Livsstil

Icahandlaren: Orättvist att vi blir utmålade som utsugare

Icahandlare beskylls för att smyghöja matpriserna i ekonomiskt svår tid • Butiksägaren Joel Lundström i Harlösa: “Debatten handlar bara om hur vi tycks vilja tjäna så mycket pengar som möjligt”.

Mat väcker känslor – särskilt priset på den. Just nu pågår debatter över de skenande matpriserna och mångas frustration och ilska har riktats mot en särskild grupp: Icahandlarna.
– Jag vill att min kristna tro ska påverka allt i mitt liv, även hur jag driver företag, säger Icahandlaren Joel Lundström.

Han är på väg hem från jobbet när vi hörs. Klockan har passerat 18, men arbetsdagen är inte avslutad. Efter middag med hustrun Anna ska makarna Lundström ägna en del tid åt sociala medier – ett viktigt verktyg för att skapa relation till kunderna i Harlösa som ligger i Eslövs kommun, anser de.

– Det blir mer personligt, vilket jag tycker är viktigt. När jag åkte på skidläger med ungdomarna från min hemförsamling lade jag ut bilder från resan på Icabutikens sociala medier. Kunderna visste var jag höll hus, och efteråt blev det en naturlig samtalspunkt; flera frågade hur jag hade haft det.

De flesta verkar ha koll på att Joel Lundström är kristen, och han får ofta diskutera tro med sina kunder. Han strävar också efter att leva som han lär. Därför tycker han att den pågående debatten, om huruvida Icahandlare passar på att tjäna extra pengar på de höga matpriserna, känns grundlös.

– Det framkommer inte i debatten att man blir väckt klockan fyra på morgonen för att någon i personalen har kräkts och man måste åka in och jobba på sin lediga dag. Den handlar bara om hur vi tycks vilja tjäna så mycket pengar som möjligt, säger han lite uppgivet.

– Jag har varit Icahandlare i ett halvår och hittills har vi faktiskt gått back. Att då bli utmålad i medier som en utsugare, när man inte ser allt slit som ligger bakom, det är ganska orättvist.

Det har varit de svarta rubrikernas tid för livsmedelskedjan på sistone. I samband med höjda matpriser har bland annat Icahandlare misstänkliggjorts och på vissa håll har det gått så långt att butiksägare har hotats. Joel Lundström bekräftar att han och hans kollegor har rekommenderats vidta säkerhetsåtgärder eftersom hotbilden anses vara seriös.

Ichandlare

På samma tema kom det häromdagen en annan nyhet: Att Icas och Axfoods vd:ar tycks tjäna miljonbelopp till följd av de höjda matpriserna, samtidigt som allt fler familjer kämpar med att få vardagen att gå ihop ekonomiskt. Att det sticker i ögonen på många är inte svårt att förstå. Joel Lundström kan personligen inte ta åt sig av kritiken, menar han.

– Jag har jobbat hårt i tio år för att komma hit och jobbar nu 60–70 timmar i veckan. Men det är klart att det finns de som tjänar väldigt bra med pengar – bara synd att dra alla över en kam. Jag vill också börja tjäna pengar – för att kunna använda dem till något gott för samhället!

Kan du förstå något av kritiken?

– Finns det en oro skapar det förstås en irritation över de höga matpriserna, men Icahandlarna kan inte ta hela smällen. Det har gjorts flera undersökningar som visar att priserna inte har smyghöjts. Men mat och priserna på den är något som påverkar alla, därför blir debatten så het.

Ica-handlarna kan inte ta hela smällen.

—  Joel Lundström

Joel Lundström menar att dagligvaruhandeln är mer komplex än många kanske tänker.

– Allt påverkar matpriserna! Vi kan ta paprikan som ett exempel – den har ju blivit horribelt dyr. Den växer just nu bara i Spanien. Om då drivmedelspriserna går upp, liksom elpriserna, samtidigt som Spanien haft missväxt – då sätts priset utifrån utbud och efterfrågan. Och elpriserna – bara i min lilla butik på 250 kvadratmeter går det åt 200 000 kilowatt per år – det är lika mycket som 15 villors elförbrukning. Går då priset upp två kronor, ja då är det nästan en halv miljon mer i kostnader.

Han låter engagerad och insatt. Han pratar om samhällsansvar, att det både är roligt och läskigt att försörja en by på 900 invånare med mat. Men han har högre syften med att driva butik än att sälja varor. Det Joel Lundström längtar efter är att få skapa en mötesplats där relationer byggs, kontakter knyts och livet delas. Det låter nästan som att han beskriver en församling.

Icahandlare

– Jag är Icahandlare, men jag är också kristen och jag tror på att leva ut min tro i mitt arbetsliv. Mitt företag påverkar inte bara mina anställda, utan många andra.

– Det vore en dröm att få skapa en mötesplats som är något mer än en matbutik. Det bästa jag vet är att se mina kunder umgås – inte handla – utan umgås. Och om någon i personalen behöver prata vill jag prioritera det, då pausar jag från mina arbetsuppgifter. Ett samtal om livet kan vara viktigare än allt annat.

Förutom relationer är hållbarhet något som Joel Lundström brinner för. Engagemanget är grundat i hans kristna tro och kommer till en början från hustrun Anna.

– Jag får tacka min fru där – hon kom in med nya perspektiv när vi gifte oss för fem år sedan. Nu försöker vi sporra varandra och vi inleder alltid ett nytt år med att se över hur vi lever och hur vi kan leva lite mer hållbart.

Hur lever vi hållbart i en utmanade tid som vår?

– Jag skulle vilja vända på det: Det är nu det är enkelt att leva hållbart. Har vi mindre i plånboken tar vi vara på det vi har. Mellan 25–30 procent av all mat som köps slängs. Kan tuffare tider ekonomiskt göra att vi slänger mindre hemma? Förhoppningsvis gör det skillnad, och därför blir det enkelt att leva hållbart.

– Jag vill också att min tro ska påverka mina val, men det finns så många lockelser och utmaningar omkring oss här. Har man till exempel råd att flyga till Thailand är lockelsen betydligt större än om man inte har råd, och då blir utmaningen större att leva klimatsmart.

Kortsiktigt avstår vi försäljning till förmån för andra, men i förlängningen tänker jag att det lockar fler kunder när de ser att vi tänker annorlunda.

—  Joel Lundström

Hur märks det på ditt sätt att driva företag att du vill leva hållbart?

– Privatpersoner slänger runt 30 procent av det man handlar, men i butiken slänger vi bara mellan 1,5 och 2 procent, så där är vi duktiga. Vi fryser ner mycket av det som håller på att gå ut, och ger det till organisationer som arbetar för människor i social utsatthet. Vi har grön el, vi investerar i det som är bättre för klimatet, även om det skulle vara lite dyrare. Vi har heller inget godis vid kassan utan har flyttat godis, dricka och snacks längst bort för att vi vet att det är dåligt för folkhälsan.

– Kortsiktigt avstår vi försäljning till förmån för andra, men i förlängningen tänker jag att det lockar fler kunder när de ser att vi tänker annorlunda.

Även privat vill makarna Lundström, som snart blir föräldrar till sitt första barn, leva hållbart. De äter vegetariskt förutom en gång i veckan, de har inte flugit på flera år och de handlar nytt bara när de måste.

– Vi vill ta vara på det som Gud har skapat. Det känns som det enda vettiga valet. Och sättet vi lever våra liv på påverkar andra människor – det bör vi vara medvetna om.

---

Fakta: Joel Lundström

Ålder: 30.

Familj: Gift med Anna och väntar första barnet.

Bor: Skillinge.

Gör: Icahandlare i Harlösa, Eslövs kommun. Anna är delägare och arbetar även som psykolog med inriktning mot barn och ungdomar.

Församling: Skillinge Missionshus.

Ica Nära i Harlösa.

---

Fler artiklar för dig