Recension: Gripande livsberättelse om en Buddhistmunks omvändelse

Stig Öberg har läst “Farväl till Buddha”.

Titel: Farväl till Buddha. En tibetansk munks möte med den levande Guden.

Författare: Tenzin Lahkpa med Eugene Bach.

Förlag: Sjöbergs förlag (260 sidor)

Genre: Livsberättelse

Buddhistmunken Tenzin Lahkpa blev misshandlad och torterad nästan till döds när han i en offentlig debatt hävdade att hans mångåriga sökande efter upplysning fört honom till Jesus. I dag arbetar han inom den kristna missionsrörelsen “Back to Jerusalem” i Kina.

Eugen Bach som berättat om Tenzin Lahkpas liv och dramatiska väg till kristen tro känner, efter många års resor i Tibet, väl till de miljöer och situationer han beskriver.

Berättelsen bygger på en serie intervjuer med Tenzin Lahkpa. Författaren skriver i jagform och har, för att tydliggöra delar av berättelsen, gjort vissa tillägg till det som sägs i intervjuerna. Namnen Tenzin Lahkpa och Eugene Bach är av säkerhetsskäl fingerade.

I femtonårsåldern blev Tenzin “offrad” av sina föräldrar till sin tibetanska hembys buddhistiska kloster. Efter chocken av att ha blivit skild från sin familj fann han både glädje och frid i klosterlivets rutiner och andliga liv. Hans kunskap om Buddhas läror växte och hans liv präglades av sökandet efter “upplysning”. Tenzin nådde så småningom sitt mål att få sitta vid Dalai lamas fötter i den tibetanska exilregeringens centrum, Dharamshala i Indien. Dalai lamas undervisning och toleranta syn på andra religioner gjorde starkt intryck på Tenzin. Tillbaka i Tibet blev han vägledd till kristen tro och fick sjukvård och förbön av en tysk kristen läkare.

Boken ger lärorika inblickar i tibetansk buddhism, naturligt nog färgade av Tenzin Lahkpas upplevelse av att Jesus är den upplysning han så ivrigt sökte. Den tidigare tibetanske munken ser flera paralleller mellan Jesus och Buddha men ger också tydlig kritik av det tibetanska munkväsendet. Även om en del av bokens många dialoger verkar vara konstruerade och onaturliga i sina sammanhang är “Farväl till Buddha” en mycket välskriven och gripande bok.