Livsstil

Hur ska man tänka om Israel? Här är fyra vanliga förhållningssätt

Synen på staten Israel är splittrad. Hur tänker kristna om Israel? Här redogör Dagen för fyra vanliga förhållningssätt.

1. Staten Israel är svaret på Bibelns profetior och ska därför välsignas.

I flera av de frikyrkliga väckelserörelserna fanns det under 1900-talets första hälft ett stort intresse för Bibelns profetior. När judar från hela världen samlades i Palestina och år 1948 utropade staten Israel var det därför naturligt att tolka detta skeende i ljuset av Guds löften till sitt egendomsfolk. Många bibeluttolkare menade också att staten Israel, enligt profetiorna, skulle få en viktig roll under den yttersta tiden.

När Israel 1967 vann en förkrossande seger under sexdagarskriget och erövrade hela Jerusalem, sågs det som en bekräftelse på staten Israels gudomliga uppdrag. I denna grupp menar man att Gud kallar kristna att stödja och välsigna Israel.

Gruppen kan kallas för sionister, även om alla kanske inte själva använder den beteckningen, som på senare tid fått en negativ laddning.

2. Staten Israel kan vara en del av Guds plan och Bibelns profetior, men bör också kritiseras.

Det finns egentligen inte någon skarp gräns mellan denna grupp och den första. Även de allra varmaste Israelvänner brukar säga att de kan kritisera Israel. Men i denna andra grupp finns en annan tyngdpunkt, man betonar mer det judiska folkets ansvar gentemot palestinier, och ser inte att profetior kan övertrumfa respekten för mänskliga rättigheter.

Inom denna grupp är man inte heller lika säker på tolkningen av olika profetior och ger hela frågan en mindre betydelsefull roll inom teologin.

Läs också: Hur ska man tänka om Israel? Fyra kristna förklarar hur de tagit ställning

3. Staten Israel kan inte kopplas till Bibelns profetior.

Detta är en hållning som kanske främst förknippas med kristna som tydligt stödjer det palestinska folket. Dessa är ofta djupt kritiska till hyllandet av staten Israel, och menar att kristna sionister stödjer förtryck. Men det finns också konservativa och evangelikala teologer som inte heller ser att Bibelns profetior kan appliceras på den nuvarande situationen i Mellanöstern. De profetior som används av kristna sionister menar de har gällt andra skeenden i historien.

I denna grupp återfinns även Israelvänner som inte tror att profetiorna gäller Israel men som ändå stödjer landet. De kan till exempel lyfta fram att Israel är en demokrati omgiven av diktaturer.

4. Kyrkan ersätter profetiorna om Israel.

Bibeln är i Gamla testamentet fylld av löften till det judiska folket. Men redan tidigt i kristendomens historia började vissa kyrkofäder hävda att dessa löften inte längre gällde judarna – eftersom de avvisade Jesus som frälsare – utan kyrkan.

Under 1900-talet har denna teologi varit mycket omdebatterad då den anses underblåsa antisemitism. I dag är det få svenska kristna teologer och kristna ledare som öppet hävdar att de är för ersättningsteologi. Ersättningsteologi behöver inte avgöra inställningen till staten Israel, men har genom århundraden påverkat synen på judar, något som ger konsekvenser än i dag.

Läs också Varför är staden Jerusalem viktig för kristna?

Fler artiklar för dig