Recension av "Bästa hälsningar, Britta": Portionsförpackade förtröstansfrön

Dagen recenserar pastor Britta Bolmenäs nya bok.

"Bästa hälsningar, Britta"

Författare: Britta Bolmenäs

Marcus förlag (200 sidor)

Dagliga portioner av frön till förtröstan. Vem behöver inte det i dessa tider? Och det är just vad pastorn och författaren Britta Bolmenäs erbjuder i sin bok "Bästa hälsningar, Britta". Omslaget lyser knallgult som solen och ger läsaren en positiv känsla redan innan boken öppnats. Sedan väntar ett par hundra luftigt redigerade sidor med korta, hoppfulla texter. Stilen är lättsamt, snarast kåserande.

Den som vill dra igenom boken snabbt kan göra det – lättläst är bara förnamnet. Men det är inget jag rekommenderar. För det här är portionsförpackade frön till förtröstan, lämpliga för dagligt bruk. Ämnena varierar så kraftigt, att en sträckläsning blir som att hoppa hage. Från en ruta till en annan, hit och dit. Men en bit i taget – det fungerar bra.

Författaren hänvisar flitigt till Bibeln, för det mesta utan att göra bibelorden till utgångspunkt för sina reflektioner. De hängs snarare upp på vardagens lite spretiga grenverk av personliga upplevelser, ungefär som skimrande stjärnor i en julgran – till begrundan, men framför allt till erinran. Ja visst ja, Gud är god, och människan kan förtrösta på honom vilka vändningar livet än tar. Så har det alltid varit, därom berättar Bibeln, och så är det också idag.

Formen medger inga djupborrade brunnar vid livsvägen, men det är gott om källor som blänker mellan skuggiga sträckor. Eller, för att återvända till bilden av frön till förtröstan; varje dag – också varje dålig dag – bär i sig ett löfte om liv. Fortsatt liv.

Osunt positivt tänkande säger att tanken kan styra vårt öde så att allt blir bra. Sunt positivt tänkande säger att också i motiga tider kan Gud göra något bra av våra liv.

Den här boken representerar det sunda positiva tänkandet.