Gästkrönika

Konfirmanderna ville veta mer om Jesus - vem lyssnar på dem?

Dags för teologerna i Väst att lämna sina ekokammare och verkligen lyssna på majoritetsvärlden, skriver Lars Gunther.

Under min utbildning till pastor hade vi ett pass om konfirmandarbete. Vår gästföreläsare visade bilder från Svenska kyrkan, men de passade bra hos oss också, sa hon. Det var ett montage som började med en stor präst bredvid en liten konfirmand. Bilden illustrerade en kyrka med maktspråk och en konfirmand som skulle matas med sanningar. Steg för steg blev prästen mindre och konfirmanden större. Till sist var det ombytta roller. Så ska det vara, sa vår lärare. Kyrkans viktigaste uppgift i konfirmandarbetet är att lyssna. Vi ska inte komma med sanningar.

Men nu har det visat sig att konfirmanderna själva vill att kyrkan ska berätta om Jesus. Naturligtvis inte på ett domderande sätt, men önskemålet är tydligt. Berätta om Jesus och vad han betyder för oss!

Nu verkar det dock inte som att konfirmanderna är så stora. De begriper inte sitt eget bästa och kyrkans folk rycker ut och försvarar sitt upplägg. Självbilden är att upplägget bygger på den stora konfirmanden och den lilla kyrkan. Det tycks mig mest vara självbedrägeri. För lyssnar gör man ju inte.

Det är en tro skapad på västvärldens akademiska institutioner.

—  Lars Gunther

På motsvarande sätt sägs gång efter annan att vi ska lyssna på de kristna i majoritetsvärlden (Latinamerika, Afrika och Asien). Men vad händer när de inte säger vad vi vill höra? Lyssna till hur de förkunnar evangeliet. Hur det anpassas till deras behov. Men det slags evangelium som de överlägset flesta kristna i majoritetsvärlden förkunnar handlar om personlig frälsning och det kopplas ihop med karismatisk kraft. De ber frimodigt om helande i Jesu namn och Andens kraft.

Lyssnar västvärldens kristna på dem – så som det sägs att vi ska göra? Svaret är i bästa fall ”sällan”, i värsta fall ”nej”. De som säger sig vilja lyssna lyssnar främst på den minoritet ibland dem som lärt sig av oss i väst att uttrycka sin tro enligt våra kritiska teorier och liberalteologiska paradigm. Det är en tro skapad på västvärldens akademiska institutioner, som näppeligen fungerar i en afrikansk by. En tro som inte bär en enda martyr bland de förföljda genom lidande och till en salig död.

Nu finns det akademiskt skolade teologer också i majoritetsvärlden. En del av dessa har lärt sig uttrycka sin teologi så att det passar läromästarna i väst. Och genom att lyssna på just dessa kan teologerna i väst inbilla sig själva att den egna teologin formats genom att de lyssnat på majoritetsvärlden. Det är en cirkelgång som tyvärr framstår som ett kvalificerat teologiskt självbedrägeri.

Konfirmanderna i Sverige vill höra om Jesus. De förföljda kristna i majoritetsvärlden lever av evangeliet om frälsning i Jesu namn och Andens kraft. Det är dags för teologerna i Väst att lämna sina ekokammare och på riktigt göra det de säger sig vilja göra – lyssna på dem!

Fler artiklar för dig