Kultur

Konsert där snarkningar från kyrkbänken ackompanjerar orgeln

Mysfaktor och meditation ska locka fler till kyrkan - Dagens reporter testar konceptet.

När kyrkomusiker från hela landet samlas i Uppsala är Dagen på plats för ”Go Bach to sleep” – en konsert där publiken får ligga ner, till och med somna, till musiken. Men övertygar detta sömniga koncept kyrkomusikerna?

UPPSALA. I vapenhuset i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala får åhörarna välja mellan filt, kudde eller raggsockor. De flesta verkar välja kudden, ett strategiskt val när man har möjlighet att göra kyrkbänken mjukare att vila sig mot.

För det är just avslappnat som är nyckelordet för konserten “Go Bach to sleep”. Publiken, ett femtiotal kyrkomusiker, deltar i ett symposium för anställda och ideella i Svenska kyrkan.

– Det här är en stund av vila och musik. Det går fint att lägga sig ner i kyrkbänken om man vill. Utforska gärna rummet och byt position. Det går bra att gå ut ur kyrkan och komma in igen efter en stund, säger Jon Liinason som tagit fram konsertformatet och själv programleder och spelar under kvällens konsert.

Vid första anblick ser det ganska tomt ut i kyrkan. Men ställer man sig upp ser man att många tagit Jons uppmaning på allvar och lagt sig ner i bänkarna.

För att kunna sträcka ut sig så mycket som möjligt får var och en ta sin egen bänkrad. Framför mig sitter Anders Lindberg, organist i Svenska kyrkan i Skellefteå. Han säger sig vara nyfiken på konceptet.

– Och så gillar jag Bach, tillägger han.

Anders Lindberg, organist i Skellefteå.

Per-Erik Jansson, kantor i Knäred-Hishults församling i Göteborgs stift, säger att det är angeläget att förnya kyrkomusiken.

– Vi behöver hitta nya sätt, och komma vidare.

– Det här är också ett nytt sätt att lyssna till Bach. Honom förknippar man inte riktigt med vila, utan med en aktiv lyssnare och en aktiv spelare, fortsätter Per-Erik.

Per-Erik Jansson berättar att symposiet fokuserat mycket på kyrkomusikens förnyelse.

Mycket av programmet på årets symposium, där flera hundra musiker från hela landet deltar, handlar om kyrkomusikens framtid.

“Go Bach to sleep” är ett försök att dels sänka tröskeln till kyrkans värld, dels förena orgelmusiken med en existentiell dimension. Förhoppningen är att musikerna ska inspireras att själva ordna liknande konserter i sina församlingar.

När konserten börjar berättar Jon Liinason att den är indelad i tre pass. Varje pass inleds sedan med att publiken får en fråga att meditera över. Frågorna handlar om att gå inåt och söka svar på vad man borde säga till en vän och vad man själv behöver få höra.

Frågorna är enkla. Men är det någon som hör? Redan några minuter in i konserten hörs flera i publiken som snarkar ikapp med klavermusiken. När jag efter konserten talar med Sara Bjäde Jarl, kantor i Svenska kyrkan i Haninge, menar hon att frågorna gjorde föga skillnad.

– Jag tänkte inte på dem. Jag hörde dem knappt, jag somnade vid något tillfälle, säger Sara, och hennes vän håller med.

Sara Bjäde Jarl jobbar som kantor i Svenska kyrkan i Haninge.

Men Sara tror att konserten kan funka i hennes församling.

– Varför inte? Lugna, vackra stycken och människor som får ligga i kyrkbänken och bara tänka.

Per-Erik, som såg framemot att bekanta sig med en lugn Bach, säger efter konserten att den var en fin upplevelse. Han gillade de meditativa inslagen.

– Det är ett nytt sätt att lyssna på, vilsamt. Det visar att kyrkan kan vara en plats för meditation, lugn och stillhet.

Go Bach to sleep låter publiken ligga skönt i kyrkbänken till tonerna av klassisk musik.

Efter konserten blir jag nyfiken på hur den ovana kyrkobesökaren hade reagerat. Sänker mysfaktorn tröskeln till orgelns värld och gör fler benägna att besöka gudstjänster och orgelkonserter? Eller går något förlorat när det aktiva lyssnandet sätts i andra rummet?

Visst såg jag dem som gav allt – lade sig skönt, hittade ett lugn och kanske reflekterade över de meditativa frågorna.

Men flera i publiken, trots att den bestod av invanda ivrare för klassisk musik, sågs tvärtom scrolla på mobilen under långa partier av konserten.

Jon Liinason byter mellan kistorgel, flygel och kororgel under konserten.

Om inte kyrkorummet får vara en plats där man uppmärksamt lyssnar också till den musik som kan vara svår att smälta – hur ska då kyrkomusiken kunna erbjuda något annat än det passiva bakgrundslyssnande som i dag utmärker många människors relation till musik?

Förhoppningsvis behöver inte det meditativa stå i motsats till ett aktivt lyssnande, kanske är det helt enkelt ett annat slags lyssnande.

Om kyrkomusikerna på symposiet blev övertygade återstår nog att se i kommande konsertprogram i Svenska kyrkan.

En kvinna tar en bild under konserten. Att ligga i bänken gör att man får syn på det vackra taket i kyrkan.

---

Fakta: Go Bach to sleep

  • Konserten Go Bach to sleep framfördes i Helga Trefaldighets kyrka den 16 september.
  • Konserten var en del av Kyrkomusiksymposiet, en mötesplats för kyrkomusiker i Svenska kyrkan. Symposiet arrangeras vartannat år och varvar seminarier, konserter och föreläsningar under en helg.
  • Jon Liinason, som tagit fram formatet, beskriver det som ett vilo- och lyssningskoncept för orgel med relaterade klaverinstrument.

---

Fler artiklar för dig