Livsstil

Kyrkorna som vägrar kasta mat – öppnar social matbutik

Vid årsskiftet öppnas dörrarna till en så kallad social matbutik i Skellefteå. Konceptet går ut på att ta tillvara på matsvinn, skadade matförpackningar och varor med kort datum från andra butiker och sälja det till ett reducerat pris. Den nya butiken kommer att drivas i den lokala pingstkyrkans regi, och blir Sveriges tredje sociala butik.

1 av 2

– Alla kommer att få handla, men människor i särskild ekonomisk utsatthet kommer att få möjligheten köpa varorna till halva priset, säger projektledare Johan Eriksson.

Sedan några år tillbaka delar pingstkyrkan ut matkassar till ekonomiskt och socialt utsatta människor, som kyrkan får levererade från en lokal matgrossist. Behovet är stort. Närmare ett hundratal matpåsar delas ut varje vecka. Det var utifrån denna verksamhet som tankarna om att starta en social butik föddes.

– Vi kände att vi ville vidareutveckla detta och att möjligheterna då skulle bli större genom ett bredare utbud av mat och att få med fler matbutiker som kan skänka sitt matsvinn. Det är bra både för konsumenter, men också för miljön genom att vi tar tillvara på mat som annars skulle ha slängts.

Inspirationen kommer från de två befintliga sociala butikerna, Matmissionen i Stockholm och DeLa-butiken i Jönköping.

– Jag och andra representanter från pingstkyrkan gjorde ett studiebesök hos Matmissionen. Vi tyckte att det var en bra grej, och började då fundera på om det skulle fungera även i Skellefteå, berättar Johan.

Under det här året har arbetet med den sociala butiken tagit fart. Det råder inte brist på engagemang och passion i detta projekt. Johan och hans team i pingstkyrkan håller stadig kurs längs den långa resan från idé till verklighet. Det är viktiga pusselbitar som ska falla på plats innan verksamheten kan dra igång.

– Under hösten kommer vi att jobba med att hitta en lämplig lokal med stora ytor, och med rekrytering av personal och volontärer både i kyrkan och ute i samhället som kan arbeta i butiken med olika saker. Redan nu har människor hört av sig via sociala medier, vilket givetvis är roligt. Det kommer att bli en spännande process. Vi tror att det här kommer att gå bra.

Det märks att drivkraften att göra gott genom att bidra med ökad tillgänglighet på billiga livsmedel och öka hållbarheten är stark.

– Att hjälpa både människor och miljön känns bra och ligger rätt i tiden. Det blir som att slå två flugor i en smäll, avslutar Johan Eriksson med glimten i ögat.

Fler artiklar för dig