Livsstil

”Ibland vill jag bara skrika till församlingsledarna: Ni måste fatta!”

Det finns för få kristna influencers, menar Hanna Nilsson som vill se fler sunda förebilder för unga på TikTok.

Hon kallar sig Hanniz Panniz och har som mål att ingjuta självförtroende och mod i unga kristna, så att de vågar stå för sin tro. Och det gör man enligt Hanna Nilsson bland annat genom att finnas där de unga finns: På sociala medier.

Ordet influencer, eller influerare som det heter på svenska, kan klinga väldigt olika beroende på vem man är. För vissa förknippas det med en person som har lyckats väl och som har hög status. För andra kan det vara synonymt med både ytlighet och självupptagenhet. Hanna Nilsson, 24 år, skriver under på kluvenheten som ordet väcker. Ändå vill hon se fler som tar sig den rollen.

– I Sverige är det alldeles för få kristna influencers. Jag tror att vi behöver våga ta ett steg ut mot den branschen, den världen. Det är fortfarande som ett tomt fält på sociala medier. Jag kan förstå att många inte vill dela sitt liv på det sättet som kanske krävs – det är inte för alla – men vi behöver verkligen börja se det som en plattform där vi kan bygga relationer.

Själv började Hanna Nilsson, eller Hanniz Panniz som hon kallas på nätet, blogga som tolvåring och sedan dess har intresset för sociala medier bara ökat. Efter studenten hade hon inga planer och fick därmed mer tid att lägga på bloggandet. Men inte med syfte att jaga klick eller likes. Nej, Hanna Nilssons inlägg går på tvärs med mycket av det som kommuniceras på de nätbaserade plattformarna.

– Jag vill uppmuntra unga människor att våga stå för sin tro, att inte skämmas. Det innebär inte att man behöver stå på gatan och predika utan snarare att förvalta det man har på sin insida, säger Hanna Nilsson.

– Det jag vill säga till unga människor är att ”Det är viktigt att just du finns i den här världen. Just du har något att bidra med. Du är älskad, och behövd.”

Till vardags sitter Hanna Nilsson på kontoret i Lännalöt utanför Uppsala. Där har Ny generation, vars ledarteam hon ingår i, sitt huvudkontor. Hennes uppgifter där; att stötta kristna skolgrupper, anordna event och utrusta ungdomar att stå för sin tro, flyter ihop med hennes stora intresse för sociala medier. I dag möts vi på Storken i centrala Uppsala – ett rymligt och ombonat kafé dit studenter ofta söker sig.

Passionen för att boosta kristna ungdomar grundar sig i Hanna Nilssons egen upplevelse under gymnasiet.

– Jag kunde inte stå för min tro – tyckte det var otroligt svårt. Jag var rädd för vad folk skulle tänka och tycka, rädd för att bli placerad i ett fack.

Jag kan inte leva med tanken på att mina två lillasystrar, 12 och 15 år gamla, ska konsumera innehåll som inte bygger upp utan får dem att bli några de inte är.

—  Hanna Nilsson

Hanna Nilsson gick hela gymnasietiden med sin tro som en välbevarad hemlighet för de flesta. Något som fick henne att må dåligt.

– Det var inte så att åren gick förlorade, men jag tror att en viss typ av skav hade kunnat undvikas om jag vågat vara öppen med min tro och bjuda in till samtal. Men det kändes tyvärr övermäktigt då.

Ung tjej som gillar sociala medier.

Hon är övertygad om att man som kristen kan få vara med och göra skillnad i en ung människas liv, om man visar hur man själv lever ut sin tro. Det handlar inte om att man bör ha tusentals följare på sociala medier – det kan räcka med att vara en förebild för några stycken. För Hanna Nilsson är det särskilt två personer hon tänker på när hon bloggar, youtubar och skapar inlägg på Instagram.

– Jag kan inte leva med tanken på att mina två lillasystrar, 12 och 15 år gamla, ska konsumera innehåll som inte bygger upp utan får dem att bli några de inte är. Kan jag åtminstone få komma med lite ljus och något sunt till dem så räcker det. Jag är rädd för vad som kan hända med den unga generationen om de fortsätter ta del av alla dessa röster och hets via sociala medier som många gånger är tärande.

– Finns det inga sunda röster där så kommer andra att fortsätta synas och höras, det är ett som är säkert.

Den så kallade klickhetsen är stor på sociala medier och lätt att ryckas med i. Samtidigt som Hanna Nilsson längtar efter att nå ut, aktar hon sig för att börja jaga ”likes”.

– Just nu är jag faktiskt inte alls intresserad av siffrorna, hur många följare jag har, utan jag vill dela med mig av mitt personliga liv och min tro. Handlar det då om att fem personer följer mig – perfekt! Det kanske är lätt att säga - det kan förstås också vara en utmaning att inte ryckas med.

– Jag vill att innehållet på mina kanaler ska vara fött ur ett rent hjärta och en längtan snarare än att det är något som ska kunna försörja mig.

En kommentar Hanna ofta får i sina flöden är att hon känns ”äkta”. Men hur bevarar man sin äkthet och undviker att dras med i klickhetsen? Hanna Nilsson är ärlig med att det är ett ständigt dilemma.

– Det finns en stor risk med att man blir ett varumärke och det brottas jag fortfarande med: Hur ska jag kunna vara en röst som egentligen inte handlar om mig själv över huvud taget? Jag tror att ett liv med Jesus är ”the way”. Jag vill skapa något som riktar strålkastarljuset mot honom och vem han är, och då måste det börja hos mig och Jesus själv.

ung tjej som gillar sociala medier

Därför är det viktigt att stänga ner såväl dator som mobil emellanåt, för att låta sig fyllas på, menar Hanna Nilsson. Till sin hjälp har hon, förutom den egna bibelläsningen och bönen, även en hemgrupp som träffas regelbundet. Att gå på gudstjänst vill hon också prioritera, vilket oftast blir i Valsätrakyrkan.

– Jag behöver sammanhang där jag varken är ledare eller en förebild utan där jag bara får vara. Jag kan inte göra detta utan Gud själv. Det går liksom inte att bygga hans rike utan honom, säger Hanna Nilsson och skrattar.

– Där får jag känna förtröstan, att jag upplever hur han lagt detta på mitt hjärta och därför kan jag lita på att den helige Ande jobbar i och genom mig. Jag tror inte han vill att vi ska slita ut oss och bli som urtvättade trasor, utan ha en balans. När jag lägger ut en video på Youtube till exempel, då tror jag att Gud kan använda den, och jag kan få vila över mitt verk en stund.

Vi återkommer till bristen på kristna profiler på Tiktok och Youtube. Hanna Nilsson kan bli frustrerad över trögheten som kan finnas hos både enskilda kristna, och hos församlingar, som hon menar skulle kunna ha så mycket mer att ge.

– Ibland är det som att jag vill skrika: ”Ni måste fatta!” Jag ser verkligen hur Sverige kan steppa upp och börja använda de plattformarna och kanalerna till så mycket mer än att streama sina gudstjänster.

– Vi har kommit en bit på väg, många kyrkor har fattat att man kan använda sociala medier, men de flesta verkar inte ha fattat att det faktiskt tar tid att hålla på med det, att det krävs engagemang och resurser för att det ska bli bra.

Ung tjej som gillar sociala medier.

Det Hanna Nilsson hör när hon som representant för Ny generation reser runt i landet, till församlingar, event och konferenser, är rädslan för att tappa den yngre generationen.

– Men då måste man ju förstå hur man får in de till kyrkan! Man kan inte bara stå och ropa ”Kom hit!”. Vi behöver gå dit de unga finns, för att umgås med dem, visa på en annan röst och så småningom kanske få dem att gå åt ett annat håll. Och det är på TikTok och Youtube vi hittar de unga i dag.

---

Fakta: Hanna Nilsson

  • Ålder: 24
  • Bor: Uppsala, härstammar från Helsingborg
  • Gör: Anställd av Ny generation där hon utgör en del av ledarteamet som har huvudkontor i Lännalöt.
  • Familj: Mamma, pappa, fyra yngre syskon (två bröder, två systrar).

---

Fler artiklar för dig