Gästkrönika

Därför vill allt fler lämna Facebook

Är det så att de yngre generationerna har fått syn på något som vi äldre är blinda för? skriver Åsa Molin.

Har sommaren gjort oss mer negativt inställda till sociala medier? Under de senaste månaderna har sökningar på ”hur avslutar man Facebook” fördubblats. Frågan ”Hur raderar man Instagram” har ökat kraftigt, enligt DN och Dagens medier.

Det verkar framför allt vara yngre som är sugna på att göra en digital detox. Generation Z, de födda efter 1995, var med i realtid när Facebook kom 2004, Twitter 2006, Instagram 2010, Snapchat 2011 och Tik-Tok 2016. De som växer upp nu är en pixel-generation, som ofta har hela sina liv dokumenterade på sociala medier. En del, som har aktiva sociala-medier-användare till föräldrar har allt från det första skriket, till den senaste pinsamma semester-solbrännan dokumenterade för alltid. Varför vänder nu allt fler ryggen åt att dela inlägg på sociala medier?

Det finns många olika anledningar. Amanuel, som slutade med sociala medier när han var 16 år, sa att den främsta orsaken var att det kändes oärligt: ”Det var en falsk bild av vem jag är”. Sprickan mellan bilden, skenet och verkligheten blir alltför stor, och när allt fler genomskådar det så faller det till marken som ointressanta kulisser. Andra anledningar är tidsbrist och en känsla av att vara styrd av algoritmer och dopaminkickar. Många i generation Z vill också dra ner en keps över ansiktet på sitt privatliv.

Man vill komma åt en slags inre frihet.

—  Åsa Molin

Trenden ”Grid Zero” betyder att man rensar och utradera alla egna inlägg på sociala medier. Kim Garcia, en analytiker på Meta, kommenterar trenden så här: ”De har nästan en aversion mot permanens och digitala fotspår. Generation Z växer upp i en tid som är så offentlig. De har inte samma privata utrymmen att utforska, vara konstiga eller hitta sig själva, som äldre generationer, som jag själv som millennial, hade när vi växte upp”.

Andra menar att det handlar om att vilja framstå som mer mystisk, att alla inte redan ska veta allt om en den första gången man träffas. Men också att man vill komma åt en slags inre frihet. Den digitala strategen Cassandra Marketos menar att det skulle kunna vara ett tecken på att ”mänsklighetens immunsystem” har kickat i gång, som en reaktion till det digitala beroendet.

Kanske är det att dra alltför stora växlar, vår närvaro på sociala medier är ändå fortsatt hög, om än mindre synlig, men det väcker intressanta och viktiga frågor kring det offentliga och privata. Är det så att de yngre generationerna har fått syn på något som vi äldre är blinda för? Vad kan detta leda till? Kommer vi i framtiden tycka att det är lika märkligt att dela videos när någon sminkar sig eller har morgonandakt, som det är att släktingar på 1700-talet följde med in i sovrummet för att natta de nygifta under bröllopsnatten?

Fler artiklar för dig