Kultur

Lennart Hall: Vi måste inse att lovsång är mer än en musikstil

Efter yrkesliv inom den kristna musiken går lovsångsprofilen Lennart Hall i pension från sin tjänst på David Media

Lennart Hall är en nestor inom svensk kristen musik. Basisten från Mariannelund har bland annat lett Team Med Uppdrag (TMU) och Institutet för Tro och Musik (ITM). Nyligen gick han i pension från en mångårig tjänst på musikförlaget David Media efter ett yrkesliv där han som få andra följt den svenska lovsångens utveckling.

Både hem och församling var viktiga för Lennart Halls musikaliska fostran. Hans mamma spelade piano och pappan fiol, men han betonar framför allt att han växte upp i en liten församling i Mariannelund med ett väldigt rikt musikliv och en pastor som uppmuntrade musikerna. Där började han tidigt i både kör och band.

– Vi hade en liten grupp som hette Triopojkarna där jag spelade kontrabas.

Han visar med händerna när han berättar att han knappt nådde upp till toppen av sitt instrument. Det är basist han ser sig som i grunden. Men redan i 19-20-årsåldern kom han att leda en stor ungdomskör för kyrkorna i Mariannelund.

Sällan sökt jobb

Lennart Hall nämner att han sällan behövt söka några jobb: i stället har han oftast blivit tillfrågad om nya uppdrag.

Lennart Hall

Så gick det till när han blev musiklärare i en kommunal musikskola, utan formell utbildning. Med lovsångsledning var det likadant – det var Lennart Hambre som utmanade honom att ta mer ledarskap i lovsången, i stället för att bara kompa. Och när han sedan, i mitten av 80-talet, kände att han skulle behöva en utbildning för att fortsätta jobba med musik, ja då var det vänner som tyckte att han i stället skulle åka ut i ett musikteam ett år med Team Med Uppdrag (TMU). Sagt och gjort, basisten Lennart åkte ut med sitt team till skolor och församlingar, och man ordnade även konserter för att nå ut.

– Det var ett väldigt intensivt, härligt år, berättar han.

På TMU blev han kvar, och gick där snart in i ytterligare uppdrag, 1991 började han som huvudledare för hela verksamheten. Under dessa år fick han även utveckla sitt lovsångsledarskap genom uppdrag på större konferenser.

Jag frågar om han vuxit genom att andra utmanat honom till att göra sådant han inte varit helt bekväm med tidigare.

– Jag är väl inte den som ”älskar scenen”, om du förstår vad jag menar, säger han och gör citattecken med fingrarna.

– Det har varit mer att jag känner att det här är någonting som Gud vill använda mig i. Då får jag vara beroende av honom att göra det, även om det ibland har känts utmanande.

Lennart Hall med gitarr, elgitarr

Tillbedjan och möte med Gud centralt

Engagerat och fascinerat berättar han om hur han fått se lovsånger beröra människor på stora konferenser, där det ibland från första stund funnits en stark längtan efter att tillbe. Men det är tydligt att Lennart inte enbart lever av dessa publika upplevelser. För hans egen del verkar det snarare börja i enskildhet med Gud.

– Lovsång och tillbedjan kan ju också ske i det lilla när jag sitter själv med pianot eller gitarr.

– Alla sånger jag skrivit har varit sånger som på något vis fötts i min bön. Lovsång är i grunden tonsatt bön.

Är det tonerna eller texten som kommer först?

– Det är rätt olika. Det kan vara att man nynnar på någonting. Men utifrån texten är det lättare att sätta melodi och få rytm i sången.

Hur ser du på utvecklingen av svensk lovsång genom de här decennierna?

– Det har ju hänt mycket musikaliskt. Det var ju väldigt enkelt från början.

För Lennart Hall är den här utvecklingen inte odelat positiv. Även om han själv som ung gärna ville ha större musikaliska utmaningar än vad de tidiga enkla lovsångerna erbjöd, kan han också se att en ny och ibland mer komplicerad stil kan skapa hinder för framför allt äldre människor att ta till sig sången. Han menar att det fanns något viktigt i det enkla och konstaterar att det är en jätteutmaning att förena församlingen i tillbedjan över generationsgränserna.

Vi kommer in på vad de starka konflikterna som gärna blossar upp kring kristen musik beror på, och han säger att lovsång och tillbedjan handlar om en livsstil mer än en musikstil.

– Riskerna finns att vi blir för inriktade på att lovsången är en musikstil. Jag skulle önska att vi kunde använda en massa olika stilar för att bredda upp begreppet. Jag försöker alltid få med någon psalm när jag leder lovsång för att få med olika generationer.

Lennart och Ingela Hall

Församlingssituationen central

Det har varit viktigt för Lennart Hall att ständigt vara förankrad som lovsångsledare i den lokala församlingens gudstjänster. Som han uttrycker det: ”det är inte studion eller produktionen som är lovsångens hjärta, utan det som händer i en församlingssituation.”

Det märks tydligt att Lennart tar uppdraget som lovsångsledare på stort allvar. Han beskriver förberedelsen som jätteviktig – varje gång han ska leda lovsång ägnar han tid i stillhet för att lyssna in Guds tanke för gudstjänsten. En och en halv vecka innan vill han möta pastorn och mötesledaren för att prata igenom temat.

– När jag leder försöker jag tänka på helheten: vad handlar gudstjänsten om? Vad vill Gud säga? Hur kan sångerna vara med och leda åt samma håll?

Sånger som ”nycklar”

Eftersom vi är skapade för att tillbe Gud, och tillbedjan handlar om närhet med Honom, beskriver Lennart att utmaningen för lovsångsledare är att hjälpa människor att uttrycka känslor inför Gud.

– Det gör ju att man känner sig jätteliten många gånger som lovsångsledare: hur kan jag hjälpa människor att tala ut sin kärlek till Gud?

Det glöder i ögonen på honom, och han visar engagerat med händerna från hjärtat och uppåt.

Lennart beskriver sångerna som redskap och som nycklar för församlingen.

– Man märker rätt snart hur en sång ”tar” när man leder den.

– Det gäller att ha en nyckelknippa, för olika nycklar kan öppna upp i olika situationer …

Ibland gäller det att våga förändra sin planering och ta med en annan sång, som kan visa sig vara en nyckel som passar in och får betyda mycket för församlingen. Just det hände på en nyårskonferens -93/94. Lennart fick en ingivelse att ta med låten ”Låt elden flamma” av Graham Kendrick, trots att han aldrig hade lett den innan. Den sången kom sedan att bli något av en temasång för konferensen.

– Vi sjöng den vid flera tillfällen, för det bara hände någonting. Och det var en sådan gudsnärvaro och väckelse på den konferensen. Vi döpte över 50 personer på söndagen.

Lennart Hall

Rektor för ITM och lovsångsproducent

Sedan millennieskiftet har Lennart Hall arbetat mycket med andra, ofta yngre, musiker – först som lärare och rektor på ITM, därefter som exekutiv producent på David Media.

ITM, som hade så kallade kvalificerade yrkesutbildningar (KY) med bland annat kombinerade studier i teologi och musik, hade startats utifrån att man märkt att många musiker tappade tron eller lämnade församlingsgemenskapen. Utbildningen skulle därför ge redskap för att kunna fungera som kristen musiker.

– Grundtanken var ju att utrusta musiker och sångare, att grunden i ens musikaliska utövande handlar om att tillbe Gud, vare sig man leder lovsång eller gör instrumentalmusik. Att ”jag får använda det som Gud har gett mig i gåvor för att tillbe Honom”.

Han beskriver det som fantastiska år, och berättar att många som gick skolan i dag fungerar i lovsång i församlingar. Bland före detta elever nämner han lovsångsprofilerna Josefina Gniste och Alfred Nygren och docenten och studierektorn på ALT, David Davage.

– Det är något som brinner i mig att vara med och hjälpa unga människor att komma in i tjänsten för att leda människor i tillbedjan. Det är väldigt fascinerande när man möter människor och ser att det här brinner i deras hjärta.

Elden han beskriver syns riktigt på honom när han pratar om att utrusta unga. Tyvärr brann Lennart Hall själv nästan upp under den här tiden. Under åren på ITM blev arbetsbördan tidvis alldeles för tuff. Men han kom tillbaka efter en längre sjukskrivning. Ett par år senare, 2009, var de tvungna att lägga ner ITM av ekonomiska skäl.

Mer tid att skriva musik

Lennart Halls nästa jobb kom att bli på musikförlaget David Media. Där slöts cirkeln, säger han. Lennart hade varit med och spelat in andra skivan i lovsångsserien Davids hjärta på 90-talet, nu fick han jobba vidare med att utveckla Davids hjärta. Han berättar hur villkoren för lovsångsproduktion har förändrats kraftigt på senare år i och med CD-skivans död. När det inte längre går att sälja hela album – ofta med samma artist – behöver man i stället spela in många låtar som släpps som singlar, vilket involverar fler projekt och fler musiker.

– Hela branschen har blivit tuffare. Spotify ger inte alls de intäkterna för produktion som skivförsäljning gjorde.

Engagemanget för musikens utveckling har han kvar, även som nybliven pensionär. Men schemat har blivit mer tillåtande. Lennart Hall tillbringar nu mycket tid i familjens torp strax utanför Mariannelund, som föräldrarna köpte när han var tonåring. Han älskar att vara ute i naturen och fiskar gärna i en närbelägen sjö. Det märks att han njuter av sin nya tillvaro. Han berättar med glädje att han hoppas få skriva nya sånger nu när han har mer tid.

---

Fakta: Lennart Hall

  • Bor i Huskvarna, medlem i Kungsportskyrkan.
  • Gick i pension den 1 maj. Jobbar fortfarande en dag i veckan på David Media, numer dock främst med administration.
  • Gift med Ingela. Har två barn, en son och en dotter.
  • Har skrivit många lovsånger, varav hans kanske mest kända är ”Jag vill älska dig av hela mitt hjärta”.

---

Fler artiklar för dig