Kolumnen

Inte islamofobi att Ebba Busch pekar på förtrycket inom islam

Religionskritik är inte enbart legitim, den är ur demokratiskt perspektiv nödvändig, en förutsättning för religionsfrihet, skriver Lars Adaktusson.

Att drivkrafterna bakom den globala förföljelsen av kristna ofta kan kopplas till islam har under lång tid lyfts fram av människorättsorganisationen Open Doors. År efter år har World Watch List, sammanställningen av länder där förföljelsen av kristna är värst, dominerats av muslimska majoritetssamhällen. Var sjunde kristen, totalt 365 miljoner människor, är i dag förföljda för sin tro och den övervägande delen lever i muslimska länder.

När Kristdemokraternas partiledare, Ebba Busch, i en uppmärksammad DN-intervju diskuterar problematiska delar av islam, är det väsentligt att även lyfta fram förföljelsen av kristna. Utan att se det faktum att kristna enligt islam är ”otrogna” och därmed oönskade, går det inte att bekämpa religionsförtryck. Utan att konfrontera den shariabaserade föreställningen att det är en brottslig handling att lämna islam blir det ingen religionsfrihet.

Den som inte fritt får definiera sin tro, den som inte tillåtas konvertera eller ta avstånd från all religion förnekas grundläggande mänskliga rättigheter och en samhällsgemenskap byggd på demokrati och människovärde. Sedan länge lever kristna minoriteter i muslimska länder i en av makten sanktionerad underordning, oavbrutet och systematiskt pågår omfattande diskriminering och förföljelse. Underordningen löper som en röd tråd genom historien och medför att kristna i våra dagar är världens mest förföljda religiösa grupp.

Kristna är i våra dagar världens mest förföljda religiösa grupp.

—  Lars Adaktusson

Vill man inte ta till sig detta går det att som vissa politiska företrädare och medier larma om islamofobi och hotande religionskrig, det är dock felaktigt och i grunden kontraproduktivt. Ska en förändring vara möjlig säger det sig självt att drivkrafterna bakom förtrycket måste definieras och uppmärksammas. Religionskritik är inte enbart legitim, den är ur demokratiskt perspektiv nödvändig, en förutsättning för religionsfrihet.

Långt ifrån alla muslimer är skyldiga till förföljelsen av kristna, kollektiv skuldbeläggning är alltid förkastlig, samtidigt har missriktad tolerans och rädsla för att kritisera islam alltför länge hämmat arbetet mot religionsförtryck. Att kristna är offer och muslimer inte sällan förövare passar illa i en världsbild präglad av vänsterliberala synsätt och förutfattade meningar.

Mot den bakgrunden är det både nödvändigt och relevant att explicit tala om kristnas utsatthet i muslimska länder. Åtminstone hittills har det i de flesta samhällen och sammanhang visat sig omöjligt att kombinera gängse tolkningar av islam med värderingar grundade i demokrati, människovärde och respekt för mänskliga rättigheter. Att inte tillstå och dra politiska slutsatser av detta, vore ett misstag.

Fler artiklar för dig