Kultur

Mäktig opera om livets viktigaste bok

Dagens recensent har sett “Livets bok” - en flera timmar lång föreställning som tog andan ur henne

Mästerlig, oändligt vacker och djupt medmänsklig. Sven-David Sandströms sista opera Livets bok, med libretto av Niklas Rådström och som uruppfördes i De Geerhallen i Norrköping, är en storslagen upplevelse. Operan väcker vördnad över livet och inspirerar till att både läsa, och läsa om.

NORRKÖPING. Med enorm glädje, precision och driv tar sig Norrköpings symfoniorkester, ledd av dirigenten Tobias Ringborg, Eric Ericsons kammarkör, Norrköpings vokalensemble och en rad framstående solister, sig an Livets bok. Kraften, genialiteten och innerligheten i Sven-David Sandströms musik lyfts fram på ett överväldigande vis. En musik som likt livet är i ständig förvandling.

Tonerna brusar mäktigt som en vid oceanens vågor, dallrar som i ökenhetta, dundrar likt det vansinniga krigets förblindande mörker och fylls i stunder av nåd och kärlek av ett himmelskt ljus. Att körpartierna är starka och många är en extra glädjekälla.

På en liten avantscen (scenutrymme mellan ridån och orkesterdiket, reds. anm.) avlöser de 22 solisterna varandra i snabb takt. Det hela känns i bästa mening som en ensembleinsats och understryker temat om alla människors lika värde. På ett till synes enkelt, i meningen oförställt, vis förmedlar solisterna berättelser ur Bibeln.

Ingen kan undgå att gripas av denna operas bön om försoning mellan folk och bejakande av livets helighet.

opera

Niklas Rådströms libretto tydliggör hur djupgående och evigt relevanta frågor Bibeln rymmer, och att tro och tvivel är tätt sammanflätade. Karaktärerna hämtade både ur Gamla och Nya testamentet blir samtidigt rapportörer om det som sker i vårt eget tidevarv. Ingen kan undgå att gripas av denna operas bön om försoning mellan folk och bejakande av livets helighet. Tankarna går stundtals till vår tids smärtpunkter; Rysslands angreppskrig i Ukraina, flyktingströmmar över Medelhavet, pandemier och klimathot, förödande torka, översvämningar, och svält.

Operan börjar i mörker med att dirigenten bär in partituret på scenen och för ut den musik som är Livets bok. Efter att Guds befallning “Varde ljus!” följs inträder Adam och Eva – eller, som rollerna här benämns, mannen och kvinnan – på scenen. Sånginsatserna av Jeremy Carpenter och Miriam Treichl imponerar stort. Paret har i denna berättelse drivits ut ur Eden och påbörjar likt flyktingar sin vandring för att försöka hitta en fredad plats i världen. De tar sig som fripassagerare in på Noaks ark och ställs sedan inför olika ödesmättade dilemman, ögonblick av djup sorg och förtvivlan och jublande lycka när livet segrar.

Vi får exempelvis möta Moses – i innerlig tolkning av Hannes Öberg – som får kallelsen att leda israelerna ur den egyptiska fångenskapen och när han mottar de tio budorden. Kain som dödar sin broder Abel, Abraham som tänker offra sin son Isak, Lots hustru – i form av en glimrande Charlotte Hellekant – som berättar om förstörelsen av städerna Sodom och Gomorra. Profeter i då- och nutid gestaltas genom Amos, och drömmen om det förlovade landet är självfallet med. Även Jona i valfiskens buk, som finner frid i att en ängel ska följa honom till livets slut. Och i sista akten hör vi Jesu Bergspredikan.

Tre änglar ser och ingriper i operans handling. De ljusa änglarna manar till besinning och förespråkar människor att, även om sinnet är mörkt av vrede, ändå välja godhet. En mörkrets ängel sår split mellan folk. Rakt till hjärtat går den aria som Hege Gustava Tjönn, en av änglarna, kristallklart framför.

De ljusa änglarna manar till besinning och förespråkar människor att, även om sinnet är mörkt av vrede, ändå välja godhet.

Ett krav på dagens operaartister är att de även ska agera trovärdigt, men det går inte att begära i denna konsertanta form. Regissören Peter Oskarson säger anspråkslöst i programmet att han endast tillfört några dramatiserade inslag. Må så vara, men de är betydelsefulla och ger även utrymme för lite humor.

opera

Det kan kännas närmast övermäktigt att hinna begrunda alla inslag i denna helaftonsopera som är över fem timmar lång – inklusive två pauser. Samtidigt är det väsentliga naturligtvis helhetsintrycket och ljuset som Livets bok skänker. Operan är som en enorm fresk över tillvarons mysterier.

Förvånande är att denna nya svenska opera framförs på engelska. Den textas likaså på engelska – ett språk som alla svenskar anses förstå. Textremsan på operauppsättningar brukar ofta kännas lite distraherande att följa, men här är den lättillgänglig för hela publiken. Orden inordnas i ett bildspel i scenens fond.

Projektionerna blir en extra ingång för fantasin, och den förhöjer föreställningen. Bildflödet följer berättelsens vindlande handling över stormiga hav, oändliga ökenlandskap, på havets botten och in i otäcka drakars käftar. En del bibelillustrationer finns med och ett stjärnlikt omstrålat budskap att nytt liv alltid kommer att finnas på jorden. Nya namn ska skrivas in i Livets bok när andra stryks bort. I slutscenen blickar alla medverkande andlöst mot bilden av ett barn som väntar på att bli fött.

Föreställningens existentiella tema, briljant och poetiskt skildrat av Niklas Rådström, och den dramatiska och vackra musiken, gör operan till en stor skatt för kulturvärlden. Föreställningen bemöts också av stående ovationer. Som slutvinjett visas en bild av Sven-David Sandström; en kompositör som arbetade in i det sista för att färdigställa musiken, men som dog 2019. Det är ett privilegium att ha fått vara med om urpremiären av denna opera. En förhoppning är att ett svenskt operahus ska våga ge sig i kast med verket så att många fler får chansen att uppleva det.

opera

---

Fakta: Livets bok, en helaftonsopera

  • Komponerad av Sven-David Sandström med libretto av Niklas Rådström.
  • Framförd av: Norrköpings symfoniorkester under ledning av Tobias Ringborg, Eric Ericsons kammarkör och Norrköpings vokalensemble.
  • Solister: Miriam Treichl, Jeremy Carpenter, Helga Gustava Tjönn, Hannes Öberg, Charlotte Hellekant, Olle Persson, Lars Arvidson med flera.
  • Regi: Peter Oskarson
  • Scen: De Geerhallen i Norrköping
  • Ljusdesign: Per Sundin
  • Projektioner: Peppe Tennemyr

---

Fler artiklar för dig