Livsstil

Daniel Mämecke: En del av Bethels undervisning är i grunden new age-fenomen

De senaste åren har teologistudenten Daniel Mämecke, mycket utifrån sin egen utmattning, funderat på helande. Undervisningen han har mött har både hjälpt och stjälpt.

1 av 2

Observera att den här artikeln publicerades i maj 2019.

– Jag tror att de flesta församlingar egentligen har en sund syn på helande, men under kristna konferenser och stora event kommuniceras någonting annat. Där piskar man ofta upp ett slags helandestämning.

Det Daniel Mämecke framför allt vänder sig mot är fokuset på den enskilda människans tro i förhållande till helande. När han själv för fyra år sedan drabbades av utmattning och under flera månader bara stirrade in i en vägg, väcktes en naturlig längtan efter helande samtidigt som han upptäckte hur svårt det kan vara att leva med sjukdom i kyrkans värld.

– Ofta talar man om att ”vi ska tala ut helande”, ”vi ska förlösa det helande du redan har” eller ”vi ska ta emot det som en gåva i tro”, men oavsett vad man använder för ord eller uttryck är kontentan egentligen densamma. Till syvende och sist faller ansvaret på den sjuka människan ändå.

Daniel Mämecke kämpade själv med dessa frågor när han blev utmattad.

– Om det vore sant att det bara är att ta emot ett helande som en gåva, borde jag ha blivit helad nu. Eller i så fall har jag inte fått den gåvan eller inte förlöst den.

De senaste åren har flera svenskar gått bibelskola på Bethel Church i Redding, Kalifornien. Skolan har ett särskilt fokus på det övernaturliga där helande är en viktig del. Flera av Bethels pastorer medverkar i boken "The Physics of heaven", som driver tesen att naturliga element som ljud, ljus, energi och vibrationer på ett övernaturligt sätt kan föra himlen till jorden.

Daniel Mämecke har sett hur undervisningen från Bethel landar rakt i våra svenska sammanhang och är skeptisk till den utvecklingen.

– En del av detta är i grunden new age-fenomen som i sina mest extrema former går ut på att man kan ”skapa ett helande”, vilket har väldigt lite med Bibelns undervisning att göra.

– Bethel är också en församling som betonar ”Heaven now”-perspektivet, alltså att Guds rike redan är här. Därmed tappar man ”men ännu inte”-delen och får det att låta som att det är församlingen som ska förvandla jorden här och nu, när det egentligen är Messias uppgift. Allt mer ansvar flyttas över till människan och man betonar att vi har fått kraft och auktoritet att utföra särskilda kraftgärningar. Men om man läser Bibeln i sin kontext ser vi att det inte stämmer att Gud överlämnar sin makt till människan. Vi är verktyg i den helige Andes hand, inte tvärtom. Allting som sker, sker genom Guds vilja, genom sin Ande. Därför kan inte vi gå runt och hela efter vår vilja, vi är bara människor.

Så du lutar mer åt att Gud är suverän och att vi inte kan påverka hans beslut?

– Ja, egentligen har ju vi människor ingen makt, men vi kan uttrycka vädjan och bön. Men sedan har vi väldigt svårt att acceptera att Gud säger nej. Jag menar att det är ett av Guds viktigaste attribut att han kan säga nej, det är en viktig del i att vara en personlig gud. Han är som en god förälder som kan säga både ja och nej.

Säger Gud ibland nej till helande?

– Inte ytterst sett, för på uppståndelsedagen har vi löftet om att ingen smärta ska finnas. Gud kommer att uppfylla alla sina löften när han vill det, inte när vi vill det.

Daniel Mämecke har genom sin egen erfarenhet och genom mötet med olika typer av helandeundervisning landat i att tron också handlar om att genomgå ett lidande utan helande och samtidigt kunna tänka att Gud är med.

– Generellt har den västerländska människan som vuxit upp med materiellt välstånd svårt att inse det. Vi vill ha kontroll över det som sker och lockas av Ormens ord ”Ni ska bli som gudar”. I kyrkan yttrar det sig genom att vi pratar om att ha tro som kan flytta berg, när det i själva verket kanske handlar om att lita på att Gud leder och bär genom bergspassen.

När Daniel Mämecke själv släppte det krampaktiga taget kring helande, upplevde han en befrielse.

– Jag känner att jag genom min sjukdomsperiod vuxit som människa och lärt mig enormt mycket om livet, om att vara människa, om att ha ångest. Kanske kan jag därför hjälpa andra människor framöver. Jag tror faktiskt att det är delvis därför jag inte har blivit helad. Någon gång kommer mitt lidande kunna vara till hjälp för någon annan.

– Jag tror också att lidandet i sig kan hjälpa oss att närma oss Gud, för det är ofta i lidandet som vi vänder oss till honom.

Fler artiklar för dig