Livsstil

Vägvisare eller villolärare – Richard Rohr delar kristenheten

Franciskanmunken, författaren och kändisfavoriten Richard Rohr är både älskad och ifrågasatt – Dagen undersöker varför • Pelle Lindvall, 38: Hans podcast förvandlade mitt liv. • Laura Hellsten, Åbo akademi: Många reagerar på att han lyfter fram andra religioners praktiker.

Heretiker, säger vissa. Andlig förnyare, menar andra. Uppfattningarna om den 80-årige franciskanmunken Richard Rohr går isär. Varför väcker han så starka känslor?

För något år sedan började flera av mina vänner och bekanta tala om Richard Rohr – en del med ett särskilt ljus i blicken. Tydligen var han något av en ”rockstjärnepräst” i USA. Det låter som en självmotsägelse, men av hans hängivna fans att döma är det en passande beskrivning av den 80-årige franciskanmunken i New Mexico. Hans podcast har laddats ner över en miljon gånger och han figurerar gärna med sina kompisar Bono, Bill Gates och Oprah Winfrey (Rohr har till och med namngett sin Jack Russell-terrier efter henne).

Richard Rore

Allra populärast verkar Richard Rohr vara bland dem som sociologer kallar för ”nones” – en grupp som inte känner samhörighet med traditionell religion och som mellan åren 2007 och 2014 ökade från sexton till tjugotre procent i USA. Många av dem har växt upp i evangelikala sammanhang, men sedan ”dekonstruerat” sin tro; ifrågasatt inlärda doktriner – och gjort Richard Rohr till sin följeslagare. Själv säger han att hans popularitet återspeglar en djup andlig hunger som finns hos den unga generationen.

Richard Rohrs böcker finns ännu inte på svenska, men många svenskar har upptäckt honom via podcasten ”Another name for everything”, som egentligen är boken The Universal Christ i podformat. Pelle Lindvall, 38 år, är en av dem. Han växte upp i en baptistförsamling i Hudiksvall, var under flera år talkshowvärd på Frizonfestivalen och är i dag i medlem i Saronkyrkan i Göteborg. Under november månad för två år sedan lyssnade han på hela serien då han åkte tåg i jobbet och tillbringande timtal i tysta avdelningen på X2000.

– Med podcasten i lurarna blev det som en lång rullande retreat. Den förvandlade mitt liv!

Det var en liten inre revolution som skedde.

—  Pelle Lindvall

Han säger att det är svårt att sammanfatta vad som hände med honom den månaden.

– Men en sak som blev tydlig var att min tro äntligen fick bli vuxen. Jag hade, som så många i min generation, vuxit ur den Gud som jag fått serverad till mig i min kyrkuppväxt. I det läget hade jag bara två alternativ, trodde jag. Lämna tron helt eller ersätta tron med ett kyrkligt engagemang. Jag hade valt det senare. Att acceptera att kyrkan aldrig skulle ge mig en hel tro men att det var bättre med en liten Gud än ingen Gud.

"Richard Rohr förvandlade mitt liv" säger Pelle Lindvall.

– I Rohrs undervisning hittade jag en tredje väg. Att sluta låta min uppväxt, mitt sammanhang, min instinkt och min förståelse sätta ramarna för Gud utan låta honom visa sig för mig som han ville. Då fick jag syn på en Gud som inte behövde bäras fram i ett kärl, eller som var en diffus ande som aldrig kunde nås. I stället en Gud som var påtaglig och närvarande hela tiden. En Gud som är själva livet som pumpar runt i blodet på mig. En Gud som hela tiden skapar och skapar nytt. En Gud som har en konkret yta som hela tiden snuddar vid mitt undermedvetna. Det var en liten inre revolution som skedde i 200 kilometer i timmen mellan Alingsås och Hallsberg.

Att Gud är större än vad vi ofta gör honom, är en grundtanke i Richard Rohrs undervisning. I The Universal Christ skriver han om ”Kristusanden” – den gudomliga kärlek som existerat sedan tidernas begynnelse, funnits i alla kulturer och civilisationer, inkarnerades i tiden och fortsätter att uppenbara sig och genomsyra allting. Richard Rohr menar att Jesus Kristus är ”den bästa genvägen” till Kristusanden, men säger också att man kan också möta Kristusanden i andra religioner. För att en människa ska bli frälst krävs ingen formell religion, utan det viktigaste är att ”förälska sig i den gudomliga närvaron, vilket namn den än har”.

Detta och mycket annat lär han ut via sina kurser och retreater vid Center for Action and Contemplation – ett meditationscenter i utkanten av ökenstaden Albuquerque i New Mexico som han grundade 1987 och som sedan dess också varit hans hem. Bland de boende kallas platsen ”Little Vatican City” och i en artikel i The New Yorker från 2020 berättar Richard Rohr för journalisten Eliza Griswold om sitt liv där. Varje morgon vaknar han 5.45 och ägnar en timme åt tyst bön. Därefter leder han en morgonmeditation på centret. Den innehållet kontemplation, evangelieläsning och användningen av tibetanska sångskålar. På centret finns också kurser i Hindi, yoga och undervisning om den amerikanska ursprungsbefolkningens andliga traditioner.

Filosofiprofessorn Douglas Groothuis vid Denver Seminary tycker att Richard Rohr är mer influerad av österländsk mysticism än biblisk kristendom och pekar särskilt på att Rohr talar mer om ”ett sant jag” än att det finns en frälsare som är skild från jaget. Han anklagar också honom för att vara panteist – att Gud finns i allt, men Rohr försvarar sig med att säga att han inte är ”panteist” utan ”panenteist” – han tror att Gud finns i allt, men också överskrider allt.

Laura Hellsten, doktor i systematisk teologi vid Åbo Akademi, är osäker på om innehållet i Rohrs teologi faktiskt är nyandligt, eller om han bara använder ett nyandligt, ”mer säljande” språk för att beskriva det som hans orden – franciskanerna – egentligen trott i alla tider.

Laura Hellsten är projektforskare  i teologi vid Åbo Akademi.

– Inom Katolska kyrkan finns en bredd av teologiska uttryck och mycket av det som Rohr står för – till exempel att skapelsen är den första inkarnationen, eller att det går att söka och finna Kristus i allt – är traditionell katolsk tro. Däremot ser många evangelikala honom som närmast hädisk, eftersom de tycker att han i alltför stor utsträckning frikopplar den universella Kristus från Jesus från Nasaret, och inte erkänner Jesu försoningsverk som den enda vägen till frälsning.

– Många reagerar också på att han lyfter fram och använder sig av andra religioners praktiker, men inte heller det är något nytt inom Katolska kyrkan. Många katolska missionärer försökte redan tidigt förstå hur Kristus uppenbarar sig i den kulturen de kom till och genom det förmedla det kristna budskapet med ett nytt språk.

Richard Rohr föddes 1943 och växte upp i en katolsk bondefamilj i delstaten Kansas. Som fjortonåring läste han ”The Perfect Joy of St. Francis” och blev tagen av helgonet Franciskus liv och undervisning. Då bestämde han sig för att själv bli franciskan.

Det här var under Andra Vatikankonciliet och Katolska kyrkan ifrågasatte gamla ordningar, vilket passade Rohr bra. Han var något av en hippiepräst och riktade vass kritik mot det han kallade ”toxisk kristendom” – en allt för svartvit tolkning av det kristna budskapet. Snart började kassetter med inspelningar av hans predikningar spridas över landet. I intervjun i The New Yorker kommenterar han livet som katolsk kändis: ”Jag blev en liten halvgud”.

Rohr engagerade sig i medborgarrättsrörelsen och startade den kristna kommuniteten ”New Jerusalem” i Cincinnati – men lämnade eftersom han längtade efter ett ännu större fokus på socialt engagemang. Center for Action and Contemplation blev sedan hans livsverk. Utifrån den plattformen har han undervisat och lett retreater och återkommer ofta till hur man hittar en vuxen tro, något han skrivit om i boken Falling Upwards.

Många privilegierade människor hamnar under andra halvan av livet i en känsla av meningslöshet; (...) Richard Rohrs undervisning om att infoga sin berättelse i en större berättelse lockar därför många.

—  Laura Hellsten, Åbo Akademi

Laura Hellsten, från Åbo Akademi, säger att det mestadels är vit medel- och överklass som tar till sig av Richard Rohrs budskap om hur livet efter fyrtio kan återmystifieras.

– Många privilegierade människor hamnar under andra halvan av livet i en känsla av meningslöshet; allt på deras bucket list är avprickat. Richard Rohrs undervisning om att infoga sin berättelse i en större berättelse, att acceptera livet som det blev och se misstag som en väg till andlig fördjupning, lockar därför många.

– Han var också tidig med att skriva om manliga övergångsritualer och lyfta fram Enneagrammet – ett verktyg för självkännedom som slarvigt brukar beskrivas som ett personlighetstest.

Själv tycker hon att Rohr erbjuder fördjupning till en viss gräns, men hoppas att läsarna söker sig vidare mot de källor som Rohr har inspirerats av. Annars går man lätt miste om de skatter som finns i östkyrkan eller medeltida katolska teologi, säger hon.

Pelle Lindvall ser en annan farhåga:

– Jag har märkt att vissa verkar göra Rohrs tankar till en helt egen religion, med egna riter och ett eget hierarkiskt system. I stället för konstruktiv religionskritik blir det ännu en pålaga på de troende. Jag uppfattar Rohr som att han bjuder in till samtal, men det är viktigt att lyssna på alla lärare med kritiska öron och behålla det som är gott.

För sju år sedan diagnosticerades Richard Rohr med prostatacancer och ett och ett halvt år senare fick han en hjärtattack. Förra året meddelade han att han skulle dra sig tillbaka från sitt arbete, eftersom han drabbats av lymfkörtelcancer. I maj i år skrev han att han är symptomfri, men att hans tid ändå är utmätt. Nu försöker Center for Action och Contemplation hitta en väg för framtiden – utan Richard Rohr. Frågan som dröjer sig kvar: Kommer dragningskraften vara lika stark utan rockstjärneprästen?

---

Fakta: Richard Rohr

  • Född 1943 i Topeka, Kansas.
  • Gick in i franciskanorden 1961 och ordinerades till präst 1970. Året därpå grundade han kommuniteten New Jerusalem Community i Cincinnati, Ohio.
  • 1987 startade han Center for Action and Contemplation (CAC) i Albuquerque, New Mexico. Där bor han fortfarande.
  • Han är författare till flera böcker, bland annat The Universal Christ och Falling Upwards.

---

Fler artiklar för dig