1775 kom den tyske sigillgravören Aaron Isaac till Sverige och fick ett skyddsbrev av kung Gustav III. När vi nu högtidlighåller 250 år av judiskt liv i Sverige är det en viktig signal i tider av ökad antisemitism, konstaterar Ruben Agnarsson i sin kulturessä.
Sveriges regering har beslutat att synliggöra judisk kultur, tradition och liv genom att i år fira 250 år av judiskt liv i Sverige. Beslutet ska ses med Europas långvariga antisemitism som relief där det mest dramatiska exemplet finns i närtid. Det fanns mer än 10 miljoner judar i Europa för drygt 100 år sedan. Via pogromer i ryska imperiet och nazisternas folkmord därefter, har kontinenten nästan etniskt rensats från judar. Drygt en miljon judar finns kvar och Sverige är ett av få europeiska länder där det bor fler judar i dag än innan andra världskriget.
Att det för drygt ett sekel sedan fanns 10 miljoner judar i Europa beror på händelser kring vår tideräknings början då Romarriket ockuperade Israel 2 000 år efter att patriarkerna Abraham, Isak och Jakob bodde där. Så småningom förstördes templet, Jerusalem gjordes till en romersk stad och ett tempel till Jupiter byggdes på Tempelberget. Flertalet judar drevs bort och förbjöds att bo kvar.
Dessförinnan hade en grekisk stormakt våldfört sig på landet och Antiochos IV Epifanes byggt ett altare till Jupiters grekiske motsvarighet Zeus i templet. Assyriska, babyloniska och persiska stormakter hade föregått grekerna och efter romarnas ockupation lade bysantiner, araber, korsfarare, mamluker, osmaner och britter beslag på området innan det judiska folket efter 2 000 år i förskingring – med stöd av en mångtusenårig koppling och ett FN-beslut – fick tillbaka sitt forna hemland.
När Bibeln blev tillgänglig för fler ledde en ökad bibelkunskap så småningom till en större kunskap om judarna och Israels forntida historia.
— Ruben Agnarsson
Flytten till Europa skedde ibland frivilligt för att söka en bättre framtid, men ofta efter tvångsförvisningar och krig. Några generationer efter Jerusalems förstöring fanns det judar nästan överallt i det romerska riket och tusen år senare hade många judiska samhällen etablerats runt om i Europa.
Kyrkans allians med makten blev grogrunden för en antisemitism med kristna förtecken. Under 1100-talet utförde kyrkan korståg, massakrer och judeförföljelser och anklagade judarna för att vara Kristusmördare. De beskylldes för rituella mord och påstods ha använt blod från kristna barn för sina påskritualer.
Antisemitismen kom på detta sätt till Sverige långt innan judarna kom hit. I Uppsala domkyrka finns en skulptur från 1300-talet som avbildar judar som diar en sugga. Samtida antisemitiska ”judesuggor” finns runt om i Europa. Judar fick vid denna tid inte äga land i England, många arresterades eller avrättades och år 1290 fördrevs alla judar från landet. I Frankrike plundrades judar på sin egendom, synagogor omvandlades till kyrkor och judarna fördrevs i omgångar. Omkring 300 000 judar tvingades fly, konvertera eller mördades vid inkvisitionen i Spanien och Portugal från slutet av 1400-talet.
Det första beviset på att judar befann sig i Sverige var en judisk läkare i tjänst hos Gustav Vasa i mitten av 1500-talet. Den svenska nationalstatens grundare jämförde sig för övrigt med en av Israels mest kända regenter, kung David, i sitt avskedstal som kan läsas i Vasakoret i Uppsala domkyrka: ”Väl må jag jämföra mig med David, som Gud från en herde gjorde till konung över sitt folk. Jag kunde mig den ära ej föreställa, då jag i skog och öde fjäll måste gömma mig för fiendens blodtörstiga svärd”.
När Bibeln blev tillgänglig för fler ledde en ökad bibelkunskap så småningom till en större kunskap om judarna och Israels forntida historia. När Israels 75-årsdag firades i Riksdagen och i Judiska församlingen år 2023 berättade förre statsministern Göran Persson respektive förre finansministern Anders Borg att de hörde talas om Israel första gången i söndagsskolan respektive kyrkans barntimmar.
Den 4 februari 1619 dömdes tre så kallade judaister (kristna som var intresserade av judendomen) till döden, berättar Nordisk familjebok.
Från 1686 till år 1775 fanns en kyrkolag som innebar att judar som kom till Sverige och ville stanna var tvungna att övergå till den lutherska läran.
1775 kom den tyske sigillgravören Aaron Isaac till Sverige och fick ett skyddsbrev av kung Gustav III. Aaron Isaac som kallats ”den förste juden i Sverige” fick tillstånd att starta Sveriges första judiska församling. Först i februari 1870 beslöt riksdagen att ge judar rätten att inneha statliga tjänster och de kunde då även väljas in i riksdagen.
Kring år 1900 flydde omkring 2 000 judar till Sverige från pogromerna i Östeuropa. Under 1930-talets judeförföljelser i Nazityskland tog Sverige enligt Judiska museet endast emot cirka 3 000 judar, på grund av en restriktiv flyktingpolitik.
Beslutet att värna judiskt liv i Sverige har alltså aldrig varit viktigare.
— Ruben Agnarsson
Redan år 1909 hade Svenska sällskapet för rashygien bildats och Sverige blev ledande inom den rasbiologiska ”forskningen”. I maj 1921 beslutade Riksdagen med brett stöd att inrätta Statens institut för rasbiologi. Dess förste chef Herman Lundborg hyllade Hitler och utvecklade metoder för rasbiologin som kom att användas i Nazityskland där han 1936 hedrades med ett hedersdoktorat vid universitetet i Heidelberg.
I oktober 1939 – en månad innan Kristallnatten – uppmanades tyska myndigheter av Sverige och Schweiz att stämpla ett ”J” i judiska pass för att underlätta avvisning vid gränsen. Två veckor senare skrev Socialstyrelsen ett hemligt cirkulär om att tyskar med J-stämpel skulle avvisas.
[ Ska vi judar tvingas leva med antisemitism i Sverige? ]
När krigslyckan vände och Förintelsen kom till Norge hösten 1942 började UD utveckla ett byråkratiskt motstånd mot Förintelsen. Upptäckten att svensk anknytning innebar skydd för judar som skulle deporteras, ledde till att svenska diplomater deltog i förhandlingar med myndigheter i Tyskland, Norge, Frankrike, Danmark och Ungern.
Tusentals judar i bland annat Norge, Danmark och Ungern kunde räddas genom UD:s räddningsaktioner, som fick sin kulmen i Budapest 1944 där Raoul Wallenberg, svenskhusen och svenska skyddspass räddade tiotusentals människor. Vid krigsslutet fanns cirka 200 000 flyktingar i Sverige, varav 20 000 var judar.
Nu är antisemitismen inte enbart kopplad till kyrkan, rasbiologin eller nazismen. 2 700 polsk-judiska flyktingar kom till Sverige i slutet av 1960-talet efter antisemitisk förföljelse i kommunistiska Polen trots att nästan alla av Polens omkring 3,5 miljoner judar mördades i Förintelsen.
[ Fler artiklar om anitsemitism ]
Det är inte bara Europa som har fördrivit sin judiska befolkning. Omkring 800 000 judar, ofta med mångtusenåriga rötter, jagades iväg från arabländer och berövades ofta sina tillgångar efter att arabvärlden misslyckats med att utplåna den nybildade judiska staten år 1948. Trots att dessa länder i stor utsträckning saknar en judisk befolkning är synen på judar negativ. I moderata länder som Jordanien (97 procent) och Egypten (95 procent) hade nästan alla en negativ uppfattning om judar, enligt en undersökning av Pew Research Center (PEW) från 2010.
En rapport från 2017 från Center for Research on Extremism på Oslo Universitet visar att ”individer med muslimsk bakgrund sticker ut bland förövarna av antisemitiskt våld i Västeuropa”.
År 2021 planerade iranska agenter att mörda Aron Verständig, ordförande för Judiska centralrådet och barnbarn till tre personer som överlevde Förintelsen.
Aron Verständig menar att konflikter i Israel även påverkar antisemitismen i Sverige.
”Redan den 7 oktober 2023, när vi kunde se den här hemska terrorattacken i Israel, förstod vi att det skulle leda till ökad antisemitism i Sverige. Samtliga judiska församlingar i Norden beslutade omgående att höja säkerhetsnivån”, sa han när en film om Hamas massaker visades för svenska journalister i Judiska församlingen den 9 november 2023. Verständig konstaterade att Propalestinska grupper efter Hamas massaker har ordnat demonstrationer där nazistiska NRM och kommunistiska grupper deltagit.
Riksdagsledamot Lorena Delgado Varas (V) delade nyligen ett inlägg i sociala medier på det klassiska antisemitiska temat att judarna styr världen. Under en pro-palestinsk demonstration i Stockholm där Vänsterpartiet deltog hängdes strax därefter mordhotade Aron Verständig ut som ”en livsfarlig människa” som på falska grunder anklagar människor för att vara antisemiter och som har makten att ”tysta en statsminister”.
Beslutet att värna judiskt liv i Sverige har alltså aldrig varit viktigare.
[ Vet Vänsterpartiet ens vad antisemitism är? ]
---
Om artikelförfattaren
Ruben Agnarsson är frilansjournalist och författare till boken Sveriges bästa stund : Raoul Wallenberg och Sveriges byråkratiska motstånd.
---