Recension: Praktiska tips för att höra Guds röst

Kjell-Erik Selin har läst “Kan du höra honom?” av Richard Hultmar

Titel: Kan du höra honom? – Att urskilja Guds röst bland allt brus.

Författare: Richard Hultmar

Förlag: Livets ords förlag (170 sidor)

Att kunna urskilja Guds röst från andra röster är väl vad alla kristna vill. Och att inte bara höra utan även förstå och det kanske allra viktigaste, att våga och vilja handla utifrån budskapet. Det här är ett gediget och ambitiöst försök att lära ut konsten att identifiera Guds röst mitt i allt störande brus, såväl det yttre som det inre. Men den är mer än så. Den syftar till omvändelse och ett engagerat kristet liv. Helt enkelt en väckelseskrift i klassisk 1900-talsanda.

Recensenten som i likhet med bokens författare, tillbringade barndomen i en mindre frikyrkoförsamling (Pingst) på landet med tungotal och uttydning som naturliga inslag i gudstjänstlivet, har inga svårigheter att känna igen sig i framställningen. Men anar att andra med erfarenheter från delar av svenskt frikyrkoliv på 2000-talet, kan få vissa problem att orientera sig.

Författaren Richard Hultmar är pastor och föreståndare i Korskyrkan (EFK) i Stockholm. Han koncentrerar sin framställning på att beskriva de vanligaste sätten som Gud använder för att kommunicera med oss människor, enskilt eller i grupp. Det kan ske ge genom predikningar, profetiska budskap, tecken och under, drömmar, syner, änglar, andra människor med mera, men även genom personliga tilltal, eller viskningar, som Hultmar kallar det. För att uppfatta Guds “viskningar” behövs stillhet och möjligen också förmågan att kunna “skruva ner” det brus som vi ständigt omges av. Och här får läsaren en rad praktiska tips.

Boken berör även på ett pedagogiskt och intressant sätt Treenigheten som inte alltid är så lätt att förstå eftersom Gud är en. Guds tilltal kan alltså komma från fadern, sonen och anden.