”Jag har vikt hundöron och strukit under nästan hela boken”
Jag är så imponerad av kulturskribenten Saga Cavallin och hennes sätt att skriva djupgående men lättbegripligt om vår besatthet vid det autentiska.
I Utge sig (Norstedts) visar hon genom exempel från konstindustrin, influerarvärlden och finanssektorn att begreppet egentligen inte motsvarar något verkligt och därmed blir en självmotsägelse; att konstruera autenticitet går ju de facto inte.
Boken är en skarp och välgörande uppgörelse med alltings kommersialisering. Och Cavallin en strålande essäist: klarsynt, självständig och med förmåga att foga samman till synes spretiga delar till en helhet. Jag har vikt hundöron och strukit under nästan hela boken.
Som att kliva rakt in i ett konstverk
Med Ett nytt namn avslutar nobelpristagaren Jon Fosses sitt (djupt religiösa) storverk Septologin (Albert Bonniers förlag). Precis som de andra delarna, är boken något alldeles särskilt.
Fosse lyckas nämligen smälta samman det vardagliga med det djupt existentiella, det förutsägbara med det oväntade och det sorgliga med det trösterika på ett sätt som gör att läsningen känns som att kliva rakt in i ett konstverk. Jag kommer att bära med mig huvudpersonen Asle för alltid.
Vägleder varsamt till rötterna
Jag läser framför allt nyutgiven litteratur, men då och då unnar jag mig något annat. Som Helig rot från 2001 (Cordia).
Peter Halldorf var bara strax över fyrtio när han skrev den, men boken rymmer djup visdom. Och är aktuell än! För andlig urskiljning går aldrig ur tiden. Snarare kanske vi behöver lära oss den konsten mer än någonsin?
Det handlar om att kunna avgöra vem man ska lyssna till, och vad man kan lita på – både i det enskilda livet och i samhället i stort. Halldorf beskriver träffsäkert rotlösheten som präglar oss, och vägleder varsamt till de rötter som kan ge stadga i en osäker tid.
Dessutom …
… ser jag fram emot sommarläsningen. Mitt läsprojekt för 2024 är att läsa en bok från varje land i Sydamerika. I juni blir det Vi ses i augusti av colombianska Gabriel García Márquez och Rent hus av chilenska Alia Trabucco Zerán.