik?

– Ja, jag följde det på avstånd med viss fascination. Det kanske var en överraskning för många, men det var det inte för mig. Jag såg det komma.

Varför blev du inte förvånad?

– Jag har sett hur det har hänt andra och jag ser likheter i min egen resa där jag för 20 år sedan upplevde att den karismatiska kristendomen var för tunn och väldigt fokuserad på vad jag kan få.

Brian Zahnd sitter vid bordet i sitt vardagsrum där han gjort otaliga intervjuer som den han gör nu. I USA, men även i andra länder, är han en uppskattad röst bland människor som söker ett alternativ till huvudfåran i evangelikal kristendom. Samtidigt har han mött kritik. Inte minst från den egna församlingen.

– När jag gick upp på scen i augusti 2004 och sa att jag “packar mina väskor från den karismatiska rörelsen” applåderade människor. Tills jag faktiskt gjorde det. Under de kommande åren lämnade omkring 1 000 av ungefär 2 500 människor församlingen.

Gudstjänst Långfredag 2009 i Word of Life Church.

Under 1990-talet var Word of life i St Joseph en av de 20 snabbast växande församlingarna i USA och Brian Zahnd talade på konferens efter konferens. Men runt millennieskiftet började något att skava i honom. Det handlade inte om tron på Jesus, utan om den karismatiska kristendomens uttryck och teologi. Brian började läsa filosofi och kyrkofäderna, vilket gav nya perspektiv men också ledde till en växande inre kris.

– Jag nådde en punkt där jag tänkte att antingen hittar jag, på något sätt, en djupare och mer robust tro eller också får jag konstatera att detta är kristendomen och njuta av livet och ha lite mer semester.

Fastade i 22 dagar

Efter en 22 dagar lång fasta i början av 2004 – och upptäckten av författare som Stanley Hauerwas, Walter Bruggeman och N T Wright – kom vändpunkten.

– Det var som att jag hade hittat guld. De introducerade mig till en djupare, rikare och mer hållbar teologi. De kommande åren kom jag hem runt klockan fem, sex och läste till midnatt varje kväll.

Och i slutet av 2004 packade han alltså sina “karismatiska väskor” och tog med församlingen på resan. Själv tror han att de flesta hade stannat om det inte hade varit för hans kritik av den kristna nationalismen.

– Jag tror det är svårt för européer att förstå hur djup hängivenheten till USA är bland en del kristna. När jag började tala om sammanblandningen mellan det amerikanska riket och Guds rike var det uppenbarligen väldigt utmanande för omkring 1 000 personer.

Trummor, elgitarrer och lovsångsband kvar

De närmsta åren beskriver han som spännande, men också smärtsamma. Samtidigt som han och församlingen var ute på en upptäcktsfärd var det många som hade åsikter om hans vägval och teologi. Men genom allt stod Brian och församlingen fast i övertygelsen om att det här var deras väg framåt. I dag beskriver han skämtsamt församlingen som “anglikansk rock’n’roll”.

– Vi har nattvard varje söndag, följer en kyrkohandbok och läser trosbekännelsen. Vid altaret har vi fem, sex stora ikoner. Samtidigt har vi trummor, elgitarr och lovsångsband precis som du kan förvänta dig i en Word of Life-församling. Vi försöker att hålla dem samman och det har fungerat bra för oss.

Gudstjänst i Word of Life Church.

I Sverige har det under de senaste årtiondena blivit vanligare bland frikyrkoförsamlingar att ta intryck av de historiska kyrkorna. Finns det en liknande trend i USA, att människor drar sig till församlingar som er?

– Ja, absolut. Speciellt bland unga. Det är inte att de resonerar sig fram till det, de känner intuitivt att de behöver något som har rötter, något som inte hittades på i går.

Vill hjälpa kristna behålla tron i en cynisk tid

I USA, men även i Sverige, har det de senaste åren talats om dekonstruktions-rörelsen som samlar människor som går igenom en omprövning av sin tro. Många har en bakgrund i konservativa, evangelikala församlingar eller i den karismatiska rörelsen som Word of life St Joseph tidigare var en del av. Brian Zahnd hoppas att boken kan hjälpa människor se att det finns en tro på andra sidan dekonstruktionen.

– En av de böner jag ber varje dag – jag bad den i gungstolen här bakom för en timme sedan – är ”hjälp mig att hjälpa kristna behålla tron i en cynisk och sekulär tid”. Mycket av det jag gör är inom det området.

Brian Zahnd kan se gemensamma nämnare för personer som dekonstruerar sin tro. Att de blivit besvikna på kristna ledares moraliska förfall, att de börjat ifrågasätta bokstavliga tolkningar av bibelberättelser eller de inte längre kan acceptera läror som de vuxit upp med. Han tar som exempel hur en del fått med sig att “Gud skulle ha en evig tortyrkammare för dem som inte tror exakt rätt”.

– Jag har stor respekt för människor som går igenom den här typen av omprövning av tron. Jag förstår att man kan komma till en punkt där den kristendom man känt till inte längre är hållbar och då måste man bestämma sig vad man ska göra åt det.

Uppmanar att inte skämmas för tvivel

Brian Zahnd uppmuntrar den som dekonstruerar sin tro att varken skämmas eller oroas över sina tvivel. Och vara medveten om att det är väldigt få tvivel som inte har adresserats av kyrkan genom historien. Han sörjer när han ser hur en del snabbt går igenom en dekonstruktionsprocess och bestämmer sig för att inte tro.

– Jag har sett kristna börja lyssna på någon post-kristen podcast och förlora sin tro på sex veckor. De tänker att om de inte kan vara en evangelikal fundamentalist kan de inte vara en kristen. De lämnar kristendomen men behåller sin fundamentalism. Då tänker jag att de kanske skulle ompröva fundamentalismen och behålla kristendomen. Och upptäcka att en rik tradition av vacker, Kristuscentrerad tro kan växa fram.

Kristendomen har med hjärtat att göra

Bokens utgångspunkt är att vi som bor i väst lever i sekulariserad, post-kristen värld där allt som finns är det som går att bevisa. Samtidigt tror Brian Zahnd att människor i praktiken inte köper den världsbeskrivningen. Han tar kärlek som exempel: väldigt få skulle säga att det bara handlar om kemiska reaktioner kopplade till vår evolutionära utveckling.

Han ser hur en del kristna försöker spela på den sekulariserade världsbildens planhalva och bevisa varför Bibeln och kristen tro har rätt. Själv tror han att det är fel väg att gå. Snarare tror han att framtidens kristendom har med hjärtat att göra, med människans inneboende längtan efter helighet. Han citerar katoliken Karl Rahner som 1971 sa att alla överlåtna kristna i framtiden kommer vara mystiker.

– Det är det vi lever i nu. Jag tror att kristna behöver luta åt någon form av mysticism eller också kommer de kanske inte ha någon tro alls. En del kan bli nervösa när man pratar om mystik, men en mystiker är helt enkelt någon som på något sätt har en direkt erfarenhet av Gud.

Brian Zahnd poängterar att vi inte ska söka mystiska erfarenheter utan söka Gud och ta hjälp av andliga discipliner i våra liv. Framför allt lyfter han fram bönen.

– Det handlar inte om att släppa allt och göra sig av med alla strukturer, utan snarare tvärtom. Som pastor undervisar jag människor i att be liturgiska böner. De välformulerade bönerna begränsar inte möjligheterna till spontana erfarenheter utan skapar större utrymme för dem.

Brian Zahnd, pastor i Word of life church, St. Joseph Missouri.

Vad tänker du om kristna sammanhang och rörelser där upplevelsen av Gud är väldigt central?

– Jag skulle beskriva det som väckelsekristendom. Jag är inte emot det, men det är inte hållbart. Väckelsekristendom är utmattande, du kan inte hålla på med det hela livet.

Kan du beskriva skillnaden mellan en upplevelsebaserad kristendom och en kristendom som präglas av kristen mystik?

– Det är en fundamental skillnad. Jag ska inte säga att människor inte erfar Gud känslomässigt, det är en del av att vara människa. Men det är lätt, speciellt i folksamlingar, att dela känslomässiga upplevelser som inte har något att göra med Gud.

– Det jag försöker hjälpa människor med är att utveckla andliga discipliner. Kristen mystik, alltså en direkt erfarenhet av Gud, är inte någonting sällsynt eller exotiskt utan något som Bibeln beskriver som något helt normalt.

Brian Zahnd tror att den karismatiska rörelsen på 1980-talet var född av Gud men menar att den gick i fel riktning när tv-predikanter, framgångsteologi och underhållning hamnade i centrum. Han är tacksam över att han upptäckt rikedomen i kyrkans tradition och har förståelse för dem som byter kristet sammanhang, även om han själv valde att stå kvar.

– Jag tror att Ulf Ekman och jag skulle kunna ha en intressant konversation i dag. Vi kommer från samma värld och kände samma brist men gick olika vägar.

---

Fakta: Författaren och pastorn Brian Zahnd

När allt står i brand – tro formad ur askan av Brian Zahnd.
  • Är aktuell i och med att hans bok “När allt står i brand” har översatts till svenska.
  • Har skrivit flera böcker tidigare, bland annat “A farewell to mars”, “Sinners in the hands of a loving God” och “Radical forgiveness”.
  • Släppte nyligen en ny bok, “The wood between the worlds”.

---

Fler artiklar för dig