Kultur

Proffsigt, men utan nerv när Jesus Christ Superstar intar arenorna

Malina Abrahamsson: Det verkar som om Jöback inte bestämt sig för vilken sorts Jesus han vill förmedla

Peter Jöback som Jesus, Ola Salo som Judas. Det bäddar för succé, men ändå når Jesus Christ Superstar inte ända fram, menar Dagens Malina Abrahamsson som var på plats på premiären på Avicii Arena.

Kan rollen som Jesus vara den absolut svåraste att ta sig an? Mannen från Nasaret som vände upp och ner på världshistorien och som människor världen över vördar som Gud än i dag. Hur ska man ens kunna gestalta hans sista vecka i livet utan att berättelsen tappar sin udd?

När rockoperan Jesus Christ Superstar, som skrevs av Tim Rice och Andrew Lloyd Webber, hade premiär i London 1970 hyllades den för sin experimentella musikstil, men fick kritik för att framställa Jesus mer som människa än som Gud, och för att utelämna uppståndelsen. Sedan dess har den spelats på scener över hela världen. I Sverige sattes den senast upp 2012, på Göta Lejon, i Ola Salos svenska översättning och med honom själv i titelrollen.

Samtidstypiskt, och därmed lite tröttsamt. Jag hade hellre sett att man tagit vara på de djupt existentiella teman som berättelsen rymmer: kärlek, död och liv.

Den nya föreställningen av Jesus Christ Superstar har återvänt till engelskan, vilket är ett klokt val. Den här gången spelar Ola Salo Judas, och istället är det Peter Jöback som gör rollen som Jesus.

Jöback visar det vi alla redan vet: att han är ett musikalproffs med suverän sångröst, men tyvärr räcker inte det i den här typen av föreställning. Någonting i gestaltningen skaver; det verkar som om Jöback inte bestämt sig för vilken sorts Jesus han vill förmedla. Kanske har han inte borrat tillräckligt djupt i de bibliska berättelserna?

Sångmässigt glimmar han till i Getsemanescenen där han får använda sitt breda register. I den avslutande scenen med korsfästelsen gör han sitt bästa för att förmedla en känsla, men effekten blir närmast tragikomisk när han med skjortan full med fejkblod anlägger ett miserabelt ansiktsuttryck.

Jesus Christ Superstar på Avicii Arena.

Ola Salo lyckas bättre med att hitta dynamik och spänning i sin karaktär och genom sin trovärdiga tolkning av Judas lyfter han hela föreställningen. Han lyckas skildra såväl ömheten som sveket, plågan och till sist självmordet. Salo vågar släppa fram det råa, äger scenen och är ett i kropp, röst och mimik.

En annan som imponerar är Patrik Martinsson som i Göta Lejon-uppsättningen spelade Judas. Nu tar han sig an rollen som Pontius Pilatus och gör det med bravur. Rösten är kraftfull och klar, närvaron påtaglig.

Som Maria Magdalena ser vi R’N’B-sångerskan Janice. Hon har en fantastisk röst, men hade behövt bättre regi för att kunna använda fler nyanser och inte fastna i ett läge där det låter som att hon sjunger med gråten i halsen.

Sångerskan Janica spelar Maria Magdalena.

För regi står koreografen Fredrik “Benke” Rydman. Han har gjort sig känd för att ge klassiska verk som Macbeth och Svansjön en modern kostym. I sin version av Jesus Christ Superstar lägger han tonvikten vid Jesus som stjärna. Ett kamerateam på scenen förstärker känslan av Jesus som jagad idol och hopen runtomkring honom som fans. När människor tränger sig på Jesus är det inte för att bli helade, utan för att ta en selfie. Jesus springer ner under scenen, som på flykt från paparazzis. Samtidstypiskt, och därmed lite tröttsamt. Jag hade hellre sett att man tagit vara på de djupt existentiella teman som berättelsen rymmer: kärlek, död och liv.

Efter några föreställningar i Stockholm kommer Jesus Christ Superstar att ge sig ut på arenaturné i landet. Programbladet utlovar “en upplevelse som inte ryms på en teater”, och visst gör sig den storslagna, ofta intensiva musiken sig väl i arenaformat (även om balladerna sväljs av det ibland skräniga ljudet). De stora ytorna används effektivt, dansnumren imponerar. Däremot blir det tydligt att man tappar något annat: atmosfär, närhet och nerv i berättandet.

---

Fakta: Jesus Christ Superstar arenaturne 2022

Premiär 12 maj, Avicii arena, Stockholm.

Musikalkonsert i regi/koreografi av Fredrik “Benke” Rydman, med Peter Jöback, Ola Salo, Janice, Anton Lundqvist, Kristoffer Hellström, Patrik Martinsson, Linda Pritchard, David Lindström.

Turnén stannar i 13-15/5 i Stockholm, 20-22/5 i Växjö, 27-29/5 i Malmö arena, 3-5/6 i Karlstad, 7-8/6 i Sandviken, 10-11/6 i Linköping och avslutas 16-18/6 i Göteborg Scandinavium.

---

Fler artiklar för dig