Kultur

Allsång på Rörstrand drog långväga publik

Feststämning när konceptet som föddes under pandemin slapp sjunga via skärmarna

Pianisten Putte Nelsson bjöd in fyra artistvänner att sjunga allsång med publiken. Det räckte för att fler än 1 000 personer skulle välja att investera sin lördagskväll i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Och en del hade åkt många mil för att vara med.

Nåväl. I sanningens namn ska sägas att körprofilen och den forne Så ska det låta-pianisten förutom en naggande god kör också samlat ihop en fyllig orkester med såväl blås som stråkar. Dessutom var allsångskvällen, som annonserats under devisen ”Då brister själen ut!”, ett upplägg som fick den att kännas som en musikalisk resa genom olika stilar och genrer som satt färg på förkunnelsen i frikyrkan de senaste 100 åren. Ja, det blandades friskt under kvällen och publiken tycktes älska det de fick höra.

Allsång på Rörstrand är ett koncept som föddes under pandemin. För att hålla sångerna levande och trots omständigheterna sjunga dem tillsammans spelade Filadelfia in ett antal program där Putte Nelsson samtalade och sjöng med olika artister. Programmen förmedlades sedan via Youtube där de blev mycket uppskattade. Lördagen den 16 september blev tillfället att förverkliga drömmen att sjunga allsång live tillsammans med den välfylld kyrka.

Redan anslaget var mäktigt – ett instrumentalt stycke specialkomponerat för just detta tillfälle av Alwar Almkvisth, en av församlingens mångåriga musikprofiler. På den breda storbildsskärmen målades den frikyrkans musikhistoria upp och förbli fladdrade namn och bilder på profiler som Einar Ekberg, Jan Sparring, Pelle Karlsson och många fler. Första artistinslaget stod Samuel Ljungblahd för och med sin stora soul- och gospelröst tog han med publiken i den troligen mest spridda svenska psalmen någonsin – O store Gud som Mönsteråssonen Carl Boberg skrev texten till redan 1885. Allsången ekade och tonen för kvällen var satt.

Samuel Ljungblahd under Allsång på Rörstrand. FOTO: Samuel Edsmyr

Det märktes att många redan befann sig i ett tillstånd av feststämning när de tidigt anlände till kyrkan för att försäkra sig om en bra plats. Åtskilliga hade varit ute på stan denna soliga lördag och deltagit i firandet av Hans majestät konungens 50 år på tronen, med kungaparet i kortege med häst och vagn och allt. En bonus särskilt för de långväga gästerna som inte var så få. Under kvällen mötte jag folk som åkt från Småland, från Västkusten och från Västerås. Särskilt intryck gjorde paret från Örebro som valt att fira sin 34-åriga bröllopsdag med en heldag i huvudstaden och allsång i Filadelfia. Carl XVI Gustaf i alla ära, men här var det Kungars kung som hyllningarna gällde.

– Åh vad jag har längtat efter den här kvällen, utbrast Putte Nelsson när han inledde kvällen där han satt bakom sitt piano och manade alla:

– Sjung med så mycket du bara kan!

Och visst fick han gensvar. Gamla psalmer och väckelsesånger blandades med nyare sånger i olika genrer. Med jämna mellanrum presenterades ett folkbildande inslag ut den kristna musikhistorien på storbildsskärmen. Putte Nelsson hade en stor knapp vid sitt piano från vilken man kunde trycka fram nästa inslag. Psalmer, gospel, pop/rock, folk/country – ja, många genrer speglades. I ett av inslagen dök tv-kocken Edward Blom upp och gav med glimten i ögat olika exempel ur frikyrkans mat- och fikakultur. Gul saft och svettiga ostmackor väckte stor igenkänning av alla skratt att döma.

Frank Ådahl under Allsång på Rörstrand. FOTO: Samuel Edsmyr

Kvällens poppigaste inslag stod Frank Ådahl för när han levererade en energifylld version av Edin-Ådahls Reser till kärlek. Ibland kan man lura sig att tror att låtarna som ekade så ofta på de frikyrkliga scenerna på 1980- och 1990-talen bara stannade där, men faktum är att Malin Berghagen lade ut hela texten till den sången på sin Facebooksida så sent som häromdagen. Men det nämnde Frank dock inget om.

I stället tackade han Pelle Karlsson för att han upptäckte de unga sjungande bröderna Ådahl 1967 vilket gjorde att de fick skivkontrakt med Hemmets Härold, senare Prim.

Evelina Gard i glittrig stass undrade om publiken var stämsångssugna. Det var de, vilket bevisades av en underskön version av Lina Sandells odödliga psalm Blott en dag.

Evenelina Gard under Allsång på Rörstrand. FOTO: Samuel Edsmyr

Så erbjöds publiken att önska sånger och det ropades omedelbart på Ovan där och Pärleporten. Samuel Ljungblahd och Evelina Gard tog sedan gemensamt hand om gospeldelen där flera sånger av Andraé Crouch berörde.

Michael Jeff Johnson var den sista av de annonserade artisterna att göra entré.

– Det viktigaste perspektivet är att det finns en Gud som är större än alla omständigheter, deklarerade han innan han sjöng Stormens överman, en sång född ur smärta och innehållande textraden ”det du ser är inte allt”.

Allsång på Rörstrand. FOTO: Samuel Edsmyr

Innan den två timmar långa föreställningen var till ända samlade sig hela ensemblen till ett lovsångsmedley arrangerat av Jacob Alm som även tog hand om sångmikrofonen. Urvalet visade på fingertoppskänsla med sina generationsöverskridande texter och melodier. Den längtan som många bär inom sig, att musik ska förena, inte splittra, manifesterades just i den stunden. Inte undra på att de flesta gick hem med ett leende på läpparna.

---

Fakta: Allsång på Rörstrand

  • En publik allsångskonsert på temat ”Då brister själen ut!” i Filadelfiakyrkan i Stockholm den 16 september.
  • Medverkande: Putte Nelsson, Evelina Gard, Frank Ådahl, Samuel Ljungblahd, Michael Jeff Johnson. Orkester under ledning av kapellmästare Manfred Hulebo. Kör under ledning av Carina Johansson.
  • Hela konserten filmades och kommer att sändas framöver på samma sätt som de tidigare avsnitten av ”Allsång på Rörstrand”.

Fler artiklar för dig