Blandad kritik när Knutbyserien har premiär

Sexfixerad, onödigt porträttlika karaktärer och svår att slita sig från - det är några av omdömena efter att serien “Knutby” börjat sändas

De två första avsnitten av tv-serien baserad på händelserna i Knutby har nu släppts på C More. Premiären på TV4 väntar ytterligare ett par veckor. Tidningarnas recensenter gissar att många kommer att titta, men att den ändå landar på “kvällstidningsnivå”.

Åsa heter Eva och Helge heter Sindre. Barnflickan Sara spelas av en blond och mild Alba August. Även om huvudkaraktärerna alltså fått fingerade namn krävs det ingen djupare förkunskap för att förstå vem som spelar vem i nya dramaserien “Knutby”. Åtminstone inte om man hängt med någorlunda i mediernas bevakning av den uppländska sektens uppgång och fall de senaste 17 åren.

Serien, som består av sex avsnitt, baseras framför allt på händelserna som utspelades innan och runt år 2004, då en person mördades och en annan skottskadades inom den dåvarande Filadelfiaförsamlingen i Knutby. Den bygger på Jonas Bonniers roman från 2019 med samma namn och är regisserad av Goran Kapetanović, senast aktuell med succéserien Kalifat.

Knutby: Verklighetsbaserad dramaserie med Alba August.

Kritiken har varit blandad. Dagens Nyheter är en av de som ger högst betyg, en fyra av fem möjliga. Recensenten menar att serien “griper tag” från första stund, trots “true crime-trötthet i allmänhet och Knutby-mättnad i synnerhet”. Den tycks alltså publikfriande och medryckande, trots att de flesta tittare troligen vet det mesta av det som kommer att hända.

Även Aftonbladet utdelar en fyra till dramat, men tycker det är en svaghet att den inte ger någon vidare fördjupning i hur det kunde gå så galet som det gjorde. “Ändå blir man uppslukad, när ett så här bisarrt och skrämmande stycke verklighet spelas upp av skickliga skådespelare”, skriver recensenten. Hyllas gör särskilt Aliette Opheim som spelar självaste Kristi brud, för sin rollprestation som balanserar på rätt sida gränsen till “för mycket”.

Mest kritisk tycks Svenska dagbladets recensent vara, som menar att serien mest skildrar de händelser som de flesta av tittarna hört och läst om, men gör det ännu mer kvällstidningslikt. Sex tycks vara ett tema som används för att locka tittare, även denna gång.

---

Fakta: Knutby, tv-serie

• Verklighetsbaserat drama i sex delar, som sänds på C More från och med den 1 november och TV4 från den 11 november.