Gästkrönikor

Kyrkans kändisskap måste handla enbart om Jesus

Fel att fokusera mer på det egna varumärket än på Guds rike

För en tid sedan tittade jag på en serie som handlade om en grupp tonåringar. I en scen ställer en vuxen en av tonåringarna frågan vad denne vill bli när han blir stor. Vad vill han jobba med? Tonåringen svarade: “Jag vill bli känd.” “Känd för vadå?” frågade den vuxna. “Det spelar ingen roll. Bara alla vet vem jag är.”

År 2017 rapporterade Forbes att mer än en fjärdedel av Generation Y (födda på 80- och 90-talet), menar att de skulle kunna sluta sina jobb för att i stället bli kända. Bland Generation Z (födda i slutet på 90-talet och början av 00-talet) ansåg 33 procent att huruvida man kan anses vara framgångsrik till viss del beror på om man också är berömd. I de sociala mediernas tidsålder har tröskeln till kändisskap sjunkit. Du behöver inte längre nödvändigtvis vara begåvad på att exempelvis sjunga eller spela fotboll, utan det kan räcka med att spela in en rolig dans på Tiktok och bli en influerare. SvD, som i sommar gör en artikelserie om Sveriges mest inflytelserika konton på Twitter, Instagram och Youtube, kallar detta för “den nya makten”. Att vara känd ger, förutom inkomst, både status och inflytande och har därför ett stort egenvärde.

Samhällets fascination för kändisskap och berömmelse manar till reflektion. Frågan är hur kyrkan ska fungera och agera i ett samhälle där berömmelse och kändisskap är så betydelsefullt. Berömmelse är alltid lockande, och nog kan det finnas argument för varför kyrkan skulle kunna tjäna på ett visst mått av detta. En kyrka som till exempel har hittat sin nisch och vet hur man vårdar den kommer oundvikligen att dra människor. En möjlig positiv följd är att fler människor därmed också får höra evangeliet.

Berömmelse eller stora följarskaror kan aldrig bli ett sätt att mäta framgång

—  Victoria Vasquez

Men den grundläggande frågan är samtidigt om kyrkan borde vara berömd och vad hon i så fall ska vara känd för. Att vara känd får aldrig bli ett självändamål och berömmelse eller stora följarskaror kan aldrig bli ett sätt att mäta framgång. En kyrka som strävar efter kändisskap är en kyrka som kommer fokusera på att bygga sitt eget varumärke mer än Guds rike.

Om kyrkan ska vara känd finns det några saker jag önskar att hon får vara känd för: radikal kärlek till sin nästa, bortom etiketter och kategoriseringar. Omsorg om samhällets utsatta. Att hon står upp mot orättvisor och kämpar för rättvisa. Att hon predikar Guds ord och förkunnar evangelium. Jag önskar mig en kyrka som får vara en plats där människor rotas i sin tro och utrustas till Jesu efterföljare som deltar i Guds verk på jorden.

För häri finns också en fantastisk paradox: Genom att bli känd för detta är det i själva verket Jesus som blir känd. Och det är vad jag önskar mig mest av allt, att i ett samhälle där berömmelse centrerar kring mig själv och min förmåga får kyrkan vara känd för någon annan: Jesus.

Fler artiklar för dig