Innehållsproducenten och schlagernörden Lina Åhman fick sin kreativa skolning i kyrkan. Under de senaste månaderna har hon fått Kajs sociala medier att explodera från 20 000 till över 270 000 följare.
– Jag vill sprida glädje. Jag tror Gud hjälp mig att upptäcka den här gåvan, säger hon själv.
Det är den 23 maj 2015 och Sverige har precis utropats som segrare i Eurovision Song Contest i Wien. Längst fram på scen står en segerrusig Måns Zelmerlöw, draperad i svensk flagga, väntande på att motta vinnarstatyetten från fjolårets Eurovisionvinnare Conchita Wurst.
Zelmerlöw går i ensamt majestät ut mot scenkanten inför tusentals jublande fans. Bara en person följer honom. En ensam, filmande kvinna från SVT:s sociala medier-avdelning utrustad med selfiepinne.
– Haha, det där är det pinsammaste ögonblicket i mitt liv. När det stod klart att Sverige vann frågade jag och fick jag tummen upp från Christer Björkman, som var head of delegation, att följa med och filma och jag insåg inte förrän det var försent att jag stod helt själv uppe på scenen med Måns och Conchita Wurst, berättar Lina Åhman tio år senare.

“Fantastiska att jobba med”
I dag skrattar hon åt händelsen. Men samtidigt säger den kanske något om Lina Åhmans ständiga drivkraft att skapa engagerande innehåll. När Dagen når henne befinner hon sig åter mitt i Eurovisioncirkusen. Denna gång i Basel tillsammans med humorgruppen Kaj. På bara några veckor har trion från Vörå i Österbotten formligen exploderat både i Sverige och utomlands. Gruppens följarantal i sociala medier har mångdubblats från 20 000 till över en kvarts miljon. Mycket av framgången kan så klart tillskrivas Kajs vinst i svenska Melodifestivalen med monsterhiten ”Bara bada bastu”. Men även Lina Åhmans förmåga att forma ett helt universum av klipp och filmer har lyfts fram som en viktig del av framgångsreceptet.
– Kaj är fantastiska att jobba med. Hittills har de inte sagt nej till någon enda idé, vilket är helt sjukt. Senast i går gick de med på att gå runt under en hel dag med en kamera i munnen när vi skulle göra inslag från deras synvinkel. Den där kameran är ganska tung, men de gör det ändå för de är så dedikerade att det ska bli bra.
Varför tror du att Kaj blivit så populära?
– De är väldigt genuina och äkta och tar sin humor väldigt seriöst. De har uppträtt ihop i 15 år och tack vare all den scenvana de har tillsammans är man aldrig orolig för att de inte ska leverera på scenen, konstaterar Lina Åhman.
Österbotten i Finland, där Kaj-medlemmarna Kevin Holmström, Axel Åhman och Jakob Norrgård, kommer från är utpräglade väckelsebygder och Dagen rapporterade nyligen om hur ett gäng kristna österbottningar som baxat en bastu hela vägen till Basel för att stötta bygdens söner.
– Killarna i Kaj har enormt stöd hemifrån Vörå. Man märker att det finns en sammanhållning i bygden och att det är stort för de svenskspråkiga i Finland att Kaj får representera Sverige, säger Lina Åhman.
– Innan jag mötte Kaj hade jag aldrig arbetat med en humorgrupp och jag ska erkänna att det kändes som en stor utmaning. Men de är otroligt professionella och roliga. Vårt samarbete går oftast till så att jag kommer med en idé och sedan gör Kaj idén ännu bättre. De lägger in sin ton i det och då blir det väldigt kul.

Tron på Gud ger ett lugn
Lina Åhman skildrar Kajs framfart på uppdrag av skivbolaget Warner Music. Hon har många års erfarenhet av att arbeta med sociala medier och att producera film och rörligt innehåll. Men sin första skolning fick hon från kyrkan.
– Jag är uppvuxen i Pingstkyrkan i Botkyrka i södra Stockholm. Där var vi ett gäng som var väldigt medieintresserade. De äldre ungdomarna drog med oss yngre och vi filmade, lärde oss teknik och utvecklades massor. Man lekte sig fram, det var en fantastisk tid.
[ Att baxa en bastu till Basel har med andlighet att göra ]
Har du haft nytta av den skolningen du fick där i kyrkan i det du gör i dag?
– Ja, hundra procent. Det är det som lagt grunden. Sedan är jag övertygad om att min tro på Gud ger mig ett ganska stort lugn, vilket jag tror behövs i den här branschen. Inte minst när man jobbar med artister.
Länge tänkte Lina Åhman att hennes intresse för medieproduktion skulle komma att stanna just vid ett intresse. Hon började studera personalvetande och HR på universitet, men ett oväntat tilltal under en gudstjänst i Australien fick henne att tänka om.

– Jag hade flyttat till Australien och gick den här HR-kursen på distans. Jag funderade massor under den här tiden på vad jag egentligen ville jobba med och om jag skulle våga satsa på en karriär inom mediebranschen. Under en samling för unga vuxna fick jag ett konkret tilltal som hjälpte mig att våga ta steget. En predikant tittade ut över alla som satt i bänkarna och pekade på mig och sa “du ska inte sitta i båten, du ska ut och gå på vattnet, sluta fega”.
Uppmaningen fick Lina Åhman att våga söka medielinjen på Kaggeholms folkhögskola. Hon kom in och under åren som gått efter utbildningen har hon etablerat sig som en av Sveriges mest anlitande innehållsproducenter för sociala medier.
– Jag vill sprida glädje. Jag tror Gud hjälp mig att upptäcka den här gåvan, säger hon.
[ Svenska kyrkan: Mello är som en kyrka ]
Ber du till Gud att Kaj ska vinna Eurovision Song Contest?
– Självklart ber jag att Kaj ska vinna. Men det kanske är som när jag växte upp. Då sa vi alltid i familjen att det blir fusk om man ber till Gud när man spelar sällskapsspel. Det är kanske något liknande som gäller här, säger Lina Åhman med ett skratt.
Som den schlagernörd hon är kan hon konstatera att stödet för Sverige är ovanligt brett inför årets tävling.
– Sverige brukar skicka duktiga artister och vara en av juryfavoriterna. Men i år är vi faktiskt också en stor favorit bland fansen, vilket är väldigt ovanligt. Många fans har också kommit fram och uttryckt att man inte brukar heja på Sverige, men att man ändrat sig. Det känns som en vinst i sig, att så många av fansen är så engagerade.
Hur ska du fira om det skulle bli en svensk seger på lördag?
– Jag vet av erfarenhet att det i så fall kommer att bli en lång natt med både mycket glädje och mycket jobb. Men jag hoppas att det blir så, säger Lina Åhman.
---
Lina Åhman
Ålder: 35 år.
Familj: Maken Alexander samt 2 döttrar på 5 år och 3 år.
Bor: Stockholm.
Yrke: Sociala Medier-PT/konsult för LWH Consulting.
---