Kultur

Svenska kyrkan topp 100 mest inflytelserika på sociala medier

Nätprästen Charlotte Frycklund: Det här är samtal på riktigt och en chans att berätta om vårt sätt att vara kyrka

Svenska kyrkan klättrar 48 placeringar i Medieakademins maktbarometer och landar på plats hundra över de mest inflytelserika aktörerna i sociala medier. En glädje och ett stort ansvar att förvalta människors förtroende, menar nätprästen Charlotte Frycklund.

”Vad har kyrkan att säga om mitt cancerbesked?”

Det är en av frågorna nätprästen Charlotte Frycklund får på Facebook när människor vänder sig till Svenska kyrkan i svåra situationer.

– Det här är samtal på riktigt. Telefonen är alltid tillgänglig för människor och genom vårt Facebookkonto får de en faktisk plats att gå till med sina frågor. När man mår som sämst känner man kanske inte alltid att man orkar ta sig iväg och prata med någon. Då kommer frågorna digitalt, berättar hon.

Varje år listar Medieakademin de största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, för att sedan sammanställa siffrorna till en sammantagen maktlista. När årets lista presenteras tar sig Svenska kyrkan in på 100:e plats i den sammanslagna listan och på 37:e plats när det gäller inflytande på Facebook.

– Det är ju jätteroligt att det här betyder någonting för folk. Att människor följer och att de kommer tillbaka, konstaterar Charlotte Frycklund.

Charlotte Frycklund, nätpräst i Svenska kyrkan. Här på Ofvandahls café och domkyrkan i Uppsala.


Vilka skulle du säga är framgångsfaktorerna?

– Jag tror att en viktig faktor är att vi som kyrka också själva vågar visa oss svaga i det vi lägger ut. När vi inte bara delar med oss av våra styrkor utan också av våra egna svagheter och vårt eget tvivel, då känner människor att det här är någon som faktiskt är beredd att prata med mig på riktigt.

– Vi som jobbar med det här vågar finnas där med våra egna liv och det vi har varit med om. Det faktum att vi faktiskt tar folk på allvar och vill ge ett genuint bemötande när människor kanske befinner sig i en svår situation och känner nu behöver jag prata med kyrkan.

Nätprästen ser förtroendet från människor som ett stort ansvar att förvalta.

– Vi får verkligen in alla typer av frågor. Det kan ofta vara desperata rop. ”Min farbror som försörjer en hel släkt har förlorar jobbet, var är Gud i den situationen?”. Vi vill vara beredda att samtala när frågorna kommer och jag ser det som en unik chans att berätta om vårt sätt att vara kyrka, säger Charlotte Frycklund.

---

Fakta: Maktbarometern

  • Maktbarometern är en årlig analys baserad på räckvidds- och engagemangsdata från svenska sociala mediekonton. Analysen görs i syfte att ta reda på vilka aktörer och personer som har störst inflytande på andra svenskar via de största sociala plattformarna i Sverige.
  • I år toppar Göteborgsbaserade humortrion JLC Maktbarometern, flöjt av Familjen Lundell, Sverigedemokraterna, I Just Want To Be Cool samt Newsner.
  • Bland andra kristna aktörer återfinns exempelvis kontot Herregud & co som gör tänkvärda teckningar om tron och livet.

---

Fler artiklar för dig