Kultur

Därför storsatsar filmbolagen på innehåll om tro just nu

Skribenten Alf Kjetil Walgermo: Håller Gud på att inta Hollywood? • ”Helt annan kvalitet än det vi varit vana vid i ‘typiska kristna filmer’”.

Kristna filmer och TV-serier tar en allt större tårtbit av streamingmarknaden i anspråk. Både kvalitet och volymen ökar och Davids kamp mot Goljat ser lovande ut, skriver Alf Kjetil Walgermo i Dagens systertidning, norska Vårt Land.

Mycket av den kristna och bibelbaserade konsten hör till de finaste konstnärliga uttryck som mänskligheten lyckats producera. Ändå har det varierat huruvida de viktiga konstnärliga gemenskaperna anammat teman som är relaterade till Gud. Detta gäller både i Norden, där vi sedan mitten av 1990-talet sett tillväxt av religiösa teman i samtidslitteraturen, och internationellt, där Hollywood har en särställning som leverantör av berättelser som når ut till stora delar av världen.

I dag är det många som frågar sig om Hollywood är på väg att förändras. Rent konkret handlar det om att de stora aktörerna återigen håller på att få upp ögonen för den kristna marknaden. Mer exakt: en marknad som är hungrig på värderingsdrivna berättelser och som inte skräms bort av religiösa teman.

Kristna filmer och TV-serier tar nu viktiga marknadsandelar av streamingindustrin.

Stor investering i House of David

I och med framväxten av den globala streamingmarknaden är denna publik utan tvekan världens största segment. Samtidigt har de kristna filmerna i stor utsträckning varit så kallade independentfilmer. Så varför har inte de stora produktionsbolagen fokuserat ännu mer på att göra kvalitetsfilmer och serier med kristet innehåll?

Helt annan kvalitet än det vi varit vana vid i ‘typiska kristna filmer‘ - med skådespeleri och estetik som ofta stått i bjärt kontrast till det eviga innehåll som filmerna försökt gestalta.

—  Alf Kjetil Walgermo

The Times They Are a-Changin, som Bob Dylan sjöng.

Om bara två veckor släpps serien House of David på Prime Video, tillgänglig för alla som har ett abonnemang på Amazons streamingtjänst. Det skulle inte vara förvånande om fler kristna tittare hittar till denna tjänst i framtiden, då Amazon MGM Studios för ett år sedan gick samman med det nystartade kristna produktionsbolaget The Wonder Project. Tillsammans ska man skapa så kallat faith-plus-innehåll för sina användare.

House of David är den första av dessa serier, en magnifik berättelse om den lille herdepojken som besegrade fienden och blev kung över Israel – en kung efter Guds eget hjärta, enligt Bibeln. Jesus själv skulle som bekant födas in i Davids hus och släkt.

Amazons aktiva strategi är att erbjuda inspirerande innehåll för en publik som är trött på destruktiva berättelser.

”Kan en sten ändra historiens gång?” är frågan som ställs i den trailer som lanserades i slutet av januari. Denna enda sten förändrade inte bara berättelsen om David och Goljat. Berättelsen om David, herdepojken från Betlehem, förändrar också hela den bibliska berättelsen och därmed stora delar av världshistorien.

House of David.

Åtta avsnitt om Davids liv

Denna historia kommer nu att berättas i åtta avsnitt med skådespelare som Martyn Ford (Goljat) och Stephen Lang (profeten Samuel) i centrala roller. En ung och tämligen okänd egyptiskfödd amerikansk skådespelare, Michael Iskander, har fått rollen som David. Det ska sägas att han inte är helt ny som skådespelare, utan har plockats upp från teaterscenen på Broadway. Det är inte troligt att han kommer att vara okänd som filmskådespelare särskilt många veckor till.

Vid sidan av TV-serien i sig är det intressant att konstatera att det inte är oberoende lågbudgetproduktionsbolag utan stora etablerade Hollywoodbolag som står för det förnyade fokuset på kristet innehåll.

Aktiv strategi

Hollywood har hängt på bibelvågen flera gånger tidigare, både på 1950- och 60-talen och i kölvattnet av Mel Gibsons massiva publiksuccé The Passion of The Christ, som kom 2004. Amazon MGM Studios, som är en fortsättning på det klassiska Metro-Goldwyn-Mayer Studios och en stor aktör i branschen, gör nu en ny satsning på den kristna och värderingsdrivna delen av streamingmarknaden. Amazons aktiva strategi är att tillhandahålla inspirerande innehåll för en publik som är trött på destruktiva berättelser.

Den populära TV-serien ”De utvalda” passar in i kategorin av berättelser som förmedlar hopp och dessa börjar nu börjar uppnå en helt annan kvalitet än det vi varit vana vid i ”typiska kristna filmer” – med skådespeleri och estetik som ofta stått i bjärt kontrast till det eviga innehåll som filmerna försökt gestalta.

Nu ser vi i stället tendenser till en uppgradering av hela den kristna marknaden, både vad gäller volym och kvalitet. Det var inte länge sedan Netflix släppte filmen Maria, om Jesu moder. Inom kort släpps filmen R & B, en modern tolkning av den bibliska kärlekshistorien mellan Rut och Boaz. Enligt Wall Street Journal Magazine fokuserar Netflix också mer på inspirerande och trosfokuserade filmer än tidigare.

”Vi kan sluta skämmas”

Det finns flera anledningar till att de stora aktörerna i dag börjat tala om ”värderingsdrivna” och ”trosbaserade” filmer och tv-serier. Man vill bli ett trovärdigt alternativ för en kristen publik och samtidigt också attrahera tittare som söker familjevänlig underhållning med substans. Både spets och bred med andra ord.

Detta är goda nyheter för alla som är intresserade av något annat än den underhållningsmaskin som varje dag fördummar oss. Lika viktigt är att kvalitet på de ”trovärdiga” filmerna och TV-serierna kommer att öka kraftigt, så att vi kan sluta skämmas över det dåliga sätt på vilket världens största historia berättas.

Personerna bakom många av de aktuella nyproduktionerna har onekligen ambitioner på både det konstnärliga och existentiella området. Jon Erwin, som ligger bakom House of David, The Wonder Project och den populära filmen Jesus Revolution (2023), har uttryckt det på följande sätt: ”Vi vill översvämma världen med hopp.”

Det är en ambition som vi behöver i vår tid.

Vi får se om film- och serieskaparna i den nya vågen av värderingar lyckas hålla nivån uppe på en tillräckligt hög nivå. När Gud erövrar Hollywood behöver vi både hopp och kvalitet.

---

Fakta: Om artikelförfattaren

  • Alf Kjetil Walgermo är journalist, litteraturskribent och författare.
  • Denna artikel har tidigare publicerats i norska kristna tidningen Vårt Land.

---

Fler artiklar för dig