Sedan 2008 är Ronny Svensson permanent filmkritiker i TV4:s Nyhetsmorgon. Vad gäller filmer med kristet budskap lyfter han fram ett färskt exempel på en film han skulle vilja se mer av.
– Vill man nå ut med ett budskap genom film behöver man göra det på ett sätt så att det blir intagande, säger han.
Ronny Svensson, 64, har slukat mer spelfilm än de flesta, och framför allt tyckt till om dessa. På bästa sändningstid medverkar han sedan länge som filmkritiker i Nyhetsmorgon genom att såga, hylla och dela ut solar för att betygssätta aktuell film.
När Dagen ringer för att prata kristen film är Ronny Svensson snabb med att nämna två filmer på temat:
– Jag såg Bonhoeffer för ett tag sedan och den var ju riktigt bra! Jag menar inte att kristen film inte skulle vara det, men det var ett porträtt av en man som var ny för mig – jag hade inte koll på honom, medger Ronny Svensson.

– Det var en riktig biofilm, en sådan som man definitivt googlar efteråt. Intressant och spännande med de kristna som vågade stå upp emot Hitler och ondskan. Den kändes realistisk och baseras ju också på verkliga händelser.
Det tror jag på, absolut. Men man behöver göra det på ett sätt så att det blir intagande.
— Ronny Svensson om film som ett sätt att nå ut med det kristna budskapet
Glad att de lämnat kriminaliteten
Den andra filmen som definitivt kan sägas ingå i kategorin kristen film, som Ronny Svensson sett på senare tid är Miséria. Det är en svensk spelfilm regisserad av Liam Norberg. Den baseras till stor del på den tidigare gangsterrapparen, och filmens huvudrollsinnehavare, Sebastian Staksets eget liv, där kriminalitet, droger och våld utgör fonden. I slutet av filmen (spoiler alert!) söker sig huvudpersonen Adam till en kyrka och livet tar en helt ny vändning. Det sista som visas i filmen är ett bibelord från Johannesevangeliet – den har med andra ord ett mycket tydligt kristet budskap.

Ronny Svensson uttrycker sin glädje över att både Liam Norberg och Sebastian Stakset lyckats lämna det kriminella livet för den kristna tron, men imponerades inte av själva filmen.
– Jag vill inte låta elak, men det var ingen bra film. Det är lågbudget vad gäller både dekor, miljö och skådespelare.
Vad tänker du om film som ett sätt att nå ut med det kristna budskapet?
– Det tror jag på, absolut. Men man behöver göra det på ett sätt så att det blir intagande. Du behöver inte vara filmkritiker för att se vad som är bra film och vad som är dålig.
Vill man nå ut med ett tydligt budskap är det alltså bäst att satsa på kvalitet, menar Ronny Svensson. Något som också de stora filmbolagen tycks ha upptäckt. Under de senaste åren har nämligen stora satsningar gjorts på så filmer och tv-serier hos de stora streamingjättarna, som HBO:s serie House of David om bibelns David samt Netflixfilmen Maria om Jesu mor.
Presenterar film i kyrkan
Ronny Svensson berättar att han sedan några år tillbaka medverkar i Engelbrektskyrkans program i Stockholm, där han föreslår filmer för kyrkans teman. Efter hans presentation visas filmen sedan för de församlade. Nu senast var det Den tysta flickan. Det är ingen uttalad kristen film, men de filmer som visas under kyrkans filmkvällar innehåller alltid existentiella frågor såsom godhet och ondska, kärlek, död och liv. Att få komma dit som filmpresentatör är något Ronny Svensson uppskattar mycket.
– När vi under en påsk presenterade den gamla klassikern Jesus Christ Superstar föreslog jag att vi året därpå kunde visa The Passion of the Christ, vilket vi gjorde. ”Hjälp!” tänkte jag – ”då måste vi varna folk innan!” Mel Gibson går ju ända in i kaklet här, med blod och allt som Jesus går igenom.
– Den visar på Jesu lidande och det är så välgjort. Det var när jag läste på om den filmen som jag förstod hur stor den var över hela världen. Jag var oerhört drabbad av den filmen och satt med tårar i ögonen.

I The Passion of the Christ gestaltas Jesus av Jim Caviezel, som även har huvudrollen i en annan film med kristna förtecken, nämligen Sound of Freedom. Den handlar om barnsexhandel och om hur en amerikansk hjältefigur riskerar alltför att leta rätt på en grupp försvunna barn. Anledningen till att den beskrivs som en kristen film är bland annat en replik i filmen; Caviezel säger: ”Guds barn är inte till salu!”. Filmen är skapad av det amerikanska filmbolaget Angel studios som specialiserat sig just på så kallade ”faith based movies”.
– Jag fick en dvd av distributören, och min kära särbo ville gärna att vi skulle se den, som alla pratade om, säger Ronny Svensson.
– Den omgavs ju av vissa rykten, att den stödde konspirationsteorier som spreds av Qanon-rörelsen. Jag tyckte bara den var välproducerad och kan verkligen förstå att den berörde många tittare.
På frågan om han själv är troende liknar sig Ronny Svensson vid en karaktär i en Roy Andersson-film: en präst som lider av ångest eftersom han tappat tron.
– Jag gick ur kyrkan på 1970-talet när jag var punkare, men jag älskar fortfarande att gå till olika kyrkor. Att bara komma in i en kyrka, få sitta där och njuta av lugnet – det är en speciell känsla. Men jag ber inte och har inte hittat till Gud. Men ju äldre man blir, desto mer funderar man över detta.
Har du något råd att ge dem som vill nå ut med det kristna budskapet genom film?
– Jag kan inte säga annat än att även om budskapet var fint i till exempel Miséria, så behövs det bra filmer för att folk ska vilja se dem. Om filmen handlar om Jesus, eller om de har religiöst tema så finns det ofta förutfattade meningar, tyvärr. För egen del är jag öppen för allting. Jag ser gärna mer sådana filmer som Bonhoeffer, och Konklaven.
---
Fakta: Ronny Svensson
- Född 1960, kulturvetare och filmkritiker.
- Har arbetat med musik och film för Nyhetsmorgon och Nyheterna i TV4 sedan 2000.
- Presenterar regelbundet filmer i Engelbrektskyrkan i Stockholm.
- Bor i Stockholm, född i Göteborg.
---
---
Läs alla artiklar i Dagens Dokument om den kristna filmtrenden
- “Jag känner mig lite ensam som kristen aktör i filmbranschen”
- Filmerna förvandlade deras liv
- Filmrecensenten: Tårarna rann under The Passion of the Christ
---