Kultur

Så tänker sex kristna ledare och pastorer om AI i sitt arbete

Både stark skepsis och nyfikenhet bland kristna ledare och pastorer • “Jag ser inte AI som ett problem utan som en möjlighet” • “Jag har svårt se att det har någonting med Gud att göra.” • “Kan spara pengar”


Per Eriksson

Per Eriksson, rektor emeritus för Lunds universitet och professor i signalbehandling:

Har du testat de nya AI-tjänsterna?

– Ja, det är fascinerande hur otroligt väl de svarar. Jag ställde frågor om frälsningen och den svarade väldigt korrekt. Jag har själv inte jobbat direkt med AI men väl med självlärande algoritmer, och även vi som är någorlunda tekniskt insatta är förvånade över hur snabbt utvecklingen gått.

Tycker du att kristna har en uppgift i att använda AI och försöka vara med och forma tekniken?

– Ända sedan kunskapens träd har all kunskap goda och dåliga sidor – det handlar om hur man använder den. Därför kan kristna ha en uppgift att verka för en god användning. De farhågor jag kan ana är att det genom AI blir väldigt lätt att bygga upp ett kontrollsamhälle med övervakning som vi inte märker.

Kim Brynte, pastor, Immanuelskyrkan i Malmö.

Kim Brynte, pastor i Immanuelskyrkan i Malmö

Har du testat de nya AI-tjänsterna?

– Ja, faktiskt. Inför en predikan frågade jag ChatGPT om tidsspannet mellan två händelser som nämns i Nehemja bok. Jag fick ett bra svar som stod sig när jag jämförde mot ett bibellexikon.

Tycker du att kristna har en uppgift i att använda AI och försöka vara med och forma tekniken?

– Som församling har vi en uppgift att vara där folk är, och om folk söker sig till AI för att få hjälp ska vi se till att bilden som förmedlas av kristen tro är så sanningsenlig som möjligt.

Vad är dina farhågor eller förhoppningar kring detta?

– Jag är försiktigt optimistisk. Med tanke på Bibelns ord om kunskap på gott och ont ser jag detta som ett redskap på gott och ont. Jag tror att ju mer man kliver in i den digitala AI-världen, desto viktigare blir den ärliga, riktiga, relationella gemenskapen.

Esaias Cronelius, bildproducent och ljudtekniker i Korskyrkan i Götene

Esaias Cronelius, programmerare samt bildproducent och ljudtekniker i Korskyrkan i Götene

Har du testat de nya AI-tjänsterna?

– Jag har följt utvecklingen några år, och använt ChatGPT i ett tidigt stadium, och dessutom bildgeneratorn Stable Diffusion samt Gitab Copilot, som förenklar i mitt arbete med programmering.

Vad tänker du om att använda AI i församlingslivet?

– I min roll skulle man kunna generera bakgrundsbilder i stället för att köpa. Det kan både spara pengar och ge mer passande bilder.

Vad är dina farhågor eller förhoppningar kring detta?

– Förhoppningen är att det ska hjälpa oss att enklare få mer gjort, att det ska sänka tröskeln för att lära sig saker. De stora riskerna är att AI:n har värderingar inbyggda, och att AI-företag därmed kan få väldigt stor makt.

Magnus Malm

Magnus Malm, författare och retreatledare:

Har du testat de nya AI-tjänsterna?

– Nej.

Har du funderat på det?

– Nej.

Vad tänker du om att använda AI-teknik i församlingslivet?

– Jag kan se frestelsen: en pastor som inte har tid att förbereda sin predikan matar in något i AI:n och så får han ut en bra predikan. Men jag har svårt se att det har någonting med Gud att göra.

– Det avgörande här är frihet. Mycket av den här utvecklingen har präglats av tvångsmässighet, man har sagt att ”det måste gå åt det här hållet”. Då har vi ett klockrent exempel på demoniskt inflytande: det tvångsmässiga är alltid tecken på just det.

– Många insatta människor i teknikbranschen har försökt säga ”vi måste bromsa och tänka efter, för vi vet inte vart det leder”. Jag skulle inte sätta mig i en vagn och bara åka med när man inte vet vägen.

Katrina Simonsson

Katrina Simonsson, ungdomspastor i Equmeniakyrkan i Östervåla

Har du testat de nya AI-tjänsterna?

– Jag har inte det, men jag har kollegor som ser AI som ett bra redskap i predikoförberedelserna. Själv är jag föräldraledig nu.

Vad tänker du om att använda AI i församlingslivet?

– Jag kommer att vilja göra det, men med viss försiktighet. Det kan vara roligt och kreativt, men man kan inte lita blint på AI utan måste läsa Bibeln och se att teologin stämmer.

Vad är dina farhågor eller förhoppningar kring detta?

– I början är man försiktig inför allt som är nytt, men i dag är det ju naturligt att församlingar är på nätet. Jag tror att man kan använda AI till välsignelse för andra, men man bör också snabbt sätta sig in i vilka faror det kan innebära.

Ulf Sundkvist

Ulf Sundkvist, pastor i pingstkyrkan i Umeå

Har du testat någon av de nya AI-tjänsterna?

– Jag ser inte AI som ett problem utan som en möjlighet.

– Jag har bekantat mig med möjligheterna att använda AI för hjälp med texter. Men jag är inte så imponerad. Språket blir kallt, inte varmt och poetiskt.

Vad tänker du om att använda AI-teknik i församlingslivet?

– I Pingströrelsen har vi ju alltid tänkt att medier är en möjlighet för att nå människor. Men det finns inget som kan ersätta det analoga mötet. En robot kan aldrig möta ens behov av känslor och tankar eller av det fysiska såsom en människa kan.

Vad är dina farhågor eller förhoppningar kring detta?

– Robotar är snabba att ge svar och risken finns att man överlåter ansvar att fatta beslut åt dem. Men människan kan aldrig avsäga sig sitt ansvar inför Gud, som hon fick i begynnelsen.

– Människan är inte är så bra på den digitala hastigheten. Vi behöver verkligen tid för reflektion, bön och gudstjänst. Om vi överlåter tänkandet åt robotarna förlorar vi det mänskliga, andliga och kulturella som robotar bara kan imitera.

– Men om vi bara är vakna tänker jag att AI är jättebra för att få hjälp med praktiska frågor.

Fler artiklar för dig