Recension: Inspirerande men spretigt om väckelsen i Colombias fängelser

Bo Wettéus har läst “Miraklet på Bellavista”

Titel: Miraklet på Bellavista

Författare: Per Danielsson

Förlag: Sjöbergs förlag (205 sidor)

Genre: Livsberättelse

Det är svårt att avgöra om Danielssons bok är en reseskildring, en berättelse om Ankarstiftelsens arbete, biografi över Börje Erdtmans liv och gärning, personporträtt av omvända före detta colombianska mördare eller berättelsen om ett förvandlat fängelse. Boken är en blandning av allt detta, men författaren borde nog bestämt sig för en mer sammanhållen disposition, till exempel en biografi om Börje Erdtman, som handlat om hans liv som bondpojke från Småland till uppmärksammad och medaljprydd biståndsarbetare i Colombia.

Danielssons bok är ändå mycket läsvärd och porträtten av de människor han har träffat är spännande. Vi möter bland andra uteliggaren som blev fängelsemissionär, teologen som blev fängelseevangelist, polisen som blev mördare – men omvände sig till tro på Jesus, gerillaledaren som blev fredsmäklare och som deltog i de samtal som ledde till fred – om än en bräcklig sådan – efter femtio år av inbördeskrig.

På ett eller annat sätt har alla dessa genom olika omständigheter kommit i kontakt med Börje Erdtman och Ankarstiftelsens arbete, de flesta genom det omfattande fängelsearbete som stiftelsen utfört i Bellavistafängelset i Medellin och på andra platser och som gjort att tusentals fångar kommit till tro på Jesus. Stiftelsen har också byggt 230 skolor, jobbat med vattenreningsprojekt, startat fotbollsskolor för barn och ungdomar för att förhindra att de rekryteras till kriminella mördargäng, utvecklat fadderbarnsverksamhet, konstruerat miljövänliga, enkla spisar och byggt så kallade halvvägshus för att hjälpa fångar att återetablera sig i samhället.

Boken visar klart vad Gud kan göra genom en människa, som i en svår period i livet bestämmer sig för att hjälpa andra människor till en förvandlade tro och ett meningsfullt liv, som undan för undan påverkar ett helt samhälle.