Gästkrönikor

Sverige och kyrkorna måste bli bättre på att stötta konvertiter

Vem avgör om någon är kristen? undrar Ruth Nordström.

För två år sedan presenterades Konvertitutredningen, om hur konvertiters kristna tro bedöms i asylprocessen. Av utredningen framgår att Migrationsverkets beslut i de undersökta konvertitfallen är godtyckliga, rättsosäkra och strider mot mänskliga rättigheter. I ett ärende där jag varit juridiskt ombud har en kristen konvertit, som är född i Afghanistan och uppvuxen i Iran, gått med i Frälsningsarmén. Hans pappa har i ett inspelat meddelande till sin son, riktat allvarliga dödshot. Pappan skriver att sonen på grund av sin konversion har förstört familjens rykte och anseende och att han kommer “stycka” sonen “i bitar”.

Migrationsverkets bedömningar av kristna konvertiter blir allt mer orimliga.

—  Ruth Nordström

Migrationsverket har avslagit hans ansökan om asyl eftersom han inte anses som trovärdig och genuin i sin kristna tro. Även migrationsdomstolen har gett avslag. I avslagsbeslutet skriver Migrationsverket att han borde resonerat kring “konflikter inom kristendomen”. Migrationsverkets utredare tog själv upp “den pågående konflikten mellan protestanter och katoliker på Nordirland”. Konvertiten förklarade detta som kulturella skillnader och att inte alla deltar i konflikter inom kristendomen och att han inte ifrågasätter kärleksbudskapet inom kristendomen.

Migrationsverket skriver i sitt avslagsbeslut att eftersom han inte har resonerat kring “kristendomens mindre positiva sidor” tyder det ytterligare på att hans “beslut att konvertera inte grundar sig i en stark personlig övertygelse utan snarare i en önskan om ett socialt sammanhang”. Ledarskribenten Maria Ludvigsson har refererat till fallet i Svenska Dagbladet och riktat skarp kritik mot Migrationsverket: “Man verkar av allt att döma utgå från att en andlig omvändelse först kommer efter studier i freds- och konfliktvetenskap”.

I ett annat ärende där jag varit juridiskt ombud blev min klient, som gick med i Svenska kyrkan när han var 17 år, ombedd vid den muntliga förhandlingen i migrationsdomstolen att förklara treenigheten och ge en filosofisk och teologisk förklaring på teodicéproblemet, som teologer har diskuterat i århundraden.

Migrationsverkets bedömningar av kristna konvertiter blir allt mer orimliga. Besluten är ofta i strid med riktlinjer från FN:s flyktingorgan UNHCR och praxis från Europadomstolen och FN:s tortyrkommitté. Detta måste förändras.

Det är tydligt att samhället – och kyrkor – måste bli bättre på att stötta konvertiter. Detta framkommer av en uppföljande rapport till konvertitutredningen som presenteras den 10 april. Rätten att byta tro är en grundläggande mänsklig rättighet, liksom att få en rättssäker och objektiv prövning av sina asylskäl.

Fler artiklar för dig