Kultur

Åtta kristna bokförlag om sina största utmaningar

Dagen på plats på Bokmässan i Göteborg. Åtta kristna bokförlag berättar om största utmaningarna och visionerna: “Inte lätt att få det att gå ihop men vi tror att Gud vill att vi gör detta”.

Flera kristna förlag finns på årets Bokmässa. Dagens reportrar ställer frågor om nutid och framtid för den kristna litteraturen.

Pärlan, Christin Salander, förlagschef:

Hur är det att driva kristet förlag?

– Ganska svårt skulle jag säga. Vi har en relativt liten kundkrets och det är inte helt lätt att få det att gå ihop. Men vi tror att Gud vill att vi gör detta – vi brinner för att ge ut kristen barnlitteratur. Vår vision är att ge verktyg till föräldrar för att förmedla tron till barnen. Så vi fortsätter.

bokförlag

Vad säljer ni bäst av?

– Apologetik, att få argument för sin tro, både för barn och vuxna. Lee Strobel är en storsäljare där. Sedan även romaner, bilderböcker och förstås våra barnbiblar.

Hur blir det i framtiden med kristen litteratur?

– Den behövs! Det är svårt att växa i sin tro utan att läsa kristen litteratur – det räcker inte med en predikan i veckan. Jag tror det kommer bli mindre upplagor, men fler ljudböcker. Den yngre generationen läser mycket e-böcker, så där måste vi hänga med.

Artos och Norma, Magnus Åkerlund, förlagschef och Frida Åkerlund, ansvarig för marknad och kommunikation:

Hur är det att driva ett kristet förlag i dag?

– Vår pappa var präst i Svenska kyrkan och tyckte att det saknades bra, kristen litteratur. Han startade förlaget för 44 år sedan och jag har jobbat med förlaget de senaste 25 åren. Bokbranschen är ju ett sluttande plan och den kristna förlagsvärlden är inget undantag. Jag tror att det spelar in att prästerskapet läser färre teologiska böcker. Dessutom konkurrerar böcker med streamingtjänster. Men trots utmaningar är det otroligt roligt att driva förlag, vi får möta många intressanta människor, säger Magnus Åkerlund.

Magnus Åkerlund och Frida Åkerlund, Artos förlag.

Vad säljer ni bäst av?

– Bra biografier av intressanta, kristna personer säljer alltid bra. Sedan säljer vi kontinuerligt böcker av de klassiska kyrkofäderna, inte några stora volymer, men de tickar på år efter år. Det visar att de alltid är aktuella.

– Sedan har vi såklart vissa författare som alltid säljer bra, som Wilfrid Stinissen till exempel. Sedan har författare som syster Sofie och Magnus Malm också sin egen läsekrets. I år är det dock Per-Arne Bodins bok om rysk kultur som varit den stora framgången för oss.

Vad kommer att hända med kristen litteratur framöver?

– En trend vi har sett är att det blir ett allt större fokus på författaren, i stället för på innehållet. Förlag tar allt större hänsyn till författarens varumärke – hur många följare den har i sociala medier till exempel. Detta märks också i marknadsföringen: författarnas ansikten finns såväl på omslag som på stora affischer, inte minst här på Bokmässan, säger Magnus och Frida fyller i:

– Vi kommer fortsätta med det som alltid varit vårt ärende: att ge ut bra klassisk, litteratur – det som kyrkan förkunnat i 2 000 år.

Votum, AnnaSara Dahlén Gotting, kommunikatör

Hur är det att ge ut kristen litteratur?

– Väldigt roligt. Man märker att flera av böckerna går hem hos de flesta, inte bara en snäv krets. Ibland säger folk att “jag är inte religiös, men jag vill ha den här boken”. Jag tror att det är viktigare än någonsin att ge ut böcker som kretsar kring existentiella teman, som till exempel bön och döden. Vi har flera barnböcker på det temat och det är mycket uppskattat och efterfrågat.

bokförlag

Vad säljer ni mest av?

– Barnens bästa bibel går ju bra, men även våra barnböcker om döden och andra stora teman.

Hur ser framtiden ut?

– Kan tänka mig att de större förlagen behöver ta in mer kristen och existentiell litteratur. Det finns en jätteefterfrågan här. Jag tror verkligen att folk vill läsa böcker som visar att det finns hopp och tröst – att livet är större än vardagen.

Verbum, Karin Lindberg, webbansvarig:

Hur är det att driva ett kristet förlag i dag?

– Sedan några år tillbaka har vi en väldigt tydlig nisch: Vi hjälper församlingar i Svenska kyrkan genom att ge ut litteratur och material som de behöver. Sedan vi bestämde oss att avgränsa vårt uppdrag på det sättet har det gått väldigt bra för oss.

Karin Lindberg, Verbum förlag.

Vad säljer ni bäst av?

– Vi säljer många biblar, psalmböcker, pilgrimsböcker och pedagogiskt material för barnverksamhet. Församlingarna köper in vårt material, men säljer också vidare på bokbord i sina kyrkor, vilket gör att församlingsmedlemmar indirekt också är våra kunder. Vi försöker ta fram böcker som kan passa i livets olika skeden. Vid allhelgona vet vi till exempel att hälften av Sveriges befolkning besöker en kyrkogård, och då ser vi alltid till att ge ut böcker om sorg.

Sedan vi bestämde oss att avgränsa vårt uppdrag på det sättet har det gått väldigt bra för oss.

—  Karin Lindberg

Vad kommer att hända med kristen litteratur framöver?

– Vi tror på böcker och läsande och har sett ett uppsving de senaste åren. Församlingarna efterfrågar vårt material, och förhoppningsvis kan det vara till hjälp i deras verksamhet.

Libris, Johan Ericson, vd och förlagschef:

Hur är det att driva ett kristet förlag i dag?

– Det är underbart men utmanande. Vi står inför stora demografiska, kulturella och branschmässiga förändringar. Vår främsta målgrupp är över femtio år och vi vet att yngre människor inte läser i samma utsträckning, vilket kommer att bli en utmaning framöver. Dessutom försvinner flera av våra återförsäljare. Att vara ett nischat förlag, i en liten språkgrupp som svenskan, är stundtals svårt. Det gäller att hitta vår plats i den här nya situationen.

Johan Ericson, tillträdande vd för Libris förlag.

Vad säljer ni bäst av?

– Bibelparafrasen The Message var en stor succé för oss. Nu i höst kommer andaktsboken till The Message som Tomas Sjödin har skrivit. Den kommer heta Jag har slagit upp mitt tält i hoppets land, vilket egentligen skulle kunna vara ett “mission statement” för vårt förlag. Vi vet att vi är i rätt land – i hoppets land – och vi vet i vilken riktning vi går, men exakt hur landskapet ser ut vet vi inte.

Vad kommer att hända med kristen litteratur framöver?

– Det kommer inte bli som det varit, men det betyder inte att det kommer att bli sämre. De förlag som har störst förmåga att anpassa sig till de nya förhållanden och sedan håller ut, kommer att överleva.

– En sak som bekymrar mig är att bibelproduktion är väldigt dyrt och jag undrar vilka som kommer ha råd att ge ut biblar framöver. Jag undrar också vem som vågar ta risker, vem vågar satsa på unga, okända författare?

– I dag ser vi hur egenutgivningen tar allt större plats med fler och fler hybridförlag där författare får betala för att förlaget ska ge ut deras böcker. För oss är det viktigt att betjäna både läsare och författare. Det är dem vi arbetar för.

Marcus förlag, Marcus Pollack, förlagschef:

Hur är det att driva ett kristet förlag i dag?

– Genren har blivit bredare och vi märker av att det finns en större öppenhet kring frågorna som vi jobbar med. Det märks inte minst på Bokmässan där besökarna inte gör så stor skillnad på olika genrer, och på om böckerna kommer från ett kristet förlag eller inte.

Marcus Pollack, Marcus förlag.

Vad säljer ni bäst av?

– Vi ser ett uppsving för böcker som människor läser i varje dag. Vi kallar dem inte andaktsböcker, utan reflektionsprodukter. Britta Bolmenäs Bästa hälsningar Britta är ett bra exempel på det. Likaså Peter Svärdsmyrs Det ordnar sig, där han skrivit fördjupande reflektioner för varje vecka på året utifrån låttexter, länkat till musiken genom qr-kod, och sedan publicerat i kortare kapitel.

Vad kommer att hända med kristen litteratur framöver?

– Vi ser två parallella rörelser. Dels kommer den fördjupande teologin finnas kvar. Den har sin tydliga publik, som är stark även om den inte är så stor. Den andra rörelsen är mot det kortare formatet. Det betyder inte att böckerna i sig behöver vara korta, men vi måste hjälpa läsaren att dela upp läsningen i lagom stora avsnitt för att den ska bli lättare att ta till sig.

– Jag tror att dragningen mot det lättillgängliga delvis beror på en inre sekularisering i kyrkorna. Församlingarna har inte lyckas bearbeta de stora samtidsfrågorna, vilket gjort att intresset för Bibeln och dess frågor tyvärr falnar.

Argument, Pierre Eriksson, redaktör och grafisk designer:

Hur är det att driva ett kristet förlag i dag?

– Det är stimulerande! Böcker med frågorna som vi täcker – klimatansvar, jämlikhet, eftertänksamhet och fördjupning i tron – behövs mer än någonsin. När medieflödet går på anabola, behöver vi än mer stanna upp och reflektera kring de långtgående, beständiga frågorna.

Pierre Eriksson, Argument förlag.

Vad säljer ni bäst av?

– Över tid är det främst biblar, andaktsböcker och konfirmationsmaterial. Men sedan säljer vi också bra av böcker som hjälper människor att fördjupa tron. Jag tänker särskilt på Charlotte Frycklunds böcker om kvinnorna i Bibeln. Många tycker om att hon hjälper dem att se Bibeln på ett nytt sätt.

Vad kommer att hända med kristen litteratur framöver?

– En utmaning är att människor inte har tid att läsa lika mycket som förut. Och när man läser kanske man inte har tålamodet att gräva djupare i det man läser. Jag ser till exempel på mina egna tonårsbarn att de läser mycket mindre än vad jag gjorde när jag var i deras ålder.

– För mig som formgivare kommer alltid den fysiska boken trumfa det digitala. Och jag tror inte att boken är död. Det gäller bara att presentera ett fördjupande material på ett sätt som gör att människor vill plocka upp en bok och läsa.

Veritas, Anna Minara Ciardi, förlagschef och Peter Eggertz, katolsk bokhandel

Hur är det att driva ett kristet förlag i dag?

– Det finns stora utmaningar, men mycket positivt också. Katolska kyrkan är stor i världen, men liten i Sverige. Vi ingår i ett nätverk med kristna bokförläggare och har hjälp av varandra. Jag tycker det är roligt att få vara med och utbilda människor! Och att öka intresset för Katolska kyrkan.

bokförlag

Vad säljer ni bäst av?

– Serien med korta böcker som ger en introduktion till evangelierna, katolska tron och annat, den är populär. Även biskop Anders Vardagsmystik – den är uppe i tredje tryckningen på ett år. Anders Piltz böcker säljer bra och Gunnel Vallquist – hon lever än kan man säga! Det är mer av spiritualitet än dogmatik.

Vad kommer att hända med kristen litteratur framöver?

– Det går dåligt för bokhandlarna, men inte för förlagen. Det gäller bara att haka på ljudboksutgivningen och e-böckerna – vi behöver tänka nytt. Eftersom Katolska kyrkan växer i Sverige tror jag även efterfrågan på våra böcker kommer att öka.

Fler artiklar för dig