Kultur

”Det bildades orkestrar och skapades fantastisk musik i koncentrationslägren”

Bindefeldstipendiaten Sofia Winiarski väcker liv i musiken som nazisterna ville utplåna

Så fort nazisterna kom till makten i Tyskland började utrensningen av judisk kultur. I föreställningen Stulen musik skildras musikens kraft som motståndshandling och styckena som Hitler ville utplåna återuppväcks. Nu belönas initiativtagaren Sofia Winiarski med Micael Bindefelds stipendium.

Dirigenten, organisten och dragspelaren Sofia Winiarski fick tidigt musiken med sig. Båda hennes systrar är stråkmusiker och ytterligare ett par steg bakåt i släkten fanns hennes pappas farfar som var violinist och tonsättare. Dennes far drev i sin tur ett litet operahus i Warszawa.

– Mina farföräldrar satt i koncentrationsläger, men överlevde och kom till Sverige efter kriget, berättar hon.

– Projektet med den här föreställningen har blivit ett sätt för mig att återknyta till min bakgrund. Historien skapade ett så tydligt före och efter och jag har aldrig haft tillgång till det som hände före, men genom det här projektet får jag nu möjlighet att utforska det konstnärligt.

Jag tror att musiken höll många vid liv.

“Judiska inflytandet” över musiken skulle utplånas

Den sceniska föreställningen Stulen musik bygger på Anders Rydells bok Stulen musik: nazisternas plundringar och musik som motstånd och följer bland annat violinisten Arnold Rosé och hans dotter Alma Rosé och deras kamp för att behålla sina instrument. Publiken får också komma nära flera andra musiker som drabbades när det ”judiska inflytandet” över den europeiska musiken skulle utplånas.

Under 1930- och 40-talen plundrade specialkommandot Sonderstab Musik ovärderlig musikhistoria som instrument och manuskript av bland annat Beethoven, Bach och Mozart. Dessutom förföljdes och dödades tiotusentals musiker. Men trots förföljelsen kunde musiken inte tystas.

– I koncentrationslägren bildades orkestrar, berättar Sofia Winiarski.

– Det skapades otrolig musik till och med under de här fruktansvärda omständigheterna. Det fanns en enorm kreativitet, och jag tror att musiken höll många vid liv.

Sofia Winiarski, årets Bindefeldstipendiat och Micael Bindefeld.

Enhällig jury

Vi möts på Folkoperan i Stockholm. Här kommer Stulen musik att framföras vid tre tillfällen i oktober. På plats i de anrika lokalerna finns också Micael Bindefeld, som är märkbart glad över att årets stipendiat är just Sofia Winiarski. Det är tionde gången som Micael Bindefelds stiftelse till minne av Förintelsen delar ut stipendium i syfte att stötta initiativ som förmedlar kunskap om Förintelsen till en bred svensk publik.

– Det var en enhällig styrelse som fastnade för Sofias arbete. Det är ju ett otroligt viktigt projekt att återuppväcka musik som varit bortglömd i så många år. Inte minst när man beaktar den tid vi lever i med ökande antisemitism. under Förintelsen arbetade Nazisterna kliniskt och utstuderat med strategin att inte bara utradera det judiska folket, utan också hela deras kultur.

– Att den tystade musiken får till liv igen känns så klart mäktigt och angeläget. Det är fantastisk musik som spänner över många olika genrer: från klassiskt och jazz till klezmer och vaggvisor, säger Micael Bindefeld.

Han avslöjar även att det redan finns planer på kommande satsningar med fokus på barn och unga. Den utbildande aspekten finns hela tiden med i stiftelsens arbete. De skakande berättelserna från Förintelsen måste nå ut till den breda allmänheten och föras vidare till nya generationer.

– Det är tionde året som min stiftelse delar ut stipendium och vi försöker att ha örat mot samtiden, konstaterar han.

Hur känns det för dig, Sofia, att fler till sist får möta den här musiken som nazisterna ville utplåna?

– Det känns trösterikt. Musiken har ju den magiska förmågan att kunna tala utan ord. Jag blev otroligt glad om än chockad när jag fick beskedet om det här stipendiet. Projektet hade aldrig hade gått att genomföra på det här sättet annars och jag känner en otrolig tacksamhet för att stiftelsen valde att stötta det här.

“Väldigt spänd och förväntansfull”

Som dragspelare, organist och kyrkomusiker kan Sofia Winiarski väl sätta sig in i smärtan att få sitt instrument beslagtaget.

– De här berättelserna berör mig otroligt mycket. Ditt instrument är ju ditt uttrycksmedel i världen och enormt stor del av musicerandet. Jag är utbildad kyrkomusiker och organist och vet så väl att om jag spelar på en orgel jag trivs med så spelar jag tusen gånger bättre. Instrumentet och musikern har en enormt stark koppling i allt musicerande. Så det måste vara en enorm förlust, säger hon.

Vad hoppas du att besökarna som får ta del av den här musiken tar med sig?

– Jag hoppas att vi kan förmedla ny kunskap om historien och musikens roll och öde under nazismen. En medvetenhet kring vikten av att hålla konstnärliga uttryck vid liv och låta människor ha kvar sin röst. Jag är väldigt spänd och förväntansfull kring vad det kommer att bli för reaktioner. Sedan vill jag självklart också att människor ska njuta av musiken som nu till sist når en bred publik.

---

Fakta: Micael Bindefelds stiftelses stipendium

  • Micael Bindefelds stiftelse till minne av Förintelsen har delats ut varje år sedan 2015 i syfte att stödja dem som har en vilja att kommunicera, informera, bildsätta eller på annat sätt förmedla kunskap om Förintelsen till en bred svensk publik.
  • Stipendieutdelningen sker i samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari.
  • Juryns motivering till årets stipendiat: ”Sofia Winiarskis banbrytande projekt Stulen Musik återuppväcker delar av den judiska musik som under naziregimen stals, förbjöds och tystades. Med absolut gehör, respekt och konstnärlig nyfikenhet bygger Sofia en scenisk föreställning och formar ett unikt konstnärligt uttryck. Projektet skänker upprättelse till musik som tystnade och är en påminnelse om hur Förintelsen grep tag i varje del av judiskt liv. Sofia Winiarski förflyttar gränserna för vår minneskultur och hedrar därmed inte enbart minnet av den stulna musiken. Hon väcker den till liv.”

---

---

Fakta: Medverkande i föreställningen Stulen musik

  • Dirigent och musikalisk ledning: Sofia Winiarski
  • Konstnärlig idé: Sofia Winiarski & Anders Rydell
  • Textbearbetning: Anders Rydell & Irena Kraus
  • Regiöga: Tuvalisa Rangström
  • På scenen på Folkoperan i Stockholm: Magnus Roosmann och 12 musiker
  • Producent: Daniel Szpigler
  • Grafisk layout: Håkan Liljemärker
  • Spelas under 2025 på Folkoperan i Stockholm, på Kuben i Malmö samt på Norrlandsoperan i Umeå.

---


Fler artiklar för dig