Gästkrönika

Det är få poliser och sjuksköterskor som kan arbeta hemifrån

Det behövs en kulturrevolution i den offentliga sektorn, skriver Joel Stade.

Kan du gå in på nätet och boka om ungarnas tandläkartid under arbetsdagen? Kan du jobba hemma och sätta på en tvätt mellan två videomöten? Om svaret är ja: Grattis!

Arbetsmarknaden delas i två delar och det gäller särskilt den offentliga sektorn. Vissa anställda skapar välfärden i mötet med medborgarna. Andra sitter hemma eller bakom skrivbord och upprättar planer, skickar mejl och deltar i möten.

Den förra gruppen har mycket svårare än den senare att jobba hemifrån, utföra privata ärenden under arbetstid och anpassa sin arbetsdag. Men det är den senare gruppen som gör karriär och höjer sin lön.

Förvaltningarna blir feta om midjan medan lemmarna förtvinar.

—  Joel Stade

Under pandemin blev det plötsligt tydligt vilka som kunde utföra arbetsuppgifterna i hemmet och vilka som inte kunde det. I arbetarklassen behövde nästan alla vara på plats. En undersökning visar att 93 procent av anställda i LO-jobb fortsatte arbeta på arbetsplatsen trots Coronavirusets härjningar. Uppmaningen ”Arbeta hemma om du kan” gällde inte dem.

Kravet att utföra jobbet på plats gäller också breda medelklassgrupper: Sjuksköterskor, poliser och lärare behöver också göra jobbet på jobbet, helt eller delvis.

Kulturen i den offentliga sektorn gynnar dessvärre dem som gör några hundår i frontlinjen och sen snabbt tar sig in bakom ett skrivbord. De som jobbar kvar i mötet med brukare, elever och patienter får en sämre löneutveckling och en långsam karriär. Ständiga omorganisationer flyttar resurser från utförarledet medan stabsfunktionerna sväller. Förvaltningarna blir feta om midjan medan lemmarna förtvinar.

Ju fler som arbetar i staber och på huvudkontor, desto fler promemorior, strategier och Power point-presentationer skapas. Stabspersonalen blir ett problem för frontarbetarna när de senare tvingas använda sin arbetstid för att fylla i uppföljningar. Arbetsglädjen försvinner när verksamheten ska följa manualer från huvudkontoret, i stället för att personalen får bruka omdöme, erfarenhet och kreativitet i jobbet.

Vi behöver inget mindre än en kulturrevolution i den offentliga sektorn för att vända detta.

Gör kärnverksamheten till det meriterande vid befordran och lönesättning. Att utföra verksamhetens uppdrag i mötet med medborgarna ska premieras, inte skrivbordstjänst.

Lita på medarbetarna. Arbetet i välfärden blir mer givande och bättre utfört om välfärdspersonalen själva får utforma jobbet för att nå verksamhetens mål.

De som måste utföra sitt arbete på arbetsplatsen behöver kompenseras för att de inte kan anpassa arbetsdagen för att kunna lämna och hämta barn, göra ärenden och planera vardagslivet. Fack och arbetsgivare bör enas om kortare arbetstid för dem som inte kan utföra arbetsuppgifterna hemifrån.

Fler artiklar för dig