Kultur

Ungdomarnas trendspaning inför 2024: Att leva som en munk

Ungdomsbarometern släpper sin rapport om nästa års trender och en del saker sticker ut

När unga får spana in mot det kommande året och svara på vilka trender vi kommer få se, är en något oväntad inriktning att fler troligen kommer vilja leva som munkar. Men att kloster och kommuniteter skulle få se en explosionsartad efterfrågan 2024 tycks dock tveksamt. Det verkar inte vara det som det handlar om.

Runt 15 000 svenska ungdomar mellan 15 och 24 år har fått svara på frågan om vilka trender de tror att vi kommer få se mer av under nästa år. En av dessa trender är det så kallade ”monkemode”, alltså att anamma en livsstil som till viss del sägs efterlikna en munks:

”Munklivet innebär sju regler: Ingen alkohol, meditera i femton minuter, läs i trettio minuter, träna 5–6 gånger i veckan, stretcha i femton minuter, ät inget socker eller processad mat.”

Orden kommer från ett klipp på Tiktok, plattformen som nästan hälften av Sveriges barn i åldrarna 12–15 år använder dagligen, enligt Internetstiftelsens undersökning 2020. På Tiktok tar man del av innehåll som kan handla om livsstil, trender, underhållning och en hel del annat.

I början av det nämnda klippet visas en bild på en blundande buddistmunk, därefter syns en muskulös ung man praktisera de sju reglerna.

Det är alltså en av de trender som lyfts fram i Ungdomsbarometerns rapport ”Trender 2024 – enligt unga”.

Andra exempel på trender som sammanfattats utifrån de ungas svar, och som vi alltså kan komma att se mer av under 2024 är ”Soft girl”, ”Looksmaxxing” och ”Grisch”. Det förstnämnda kan beskrivas som en hälsosam och långsammare livsstil för unga tjejer. Looksmaxxing går ut på att se så bra ut som möjligt och det tredje är en variant på det som förut kallades för ”stekare”, det vill säga en person som gärna visar upp sin rikedom genom sitt yttre. Är man ”grisch” behöver man dock inte nödvändigtvis vara rik, bara se ut som att man är det.

Allting handlar om någon form av livsstil, hur du lever och hur du vill att andra ska uppfatta dig.

—  Ella Isaksson

En gemensam nämnare för många av de trender Ungdomsbarometern har sammanställt tycks vara att lägga fokus på sig själv och att välja en tydlig livsstil. Det bekräftas också av inslaget som SVT gjort utifrån undersökningen.

– Allting handlar om någon form av livsstil, hur du lever och hur du vill att andra ska uppfatta dig, säger Ella Isaksson, reporter på Lilla Aktuellt.

Hon lyfter även fram en annan trend som många gissar kommer slå igenom alltmer; att skapa sig en egen AI-kompis.

– Du kan skapa en kompis som har samma värderingar som dig, samma åsikter som dig och som hänger med i det du tycker och som alltid finns där och vill lyssna, säger Ella Isaksson.

Man kan förstås ha olika åsikter om vad dessa framtidsspaningar bland unga innebär, om de är intressanta, skrämmande eller om man helt enkelt kan strunta i dem. Säga vad man vill om att munkliv tycks bli en trend, men en sak kan man fundera över: Vad hände med det mest väsentliga i en munks liv, oavsett vilken religion man tillhör – nämligen bönen?

---

Fakta: Trendspaningen

  • Ungdomsbarometern (UB) har sedan 1991 arbetat med att kartlägga attityder och beteendemönster bland svenska ungdomar.
  • Varje år genomförs en bred ungdomsstudie där tusentals unga i åldern 15–24 år från hela landet berättar om alltifrån intressen och medievanor till tankar om framtiden.

---

Fler artiklar för dig