Kultur

Peter Halldorfs Israel-bok utmanar etablerade åsikter

Elisabeth Sandlund har läst “Guds Israel?” av Peter Halldorf.

I sin nya bok vandrar Peter Halldorf nära de gammaltestamentets profeterna för att bena ut hur det bibliska Israel, den moderna staten Israel och det Paulus i Galaterbrevet kallar “Guds Israel” förhåller sig till varandra. Elisabeth Sandlund har läst.

Oerhört, omänskligt, ofattbart. Orden räcker inte till när det lidande som tog sin början med Hamas brutala attack på civila israeler den 7 oktober ska beskrivas. För oss som är betraktare hotar två faror – å ena sidan avtrubbning, så att vi vänjer och värjer oss, och å den andra polarisering, ett benhårt ställningstagande för den ena eller den andra parten och ett avståndstagande från dem som inte delar vår egen hållning.

I ett sådant läge behöver vi ta ett steg tillbaka och lyfta blicken för att kunna gå på djupet, nyansera och analysera. För kristna borde det ligga nära till hands att ta sig an uppgiften inte bara med nyhetsflödet utan också med Bibeln som utgångspunkt.

I den processen är Peter Halldorf en mycket god vägledare. I boken Guds Israel? går han ”i profeternas spår genom omstritt land”. Här blandas intryck från vistelser i Israel med bibelstudier, historiska tillbakablickar och intervjuer. Allt är välskrivet och lättillgängligt utan att vara trivialiserat eller förenklat.

Peter Halldorf är aktuell med boken "Guds Israel?

Vissa kommer att bli upprörda. De som utan att tveka stämmer in i talkören för palestiniernas rätt till allt land ”mellan floden och havet” eller som ser det som kristnas uppgift att stötta enbart våra trossyskon i regionen lär inte bli nöjda. Detsamma gäller de Israelvänner som sätter likhetstecken mellan det judiska folket och staten Israel och som ser varje kritik av den israeliska regeringens handlingar som ett utslag av antisemitism. Åtskilliga som åsiktsmässigt befinner sig på hela skalan däremellan kommer att bli utmanade. Jag anar att det är precis vad Peter Halldorf vill när han i förordet förklarar att boken inte gör anspråk på fullständighet, inte ens på rättvisa, utan snarast kan liknas vid det som i judisk tradition kallas midrash, en ”litterär form, där olika röster för ett öppet, fördomsfritt samtal”.

Halldorfs utgångspunkt är att undersöka hur tre storheter – det bibliska Israel, den moderna staten Israel och det Paulus i Galaterbrevet kallar ”Guds Israel” – förhåller sig till varandra. I det arbetet vandrar han nära Gamla testamentets profeter, framför allt Jeremia, vars liv och verk han ju fördjupat sig i under 2010-talet och skildrat i Alla himlens fåglar har flytt (Artos 2017). En viktig utgångspunkt både där och i Guds Israel? är att profeterna har något att säga också oss.

I gammaltestamentlig tid varnades Israel för att glömma sin kallelse att vara ett tecken för hela världen om Guds rättfärdighet. Med uppgiften följde, och följer fortfarande, ett ansvar. Den förklaring som Jeremia förmedlar från Gud till varför babylonierna lade Jerusalem i ruiner går, påpekar Halldorf, inte att misstolka: Israels folk hade blivit likgiltigt för de mest sårbara – främlingen, den fattige, änkan och den faderlöse.

Halldorf ser en tydlig koppling till vår tid: ”Alla som är övertygade om att Israels kallelse att vara ett tecken på Guds rättfärdighet ännu gäller, väntar på ett ledarskap i Eretz Ysrael /staten Israel/ som på allvar tar ansvar för att rättvisa, värdighet och säkerhet måste omfatta såväl judar som kristna och muslimer i Det heliga landet”, skriver han.

Ansvaret läggs alltså tungt på Israels axlar. Det är naturligt, med tanke på Halldorfs utgångspunkt. Men det gör oundvikligen att motparten, palestinierna, kommer lindrigt undan utan att författaren på något vis försvarar vare sig Hamas terrorattack 7 oktober eller andra våldsdåd från palestinsk sida.

På Halldorfs egen fråga om hur vägen till fred och försoning ser ut har han, föga förvånande, inget konkret svar att ge, särskilt inte efter de senaste månadernas händelseutveckling. Men i de avslutande orden pekar han ut en tänkbar riktning: ”Efter Shavout, Andens pingst, framträder ett nytt paradigm. De hade allting gemensamt.”

Titel: Guds Israel? I profeternas spår genom omstritt land

Författare: Peter Halldorf

Förlag: Libris (144 sidor)

Genre: Teologi


Fler artiklar för dig