Livsstil

Fem familjer: Därför valde vi ovanliga bibliska namn till våra barn

Esra, Nehemja, Jemima, Baltsar, Adina, Filemon ... • ”Gammaltestamentliga namn verkar vara ‘on the rise’ i frikyrkan”igen • ”När han föddes fanns bara två andra barn med samma tilltalsnamn.”

Noah toppar listan över de populäraste pojknamnen 2023. Längre ner på samma lista hittar vi Adam, Gabriel och Lucas. Men det finns också föräldrar som väljer ovanligare bibliska namn till sina barn – namn som Salome, Esra och Nehemja. För Dagen berättar de hur de har resonerat.

”Egentligen tycker jag att Goliat är ett häftigt namn”

Deborah Larsson har barnen Gideon 8 år, Filemon 6 år, Jemimah 3,5 år och Adinah 1,5 år tillsammans med sin man Benjamin. Bor i Uppsala.

Deborah och Benjamin Larsson med sina barn Filemon, Gideon, Adinah och Jemimah.

– När vi fick vår första son, Gideon, antog en släkting att han hade fått namnet för att det både var bibliskt och trestavigt, precis som mitt och Benjamins namn. Men vi hade faktiskt inte tänkt på det, utan hörde att en pojke i kyrkan hette Gideon och reagerade på att det var så fint. När vi sedan fick vår andra son, tänkte vi däremot att vi ville fortsätta med bibliska, trestaviga och lite ovanligare namn. Det är som att man som familj väljer en genre av namn och skapar en gemensam klang. Det hade känts konstigt att först välja Gideon och sedan låta nästa son heta typ Markus. Benjamin har en kompis som heter Filemon och vi båda gillade det namnet, säger Deborah Larsson.

– Egentligen tycker jag att Goliat är ett häftigt namn, men samtidigt ville jag inte att mitt barn skulle bli förknippat med Bibelns Goliat. Hurdan den bibliske personen är har inte varit avgörande, men ändå spelat in när vi valt.

Hur tänkte ni när ni sedan fick två döttrar?

– Vi googlade ”kristna ovanliga tjejnamn” och hittade Jemimah som finns i Jobs bok. Och det var ju också trestavigt! Namnet på vårt fjärde barn var det svåraste att komma på. Det finns ju inte lika många tjejnamn som killnamn i Bibeln. Dessutom har nästan alla mina 32 kusiner bibliska namn, så många av de bibliska tjejnamnen var redan tagna.

– En av mina kusiner heter Adina, så vi ringde och frågade om det var okej att ta det namnet. Det är väldigt få som vet att Adina är ett bibliskt namn, kanske för att det i Bibeln är en man som heter det – en av kung Davids krigsherrar.

Varför var det viktigt för er att välja bibliska namn?

– Min mamma har alltid pratat om att man kan bli bärare av ett namn, att betydelsen av namnet liksom får prägla ens liv. Att heta Deborah har för mig också gett mig en liten skjuts i att berätta om min tro. Jag har aldrig varit någon frimodig kristen, men folk har ofta undrat varifrån mitt namn kommer och då har jag ju fått berätta.

Har era barn några smeknamn?

– Nej. Jag är uppvuxen med att man inte ska ha några smeknamn, så när någon kallade mig Debbie sa jag ”Jag heter Deborah”, även som liten. Samma sak känner jag för våra barn. Namnen i sig är så fina så smeknamn känns lite tråkigt. Men vi kanske inte kan styra det helt och hållet. I fotbollslaget kanske det ändå blir ”Gidde” och ”Fille”.


”Gammaltestamentliga namn verkar vara on the rise i frikyrkan”

Anton Johnsson har barnen Esra 4 år, Signe 3 år och Amos 3 månader tillsammans med sin fru Sofia. Bor i Aneby.

Esra, Signe. Sofia, Amos och Anton Johnsson.

– Vi visste att vi ville ha ett bibliskt namn – ett namn som knyter an till den stora berättelsen och som barnet kan spegla sig själv i. En dag när vi satt på tåget och bläddrade igenom Bibeln hamnade vi i Esra bok. Och då slog det oss: Namnet Esra har vi ju inte tänkt på innan, men det är ett bra, stabilt namn, säger Anton Johnsson.

– Jag visste om en annan teolog vars son heter Esra, men han var nog den enda – i alla fall med den stavningen. Jag tror att det bara finns 15 män i Sverige som heter Esra. Men sedan finns det ungefär 300 tjejer med namnet; det är ett vanligt tjejnamn i Turkiet och området runt omkring. Därför tror en del att vår Esra är en tjej innan de träffar honom.

Spelade det in i namnvalet hurdan den bibliske Esra är?

– Inte så mycket egentligen. Alla figurer i Gamla testamentet är ju lite dubbla. Esra brinner för Guds lag och är den som för tillbaka skatterna till templet från Babylon. Däremot avslutas hans bok med en mass-skilsmässa som kanske inte är det som man har lättast för i Bibeln. Men i judisk tradition är Esra en spännande figur. Där tänker man att det var han som samlade ihop skrifterna till Tanak – det som blev Gamla testamentet. Han kliver också fram lite mer som profet och ställer intressanta, raka frågor till Gud. Det är lite inspirerande, tycker jag.

Hur tänkte ni kring era andra två barns namn?

– Signe är ju inte 100 procent bibliskt, men namnet betyder ”seger” och sedan kan man tänka på välsigne dig. När vi nyligen fick Amos visste vi att han skulle ha just det namnet. Det är ett namn som ligger lätt på tungan. Dessutom är Amos i Bibeln rättvisans profet som står upp för de nertrampade och exploaterade.

– Min podd-kollega i Aten och Jerusalem, Annika Wilzén, har också en son som heter Amos, och först tänkte vi att det skulle vara tråkigt att ta samma. Men vi bor inte i samma stad. Sedan visade det sig ändå att det finns en till Amos i vår församling. Det känns generellt som att gammaltestamentliga namn är on the rise i frikyrkan. Min fru har en kompis vars barn heter Abraham till exempel. I samhället i stort finns ju en trend med rejäla gammelsvenska namn som Nils och Vera. Motsvarande trend i frikyrkan är kanske att vi väljer rejäla gammaltestamentliga namn.


”Tänkte inte från början att våra söner skulle heta som de tre vise männen”

Marlene Wämmerfors Antonson har sönerna Melker 25 år, Baltsar 23 år och Kaspar 19 år tillsammans med sin man Henric. Bor i Huddinge.

Marlene och Henric Antonsson.

– På högstadiet gjorde jag min prao i en mellanstadieklass och där fanns en rolig, lugn och trevlig elev som hette Baltsar. Efter det bar jag med mig det namnet. När vi väntade vår förstfödda lanserade jag det för min man, men han var inte lika övertygad, så vi enades i stället om Melker. Vi hade en Melker i vår yttre bekantskapskrets, och tänkte inte på Farbror Melker i Saltkråkan, som många trodde, säger Marlene Wämmerfors Antonsson.

– När vi sedan fick vår andra son, sa min man: ”Han kan få heta Baltsar!” Han hade vant sig vid namnet, och det enda han var orolig över var att många skulle tro att han hette Baltasar. Så har det också blivit, tyvärr. Det är nog det enda Baltsar inte tycker om med sitt namn. Annars trivs han med det. När han föddes fanns bara två andra som hade det som tilltalsnamn. Men sedan var det faktiskt en i vår föräldragrupp som döpte sitt andra barn till det, så vi lyckades inspirera lite.

Bröderna Kaspar, Melker och Baltsar Antonsson.

Och sedan fick er tredje son heta Kaspar och fullborda trion av de tre vise männen?

– Ja, precis. Vi tänkte inte från början att våra söner skulle heta som de tre vise männen, och funderade mycket på om det var kul eller märkligt att ge dem de namnen. Först hade vi bestämt oss för Wilgot för vår tredje son, men sedan ändrade vi till Kaspar. Vi tänkte att det var lite kul att de fick heta som vise männen ändå.

– Namnen finns inte i Bibeln, utan där står bara att det kom visa män från Östern med gåvor till Jesus. Enligt traditionen hette de Kaspar, Melchior och Balthasar, så våra söners namn är försvenskade varianter.

Vad har ni fått för reaktioner på namnen?

– Att de är fina, men annars inte så mycket. Mest på Baltsar som är det ovanligaste av de tre. Och förvånansvärt få kopplar namnen till de vise männen.

– Vi tycker att det är fint att våra söner har namn efter de vise männen, men man får inte göra för stor grej av det. Det ligger inte någon magi i namnen – det finns liksom ingen automatik i att de också ska bli visa män. Däremot är det fint att se att de är kloka allihop och verkligen en trio som håller ihop.


”Namnen har lett till samtal om Bibeln och tron”

Kristoffer Lignell har sönerna Jeremiah 15 år och Nehemja 13 år tillsammans med sin fru Charlotte. Bor i Lund.

Kristoffer, Charlotte, Nehemja och Jeremiah Lignell.

– Jag tänker att ett namn är mer än vackra ljud; ett namn är något som kan förpliktiga och som man kan växa in i. Jag och min fru ville ge våra barn namn som fick påminna både oss och dem om tron som vi hoppas att de vill tillhöra, säger Kristoffer Lignell.

Varför blev det just Jeremiah och Nehemja?

– Vi ville inte att de skulle ha namn som alla andra har, tio i topp-grejen var vi inte sugna på. Kanske bottnar det i något behov av att sticka ut. Jeremiah och Nehemja tycker vi är vackra namn med fina betydelser: Jeremiah betyder ”Gud upphöjer” och Nehemja ”Herrens tröst”. Dessutom hade profeterna varit viktiga för mig i min process i att gå från en mer mega church-USA-evangelikal-influerad tro till en djupare historisk tro. Jag läste judaistik och insåg vikten av kyrkans judiska arv.

– När vi hade fått Jeremiah ville vi också ha ett namn som passade ihop med det för att skapa någon sorts symmetri. Nehemja är ju ännu ovanligare; jag tror att vår son är den enda som har det som tilltalsnamn i Sverige. Först tänkte vi att han skulle heta Sion, men det kändes lite för out, så han fick heta det i mellannamn i stället.

Vad har ni fått för reaktioner på namnen?

– Bara positiva! När barnen var små bodde vi i Hammarkullen och de gick i skola med barn från många olika länder, så de stack inte ut på grund av sina namn. I de kretsar som jag rör mig i – framför allt i kyrkan – vet de flesta att Jeremiah och Nehemja är bibliska namn, men min fru som jobbar på Lunds kommun får fler frågor: ”Vilka vackra namn, var kommer de ifrån?”, kan folk säga. Det har flera gånger lett till samtal om Bibeln och tron.


”Vi ville ha ett ovanligt namn, men ändå inte Habackuk”

Michael Rastas har barnen Efraim 10 år, Salome 7 år och Gideon 2 år tillsammans med sin fru Evelina. Bor i Lund.

Evelina och Michael Rastas.

– Efraim kommer från namnet på en av Israels tolv stammar. Vi tyckte att det var ett fint namn, med fin betydelse: ”Den som bär frukt”. När vi berättade om namnet fick vi både höra Pippi Långstrumps pappaskämt och frågan ”Så nästa barn ska heta Manasse?”, säger Michael Rastas.

– Sedan jag var i tjugoårsåldern har jag också vetat att jag ville ha en dotter som hette Salome och som tur var tyckte min fru också att det var fint. I Bibeln är Salome Jakobs och Johannes mamma, och man tror att det var hon som var en av kvinnorna vid graven. Sedan finns det en annan Salome – hon som dansar hos Herodes så att alla blir begeistrade. Att hon hette Salome står inte i Bibeln, men framgår av andra källor.

Salome, Gideon och Efraim Rastas.

Har ni tänkt mycket på de bibliska förlagorna när ni valt namn?

– Nej, huvudsaken har varit att det är ett snyggt namn med bra betydelse. Vår yngsta heter Gideon. Jag önskar att han blir som Bibelns Gideon på vissa sätt, men absolut inte på alla. Bibelns Gideon var cool att han gjorde det Gud bad honom om. Sedan att han hade många fruar tycker jag känns lite onödigt. Om man vill välja ett namn med bara goda konnotationer får man ju ta Jesus.

Har det varit viktigt att välja ovanliga namn?

– Vi ville gärna ha ovanliga namn, men ändå inte Habackuk. Salome är kanske det som är allra ovanligast. Efraim är också ganska ovanligt, men jag känner faktiskt flera som heter så. Gideon är det många som inte vet hur man ska uttala. På förskolan säger de ofta fel. Vi är noga med att det ska uttalas med mjukt g-ljud.


Fler artiklar för dig